|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۶۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
این مدیر مرکز موسسه برنامه‌ریزی استراتژیک خاطرنشان می‌کند که این گروه‌های افراطی اکنون تمرکز نیروهای خود را به ادلب به عنوان هدف بعدی خود معطوف خواهند کرد.
روز گذشته شهر حمص پس از حدود 5 سال به طور کامل از اشغال نیروهای مخالف سوری خارج شد؛ شهری که برای اولین بار در آن نیروهای موسوم به مخالفان به تقابل با بشار اسد و دولتش پرداختند.

از همان روزهای آغازین جنگ و درگیری در سوریه چندین نقطه هم برای مخالفان و هم برای دولت این کشور بسیار حائز اهمیت بود. در میان چندین منطقه و شهر، حمص همواره اهمیتی اقتصادی، جغرافیایی و استراتژیک داشته که در مرکز یک منطقه حاصلخیز کشاورزی و در کنار رود "عاصی" شکل گرفته است و تنها راه طبیعی ارتباطی میان ساحل مدیترانه کشور سوریه و مرکز آن محسوب می‌شود.  

الکساندر گوریف، تحلیلگر روس مسائل بین‌المللی هم‌زمان با خروج آخرین گروه مخالفان روسی از شهر حمص به مقصد جرابلس  در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک، درباره اهمیت این استان می‌گوید: آخرین گروه از مخالفان سوری از منطقه الوعر حمص در حالی صورت گرفت که بسیاری از غیرنظامیان ترجیح دادند در شهر و خانه خود بمانند. پس از آنکه خنثی‌کنندگان مین و گروه‌های پاکسازی وارد این منطقه شوند تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا نمایندگان رسانه‌ها می‌توانند در این منطقه که تازه‌ترین نقطه آزاد شده محسوب می‌شود، حضور یابند یا خیر.

مرحله یازده و نهایی خروج شبه‌نظامیان از حمص روز شنبه با خروج بیش از 2500 تن از این شهر شامل 700 شبه‌نظامی آغاز شد.

پیش از این در 13 مارس مقامات روسی و گروه‌های شبه‌نظامی با میانجی‌گری روسیه در حمص به توافقی دست یافتند که به موجب آن شبه‌نظامیان و خانواده‌هایشان توانستند طی مراحلی ضمن تضمین امنیتشان از این شهر خارج شوند.

گوریف در ادامه اظهاراتش درباره اهمیت این منظقه در سوریه به ویژه در دوران جنگ بیان می‌کند: حمص مرکز دوفاکتوی گروه‌های افراطی بود. در سال 2011 این شهر به اولین شهری تبدیل شد که در آن گروه‌های موسوم به مخالفان به تقابل با اسد و دولتش پرداختند.

این مدیر مرکز موسسه برنامه‌ریزی استراتژیک خاطرنشان می‌کند که این گروه‌های افراطی اکنون تمرکز نیروهای خود را به ادلب به عنوان هدف بعدی خود معطوف خواهند کرد.

وی هم‌چنین در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی ضمن اشاره به تداوم درگیری‌ها در سوریه می‌گوید: آزادی حمص معنی بسیار مهم سیاسی دارد. جنگ در سوریه سراسر خاورمیانه از عراق و ایران و افغانستان تا پاکستان و ترکیه را درگیر خود کرده است. با وجود اینکه شاید در برخی از این کشورها اقدامات مستقیم نظامی وجود نداشته باشد اما آن‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در جنگ سوریه درگیر شده‌اند.

اکنون دیدگاه مشترک بسیاری از تحلیلگراندر کنار گوریف این است که مهم‌ترین وظیفه نیروهای دولتی، آزاد کردن تمامی کشور و بازپس‌گیری یک به یک شهرهای آن است چرا که هنوز مناطقی وجود دارند که کنترل آن‌ها را مخالفان در دست دارند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین