|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۲
کد خبر: ۱۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
زن شهروند درجه2 است! اين باوري است كه هنوز برخي به آن اعتقاد دارند و برخي ديگر آن را زماني كه پاي كسب منافع و قدرت در ميان باشد به عنوان شعار مطرح مي‌كنند. اما غافل هستند سال‌هاست كه ديگر نه تنها زنان شهروند درجه2 محسوب نمي‌شوند بلكه در بسياري موارد از مردان كه به اعتقاد اين گروه شهروند درجه‌يك هستند موفق‌تر عمل مي‌كنند.
از سوي ديگر همسران روساي جمهور اگر چه جايگاه حقوقي و قانوني براي تصميم‌گيري ندارند اما از نقش و تاثيرگذاري آنها در بسياري تعاملات نمي‌توان به سادگي گذشت.

در دوران رياست‌جمهوري آيت‌ا... هاشمي همسر او يعني عفت مرعشي آنچنان در عرصه علني حضور نداشت اما اكنون كه كتاب خاطرات مرعشي به نام «پا به پاي سرو» منتشر شده است تاثيرگذاري او در بسياري تصميمات مشهود است يا همسر سيدمحمد خاتمي هم همانند مرعشي حضور علني زيادي نداشت اما وی مسير حضور در بنيادهاي خيريه و كمك به اقشار نيازمند را براي خود انتخاب كرد و با برپايي نمايشگاه‌هايي به نفع اين اقشار به آنها ياري رساند.

همسر محمود احمدي‌نژاد نیز در دوره اول رياست‌جمهوري او آنچنان حضوري نداشت اما در دولت دوم يعني سال‌های 88 تا 92 در بسياري از سفرها همراه همسرش بود و ديدارهايي با همسران روساي جمهوري ساير كشورها داشت. اعظم‌السادات فراحي در ميتينگ‌هاي تبليغاتي همسرش به همراه پروين احمدي‌نژاد حضوري گسترده داشت. اكنون دولت دكتر روحاني است و انتظارات از توجه به زنان در اين دولت.

صاحبه عربي در نقش همسر رئيس‌جمهور

صاحبه عربي همسر دكتر حسن روحاني است كه چند صباحي است فعاليت‌هاي خود در قامت همسر يك رئيس‌جمهور را آغاز كرد. او در برخي مراسم‌ها براي اداي احترام حضور پيدا مي‌كند و با زنان فعال هم رابطه خوبي برقرار كرده است.

عربي همسر يك رئيس‌جمهور باتجربه است كه مي‌داند در هر مقطعي چه کاری بايد انجام شود. جشن میلاد حضرت زهرا(س) شايد مهم‌ترين مراسمي باشد كه نقش همسر رئيس‌جمهور در آن مشهود بود. صاحبه عربي هم این مراسم را برگزار كرد و از همسران وزرا و سفرا دعوت كرد تا در جشني كه به مناسبت میلاد دخت پیامبر اکرم(ص) برگزار مي‌شود حضور داشته باشند.

اين مراسم حالت محرمانه و مخفي نداشت چنانكه شهيندخت مولاوردي، 25فروردين ماه در يك نشست خبري گفته بود كه «در سي‌ام فروردين ماه در مراسم جشن و ديدار از سراي احسان كه موسسه خيريه آسيب ديدگان اجتماعي است حضور مي‌يابد. علاوه بر آن در بعدازظهر همين روز نيز در مجموعه سعدآباد از سوي دفتر همسر رئيس‌جمهور برنامه‌اي با حضور همسران وزرا و سفرا برگزار مي‌شود.» اين جشن برگزار شد اما پس ا‌ز آن بود كه برخي سوژه‌ای ديگر براي انتقاد و هجمه به دولت يافتند.

فرار به جلوی حسينيان

مشي برخي اصولگرايان مخالف دولت براي هجمه به دولت اينچنين است كه ابتدا از طريق سايت‌هاي بي‌شمار خود اقدام به انتشار يك خبر به علاوه تحليل مدنظر خودشان مي‌كنند كه هدفشان در اين مرحله سنجيدن حساسيت افكار عمومي است. اگر جامعه به اين تحليل جهت‌دار واكنشي نشان داد مراحل بعدي اجرا نمي‌شود چون آنها به هدف خود رسيده‌اند اما اگر با بي‌توجهي افكار عمومي مواجه شوند، مرحله بعد اجرا مي‌شود كه آن هم استفاده از تريبون‌هاي عمومي است.

روز گذشته هم اين مرحله به اجرا درآمد. مراسمی از سوي همسر رئيس‌جمهور با دعوت از همسران وزرا و سفرا در كاخ سعد آباد برگزار شد و پس از آن بود كه سايت‌هاي جريان تندرو اقدام به هجمه به اين مراسم كردند اما افكار عمومي توجهي به آن نداشت و اين مراسم را در جهت ارتقاي سطح روابط كشور با كشورهاي ديگر ارزيابي نمودند بنابراين روز گذشته روح‌ا... حسينيان تريبون مجلس را در دست گرفت و با اعتراض به برگزاري جشن روز مادر توسط همسر رئيس‌جمهور اظهار كرد: جشن هنر شيراز هم در ابتدا با هدف توجه به موسيقي سنتي ايجاد شد و بعد از آن سر از ناكجاآباد درآورد. عضو جبهه‌ پايداري با اعتراض به برگزاري جشن روز مادر توسط همسر رئيس‌جمهور اظهار كرد: اعتراض جدي من به دخالت همسران مقامات در كارهاست، همسر رئيس‌جمهور اگر مي‌خواهد جشني برگزار كند، آن را در خانه خودش كه هم بزرگ است و هم جادار برگزار كند؛ نه در كاخ‌هايي كه متعلق به مردم است. وي با بيان اينكه سلوك حضرت فاطمه(س) با آواز و رقص تناسب ندارد، ادامه داد: بايد با بدعت‌گذاري‌ها مقابله شود، قبلا هم كساني در دولت‌هايي بودند كه تلاش كردند والاحضرت‌ها را برگردانند اما مردم با حضورشان پاي صندوق‌هاي راي به آنها پاسخ دادند. رئيس‌جمهور نبايد اجازه دهد كه همسران مقامات از امكانات دولتي براي احياي سنت‌هاي جاهلي استفاده كنند. نكته جالب اينجاست كه تعدادي از نمايندگان مجلس هم با حسينيان همراه شدند كه بخشي از آنان را زنان تشكيل می‌دادند. طبيب‌زاده، اخوان بي‌طرف، عمراني، عالي، آليا، صالح، كوثري، آصفري، موسوي‌لارگاني، حيدري، طيب، قاضي‌زاده و خسروي نمايندگان تهران، اصفهان، سميرم، سيستان، تهران، اصفهان، تهران، اراك، فلاورجان، كرمانشاه مشهد و سمنان در تذكري به رئيس‌جمهور عنوان كردند آيا مي‌توان شعار صرفه‌جويي در مصرف و پيشنهاد انصراف از دريافت يارانه به مردم داد و در كاخ سعدآباد به عنوان روز زن ‌ميهماني اشرافي گرفت و از بيت‌المال هزينه كرد؟!

حاضران تكذيب كردند

در حالي اين مخالفت‌ها از سوي اصولگرايان مجلس با جشن همسر رئيس‌جمهور صورت گرفت كه «انتخاب» روز گذشته نوشت: چند تن از بانوان حاضر در مراسم روز زن كه شنبه گذشته با حضور همسر رئيس‌جمهور برگزار شده بود، توضيحاتي درباره اخبار غيرواقعي منتشره درباره اين ‌ميهماني ارائه كردند. اين افراد ضمن تكذيب برخي اخبار منتشرشده اظهار كردند: اين ميهماني، يك مراسم مولودي زنانه بود كه خانم الهي‌قمشه‌اي در آن به سخنراني پرداخت. اين بانوان همچنين گفتند كه مطالبي همچون اعطاي سكه به تمامي شركت‌كنندگان حقيقت ندارد.

آنان اضافه كردند: اخبار منتشرشده درباره خروج اعتراض‌آميز همسر دكتر صالحي از اين مجلس يا استفاده از اركسترهاي خاص نيز صحت ندارد. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هم با اشاره به برگزاري مراسمي در كاخ سعدآباد به مناسبت روز زن گفت: مقرر شد معاون پارلماني رئيس‌جمهور درباره جشن ميلاد حضرت زهرا(س) كه از سوي همسر رئيس‌جمهور در كاخ سعد آباد برگزار شده به كميسيون فرهنگي گزارش دهد. احمد سالك ادامه داد: از معاون پارلماني رئيس‌جمهور درباره دادن تعدادي هديه سكه به زنان حاضر در اين جشن، سوال كردند كه ايشان قول داد مساله را بررسي كرده و به كميسيون فرهنگي و بنده گزارش دهد.

هیچ کار خلاف شرعی نبود

معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم در پاسخ به این سوال که واقعیت‌های مراسم نهاد ریاست جمهوری به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) که این روزها برخی آن را مستمسکی برای تخریب دولت قرار داده‌اند چه بود؟ توضیح داد: این مراسم با سخنرانی سرکار خانم الهی‌قمشه‌ای درخصوص جایگاه زن در اسلام و نقش زن در خانواده آغاز شد و ایشان به راهکارهایی جهت اعتلای نهاد خانواده اشاره نمودند.

وی با اشاره به این‌که در این مراسم بخش‌های هنری نیز ترتیب داده شده بود، گفت: در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از پوشش و حجاب زن ایرانی در ادوار و مناطق مختلف به نمایش گذاشته شد. وی خاطرنشان کرد که در این مراسم به هیچ کدام از حاضرین سکه‌ای اهدا نشد. وی با اشاره به این که در این مراسم صرفا زنان حضور داشتند، اظهار کرد:هیچ خبرنگار و مردی در این مراسم حضور نداشت و خلاف شرعی مشاهده نشد. معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: در این مراسم از برخی زنان فعال و دست‌اندرکار در امور خیریه نیز تجلیل به عمل آمد.

پاسخ نهاد ریاست جمهوری به شایعات

روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری هم دیروز در خصوص جشن میلاد حضرت زهرا(س) بیانیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است: « امسال نیز در امتداد سنتی هر ساله مراسم جشن ولادت زهرای اطهر(س) و روز زن؛ جشنی به میزبانی همسر رئیس جمهوری با حضور همسران سفرای کشورهای خارجی و مدیرانِ نظام اسلامی و همچنین جمع کثیری از بانوان فرهیخته ایران اسلامی برگزار شد.

بویژه میهمانان خارجی فرصتی یافتند تا ضمن آشنایی با ابعاد شخصیت و زندگانی دخت گرامی پیامبر اسلام(ص)، با گوشه‌هایی از فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و ایرانی آشنا شوند. چنانچه ویژگی مجالس مولودیِ مختص بانوان است؛ در این جلسه با رعایت تمام جنبه های شرع مقدس و شئونی که مجالسی از این دست دارد، تعدادی از دختران خردسال به شادمانی پرداختند و نمونه‌هایی از پوشش و حجاب زنان اقوام ایرانی در ادوار و مناطق مختلف به نمایش درآمد.

در کمال تعجب و تاسف، جشنی که معطر به نام صدیقه طاهره(س) و مربوط به پاسداشت شخصیت آن حضرت بود، از آسیبِ نگاه‌های ابزاری و سیاسی در امان نماند. و بر خلاف موازین اسلام عزیز، اخلاق محمدی(ص) و حتی اصول حرفه اطلاع‌رسانی؛ موجی از شایعات، افترا، اکاذیب و پیامک‌هایی به صورتی هماهنگ در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد. این در حالی بود که هیچ‌یک از مطالب منتشره مستند نبود و متاسفانه افرادی نیز که به تریبون‌های عمومی کشور دسترسی دارند بدون اینکه از حقیقت ماجرا مطلع باشند، و بدون تحقیق، آن را دستمایه ای برای متهم نمودن دولت به بی توجهی به فرهنگ والای دینی کردند. حال آنکه با دروغ و افترا نمی‌توان به بام سعادت رسید و همچنین نمی‌توان خدمتگزاران مردم را از مسیر فرهنگ راستی، راستگویی، اعتدال و رونق و تعالی کشور بازداشت. دفتر نهاد ریاست جمهوری که رعایت حرمتِ خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام را اوجب واجبات و مهم‌ترین مصالح نظام اسلامی می‌داند از ذکر افتراها و مطالب کذبی که متاسفانه و به دروغ به این مراسم منتسب گردید، خودداری می‌کند. امیدواریم همه اهالی رسانه و عزیزانی که تریبون‌های مختلف را به عنوان امانتی الهی در اختیار دارند؛ ضمن توجه بازدارنده در قبال اینگونه رفتارها تلاش خود را معطوف به حراست از مقدسات دینی و باورهای مردم مومن و عزیزمان نمایند و راه را برسوءاستفاده‌های سیاسی و ابزاری سد نمایند.»
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
تهروني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
0
1
افزايش قيمت ها، اقدام جهت حذف يارانه ها، افزايش قيمت حامل هاي انرژي، افزايش قيمت بنزين، پلمپ تاسيسات هسته اي، هپلي هپو شدن پول هاي بلوكه شده ايران و ... بابا احمدي نژاد كجايي كف پاتو ببوسم.والا بخدا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین