|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۶۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
منتخب مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: روحانی می تواند در چهار سال پیش رو با تکیه بر سیاست خارجی، فرصت بزرگی را برای کشور به وجود آورد.
 منتخب مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: روحانی می تواند در چهار سال پیش رو با تکیه بر سیاست خارجی، فرصت بزرگی را برای کشور به وجود آورد.

محمد جواد حق شناس عصر چهارشنبه در نشست تخصصی «دو انتخابات ریاست جمهوری ایران و فرانسه؛ فصلی تازه در روابط ایران و اتحادیه اروپا» در دانشگاه خوارزمی با اشاره به سفر ترامپ به عربستان سعودی افزود: انتخاب عربستان به عنوان نخستین سفر خارجی ترامپ مهم بود و رویکرد وی را به منطقه نشان می دهد.وی اظهار داشت: ترامپ پس از عربستان به اسرائیل رفت و در تلاش است محور ریاض - تل آویو را در برابر محور مقاومت که جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده، شکل دهد.این استاد دانشگاه با اشاره به پاداش های گزاف حکام و شیوخ عرب به ترامپ گفت: بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ به مبلغ 110 میلیارد دلار در عربستان منعقد شد و تقریبا چهار برابر این حجم نیز قراردادهای غیرتسلیحاتی امضا شد.

وی افزود: تمامی اتفاقات اطراف ما ساده نیست. همچنین همزمان شاهد این موضوع هستیم که دادگاهی در بحرین رهبر بزرگ شیعیان این کشور را محکوم می کند در حالیکه تا این تاریخ دست نگهداشته بودند.به گفته حق شناس، تمامی این موارد نشان دهنده مواضع عجیب و غریب شاهزاده های جوان عربستان که تازه به قدرت رسیده اند است که مسیر تحریک و یک نو مقابله آشکار را در پیش گرفته اند.

وی افزود: رویکرد مشترک روحانی و ظریف نشان از پختگی و متانت دارد. چاپ یادداشت وزیر خارجه کشورمان مبنی بر این بود که آماده ایم صلح را به رهبران عربستان تقدیم کنیم.
او ادامه داد: دکتر روحانی نیز مخاطبانش در این خصوص، جامعه مدنی و مخالفان ترامپ بود که برای آرزوهای آمریکایی خود تعصب نشان می دهند؛ روحانی تاکید کرد که ترامپ وارد کشوری شده (عربستان سعودی) که حتی یک بار انتخابات را ندیده است در حالی که شاهد انتخابات شگفت انگیز ایران بودیم. وی تصریح کرد: رویکرد ظریف و روحانی در مورد سفر ترامپ به عرستان سعودی بسیار هوشمندانه بود. حق شناس با اشاره به انتخابات جمعه گذشته گفت: رقبای روحانی سعی می کردند انتظارات مردم را بالا ببرند و وعده های بسیار دادند؛ این اقدامات مطالبات جدی را برای دولت روحانی بوجود می آورد و در چهار سال پیش رو با سختی روبرو خواهد شد. او این بخش از سخنان خود را اینگونه ادامه داد: برای عبور از این موانع، کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی است؛ ما باید محور اروپا را در چهار سال آینده با توجه به روی کار آمدن ترامپ و جریان تندرو در آمریکا مد نظر بگیریم و باید با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بر شاخه برلین - پاریس بیشتر کار کنیم.

وی با بیان اینکه روابط با اروپا می تواند بسیار به ما کمک کند، گفت: از سوی دیگر باید در حوزه منطقه ای نیز تلاش شود؛ کاری که آقای روحانی و ظریف در کمتر کردن بهانه عربستان به درستی انجام دادند. منتخب مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز عمان و کویت ظرفیت همراهی و همکاری با ما را دارند و ما می توانیم تاثیرات بسیاری در حوزه منطقه ای داشته باشیم. به گفته وی در حوزه منطقه ای، رفتن به سوی مصر تا حدودی تعادل ما را در مورد عربستان در منطقه بالاتر می برد.
وی در ادامه سخنان خود با مقایسه انتخابات ایران و فرانسه گفت: در جامعه فرانسه از روی کار آمدن راست های افراطی نگران بودند که این نگرانی به نوعی در کشور ما شکل گرفت.
وی توضیح داد: زمانی آرای خاکستری و خاموش وارد عرصه انتخابات می شوند که احساس نگرانی کنند؛ به همین دلیل بخشی از این آراء سلبی نامیده می شود که پس از آخرین مناظره به میدان آمدند و آرای حدود 52 درصدی را به 57 درصد رساندند.

این استاد دانشگاه به آرای 58 درصدی دکتر روحانی اشاره کرد و گفت: مشارکت بیش از 42 میلیون در این انتخابات یکی از رکوردهایی بود که در تاریخ انتخابات رقم خورد و ما شاهد ایستادن بیش از هفت ساعت مردم در صف برای رای دادن بودیم. پیروز ایزدی استاد مطالعات فرانسه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که در این نشست حضور داشت، درباره انتخابات فرانسه گفت: این انتخابات در تاریخ فرانسه منحصر به فرد بود و احزابی که پیش از این صحنه سیاسی فرانسه را در اختیار داشتند در این انتخابات بدون نماینده بودند. وی با بیان اینکه «سوسیالیست ها» و «گلیست ها» پیش از این در انتخابات فرانسه رقابت می کردند، گفت: در این انتخابات فرانسه، دو محور اقتصاد و امنیت مرکز مبارزات انتخاباتی بود، موضوعی که نگرانی مردم نیز به آن مربوط می شد.

استاد مطالعات فرانسه در مرکز تحقیقات استراتژیک، مهاجرت را موضوع دیگر مبارزات انتخاباتی فرانسه برشمرد و ادامه داد: بسیاری در فرانسه مشکلات این کشور را ناشی از تصمیم گیری اتحادیه اروپا می دانند، به همین دلیل یکی از کارزاهای انتخاباتی ماریان لوپن مخالفت با اتحادیه اروپا و واحد پولی یورو بود. وی در مورد موضوع مهاجرت در فرانسه توضیح داد: سیاست دولت فرانسه همیشه این بوده است که کسانی که جذب خاک فرانسه می شوند باید جذب فرهنگ این کشور نیز بشوند و سیاست چند فرهنگی برای دولت این کشور قابل پذیرش نیست.

ایزدی توضیح داد: مهاجران در فرانسه نتوانسته اند جذب جامعه فرانسه شوند به همین دلیل در حاشیه شهرها مستقرند و برخورد و تبعیضی که در مورد آنها اعمال شده نارضایتی آنها را فراهم کرده است. او توضیح داد: در میان مهاجران فرانسه جرم و جنایت بسیار است و بدنه اصلی جامعه نسبت به آنها سوء ظن پیدا کرده اند. وی گفت: رییس جمهوری فرانسه امروز وظیفه دارد که اقتصاد فرانسه را رونق دهد و رویکرد اقتصادی وی می تواند به نفع ایران باشد چون به دنبال بازارهایی برای سرمایه گذاری است. این استاد مطالعات فرانسه در مرکز تحقیقات استراتژیک اضافه کرد: در فضای پسابرجام ایران می تواند جاذبه بسیاری برای شرکت های فرانسوی داشته باشد و امیدواریم شاهد گسترش روابط تجاری ایران و فرانسه باشیم.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین