کد خبر: ۱۶۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
سند ۲۰۳۰، روز گذشته با حضور معاون پارلمانی وزیر علوم، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر آموزش و پرورش، معاونان وی، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: سند ۲۰۳۰ به صورت علمی در کمیسیون آموزش بررسی شد، مجلس هم به صورت کامل در جریان این سند قرار نداشت.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی گفت: سند ۲۰۳۰، روز گذشته با حضور معاون پارلمانی وزیر علوم، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر آموزش و پرورش، معاونان وی، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شد.

وی ادامه داد: این سند علی رغم اینکه در دولت تصویب شده بود، اجرای آن با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ایران منتفی شد، اما از جنبه‌های علمی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان مربوطه در این خصوص توضیحاتی ارایه دادند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: سند ۲۰۳۰ واژگان مشترکی دارد که بسیار ابهام آمیز بود، این مسایل دغدغه آمیز بود به عنوان مثال در بخشی از سند به خشونت اشاره کرده که منظور از خشونت چیست؟ آیا آموزش نظامی در مدارس خشونت محسوب می شود یا خیر، یا تساوی جنسیتی که در اکثر بخش های سند به آن اشاره شده، مقصود از آن چیست؟ آیا با عدالت متفاوت است واژگانی از این دست در سند ۲۰۳۰ فراوان است.

وی خاطرنشان کرد: در سند ۱۷ مورد بحث تعهد و ۱۵۰ مورد بحث تضمین اشاره شده،  با وجود تکرار این واژه، بحث این است که آیا این فقط توصیه است یا فراتر از توصیه است؟ یکی دیگر از بحث هایی که مطرح شد این بود که آیا با وجود اسناد بالادستی نیاز بود که این سند امضاء شود؟ مباحث دیگری که مطرح شد این بود که بعد از ۱۵ سال انتظار از این سند چیست؟ این سند چه هدفی را در آموزش  پرورش ما دنبال می کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: دراین جلسه دغدغه نمایندگان مطرح شد، انتظار ما این بود که مجلس کامل در جریان این سند قرار می گرفت ولی مجلس در جریان سند به صورت کامل قرار نگرفته بود، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در جریان نبود، اکنون یک اجماعی در کشور وجود دارد و آن اجماع این است که اجرای سند فعلا متوقف شود این نقطه مثبتی است که همه به آن رسیده اند، مصلحت کشور ما اجرای این سند نیست.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث دیگری که مطرح شد این بود که برای اجرای سند ۲۰۳۰ یک کارگروه ویژه ای مرکب از ۲۰ سازمان و وزارتخانه تشکیل شده بود سئوال این است، که چرا برای اجرای سند تحول بنیادین چنین کارگروه هایی تشکیل نشده است؟، قرار بر این شد که سند تحول بنیادین به عنوان سند بالادستی بیشتر مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی یادآورشد: امیدواریم هر چه زودتر سند تحول بنیادین اجرایی شود، این سندحیات طیبه است و سند ۲۰۳۰ با حیات طیبه مغایرت دارد همین ها موجب شده تا اما و اگرهایی در مورد سند ۲۰۳۰ ایجاد شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین