|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
علی لاریجانی در دیدار همسران نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در محل مجلس مشروطه برگزار شد، خطاب به همسران نمایندگان گفت: نمایندگان باید از شما متشکر باشند زیرا اگر شما از خودتان گذشت نکنید و یا خانواده‌تان آرام نباشد نمایندگان هم نمی‌توانند موفق باشند. من تردیدی ندارم که بار زیادی از مسئولیت به دوش شماست اما بدانید اگر همسران شما در حل مشکل مردم توفیق داشته باشند شما هم در آثار و برکات آن شریک هستید.
علی لاریجانی در دیدار همسران نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در محل مجلس مشروطه برگزار شد، اظهار کرد: این ساختمان مربوط به ابتدای مشروطه است زمانی که ایران در یوغ دیکتاتوری قاجاری بود و کسانی که تلاش کردند استبداد را در هم بشکنند، مشروطه‌خواهان بودند که این ساختمان را به عنوان خانه عدالت و خانه ملت ساختند و این پایه‌ای برای ایجاد پارلمان در ایران شد. در همین مکان بود که مدرس مردم را به قیام دعوت کرد و همین جا بود که نگذاشتند قراردادهای ننگین امضا شود. البته این ساختمان زمانی هم به توپ بسته شده است.

رییس قوه مقننه افزود: ما بعد از آن فراز و فرود زیادی را در مورد پارلمان داشتیم البته در ابتدای مشروطه مجالس نسبتا ملی بودند و مردم نمایندگان را انتخاب می‌کردند اما وقتی رضاخان بر سر کار آمد عملا پارلمان را از بین برد. البته شکلی از پارلمان وجود داشت اما حکومت دیکتاتوری بود.

وی ادامه داد: زمان آمدن محمدرضا شاه نسیمی از دموکراسی وزیدن گرفت و در مجالس دوره‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم رجال ملی مثل آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق با رای مردم به مجلس آمدند که آن هم با کودتای 28 مرداد از بین رفت لذا مجالس ایران از دوره هفدهم تا آخر دوره محمدرضا شاه عملا مجالس دست نشانده بودند و ما پارلمان نداشتیم.

لاریجانی ادامه داد: از شروع انقلاب مجددا شرایط عوض شد و اکثر رجال ملی و مذهبی در مجلس حضور یافتند. آیت‌الله خامنه‌ای نماینده دور اول مجلس بودند و اکثر جریانات سیاسی در دوره اول مجلس حضور داشتند. در آن زمان بحث‌های سیاسی داغی در مجلس صورت می‌گرفت اما مهم این بود که مردم نمایندگان را انتخاب می‌کردند و این موضوع در جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی، هیچ جایگاهی در کشور حق انحلال مجلس را ندارد، تصریح کرد: قانون اساسی قدرت زیادی را برای مجلس پیش‌بینی کرده و پارلمان می‌تواند وزرا و دولت را استیضاح کند. در بسیاری از کشورها زمانی که نخست‌وزیر یا رییس‌جمهور با مجلس درگیر می‌شود، مجلس را منحل می‌کنند اما این امکان در ایران وجود ندارد و این یک فکر درازمدت بود که امام(ره) برای آینده جمهوری اسلامی تدبیر کرد.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: اینکه قوای دیگر حکومت در چارچوب قانون عمل نکنند یا به اندازه کافی به مصوبات مجلس توجه نکنند و یا اینکه با مجلس جدال کنند، به دموکراسی آسیب می‌زند. علاوه بر این کار مجلس را هم نباید سبک شمرد چرا که این امر کشور و کلیت نظام را خوار می‌کند و عدالت محقق نمی‌شود. مفهوم عدالت در واقع اجرای قانون است و وقتی قانون اجرا نشود هر شعاری برای عدالت داده شود، درست نیست. مردم هم زمانی می‌توانند آینده را ترسیم کنند که قانون وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل ملی، مشکلات مردم، مصالح عمومی و امنیت ملی از سوی نمایندگان مجلس، خاطرنشان کرد: پارلمان جایگاه مهمی دارد و باید از آن صیانت کرد، به همین دلیل است که کار مجلس کار دشواری است. اگر قرار است چیزی در مجلس تصویب شود، این مسائل عمدتا با سرنوشت مردم مواجه هستند و نمایندگان باید برای رای دادن به مصوبه‌ای مطالعه کنند و با افراد خبره مشورت کنند، همین وقت زیادی از آنها می‌گیرد. از سوی دیگر نمایندگان باید بر نحوه اجرای قوانین نظارت کنند. معمولا کار نظارت کار سختی است زیرا مجریان قدرت اجمالی دارند و ممکن است در برابر نظارت واکنش نشان دهند همان‌طور که در دوره‌های اخیر این موضوع را دیده‌ایم.

لاریجانی با اشاره به مشکلات حوزه‌های انتخابیه نمایندگان تصریح کرد: معمولا مردم حوزه‌های انتخابیه برای حل مشکلات‌شان به نمایندگان مراجعه می‌کنند. شاید این مسائل بالذات به نماینده مربوط نباشد اما مردم به نمایندگان دسترسی دارند. این کار کوچکی نیست و در شرایط «خشکسالی مالی» مشکلات زیادی در کشور وجود دارد، رشد اقتصادی کاهش یافته، بودجه عمرانی کم شده و مردم انتظار آبادانی در منطقه را دارند، همه اینها به نمایندگان فشار می‌آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگانی که از حوزه‌های کوچک‌تری به پارلمان راه یافته‌اند مشکلات بیشتری در منطقه خود دارند، افزود: این به این دلیل است که در حوزه‌های کوچک‌تر نمایندگان را می‌شناسند و به آنها دسترسی دارند در حالیکه ممکن است در تهران این ارتباط کمتر باشد. من قبول دارم که این کار مشکلی است به ویژه در جاهایی که تنها یک نفر نماینده است.

وی اظهار کرد: اگر انسان این روحیه را داشته باشد که با رفع مشکلی از انسان دیگر، برکتی به زندگی خود وارد کرده خستگی او برطرف می‌شود. ما روایات زیادی از اولیای دین داریم که خدمت به مردم را بالاترین خدمت‌ها می‌دانند.

رییس قوه مقننه خطاب به همسران نمایندگان گفت: نمایندگان باید از شما متشکر باشند زیرا اگر شما از خودتان گذشت نکنید و یا خانواده‌تان آرام نباشد نمایندگان هم نمی‌توانند موفق باشند. من تردیدی ندارم که بار زیادی از مسئولیت به دوش شماست اما بدانید اگر همسران شما در حل مشکل مردم توفیق داشته باشند شما هم در آثار و برکات آن شریک هستید.

لاریجانی اضافه کرد: البته نمایندگان باید برای زندگی شخصی خودشان هم وقت بگذارند زیرا همان‌طوری که کار برای حکومت لازم است برای خانواده هم لازم است. کسی نمی‌تواند در خانواده نقش پدر را بر عهده بگیرد و این کار از طریق قانونگذاری هم قابل حل نیست! من توصیه می‌کنم که آقایان نماینده به اندازه کافی در منزل خود وقت بگذارند تا کانون خانواده بر سر جای خود مستقر شود.

نماینده مردم قم در مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، به وجود ادعیه و خطب برجسته‌ای از ایشان اشاره کرد و گفت: ما باید خطب حضرت درباره توحید و ولایت را عمیقا بخوانیم. همچنین خوب است که در روز میلاد حضرت فاطمه(س) جشن بگیریم اما مهم‌تر این است که درس بگیریم و سبک زندگی فاطمی را برگزینیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم جمع زیادی از همسران نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و برخی از آنها فرزند خردسال خود را نیز به همراه داشتند.

در خلال سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی، فرزند خردسال قاسم جعفری، نماینده بجنورد، از جایگاه محل سخنرانی رییس مجلس بالا رفت که این موضوع واکنش حضار و رییس مجلس را به دنبال داشت.

لاریجانی که سعی داشت او را از جایگاه محل سخنرانی خود پایین بیاورد به مزاح گفت به نظر می‌رسد ایشان می‌خواهند زودتر از موعد نماینده شوند.

پس از سخنرانی رییس مجلس، برخی از همسران نمایندگان در نامه‌هایی مسائل و مشکلات خود را با رییس مجلس مطرح کردند از جمله یکی از همسران نمایندگان در نامه‌ای خواستار ارائه آموزش‌های دفاعی برای خانواده‌های نمایندگان بود که رییس مجلس در این باره گفت: به نظر نمی‌رسد شما با مخاطرات این‌چنینی مواجه باشید!

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین