|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۸
کد خبر: ۱۶۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
در این دوره از انتخابات ما شاهد دو تحول بزرگ بودیم. یکی ائتلاف گروه‌های اصواگرا در ذیل جمنا و دیگری ظهور شخصیت سیاسی جدید با 16 میلیون رأی. این دو تحول می‌تواند در آینده سیاسی جمنا و آقای رئیسی تاثیر بسزایی بگذارد.
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: ما با اشتباهاتی که داشتیم نتوانستیم آرای خاکستری را به سمت آقای رئیسی جلب کنیم. این قشر از جامعه نه نیازی به یارانه داشتند و نه شعارهای پوپولیستی مانند 4درصدی و 96درصدی آنها را اقناع می کرد.

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران و فعال سیاسی اصولگرا درباره آینده سیاسی حجت الاسلام رئیسی بعد از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا گفت: در این دوره از انتخابات ما شاهد دو تحول بزرگ بودیم. یکی ائتلاف گروه‌های اصواگرا در ذیل جمنا و دیگری ظهور شخصیت سیاسی جدید با 16 میلیون رأی. این دو تحول می‌تواند در آینده سیاسی جمنا و آقای رئیسی تاثیر بسزایی بگذارد.

وی ادامه داد: اگر اصولگرایان رفتار خود را تا انتخابات بعدی به گونه ای تنظیم کنند که این توان افزایش یابد، قطعا در انتخابات 1400 آقای رئیسی و جمنا با قدرت ظاهر می‌شوند. اما این امر منوط بر این است که رفتارهای سیاسی خود را چه از منظر شعار و شعور اصلاح کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه به اشتباهات جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ما با اشتباهاتی که داشتیم نتوانستیم آرای خاکستری را به سمت آقای رئیسی جلب کنیم. شعارهایی که داده شد نتوانست کسانی را که فارغ از بحث یارانه ها و شعارهای پوپولیستی هستند، به سمت خود جلب کند. این قشر از جامعه نه نیازی به یارانه داشتند و نه شعارهای پوپولیستی مانند 4درصدی و 96درصدی آنها را اقناع می کرد. آنها مطالبات خود را در جریان اصلاح‌طلبی و آقای روحانی دیدند و به سمت آنها رفتند و در نتیجه پیروز انتخابات شدند.

کنعانی‌مقدم درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تشکیل دولت در سایه توسط اصولگرایان گفت: شاید اولین نفری که بحث دولت در سایه را مطرح کرد من بودم. احزاب وقتی در انتخاباتی شکست می‌خورند نباید منزوی شوند. آنها با کادرسازی و برنامه محوری باید دولت سایه را تشکیل دهند و ضمن انتقاد به دولت، همراه و یاور هم باشند.

وی ادامه داد: دولت سایه به این معنا نیست احزاب مخالف اپوزیسیون دولت شوند و چوب لای چرخ آن بگذارند. این مخالف انسجام و وحدت ملی است. اگر دولت مستقر به موفقیت برسد باعث پیشرفت و سربلندی مردم و کشور خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا آقای رئیسی توان تشکیل دولت در سایه را دارد، گفت: دولت در سایه در یک ساختار و چهارچوب حزبی شکل می‌گیرد و به هیچ وجه فردی نیست. شخص به تنهایی توانایی تشکیل دولت در سایه ندارد بلکه حزب و عقبه سیاسی است که باعث ایجاد دولت در سایه می‌شود. اگر آن عقبه سیاسی که باعث شد اقای رئیسی در انتخابات 16 میلیون رای بیاورد، مصمم به انجام این کار شوند، این امر محقق می‌شود. اما بازهم تاکید می کنم دولت در سایه باید سایه به سایه دولت مستقر حرکت بکند و کمک کار و در عین حال منتقد و ناظر بر عملکرد آن باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین