|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۶۰۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بر تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران مهر تأیید زد تا به این ترتیب دولتش به اجرای توافق هسته‌ای با ایران وفادار بماند. به گزارش رویترز وزارت خارجه امریکا در نامه‌ای به کنگره امریکا اطلاع داد تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران در راستای اجرای برجام، برای ۴ ماه دیگر تمدید می‌شود.
 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بر تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران مهر تأیید زد تا به این ترتیب دولتش به اجرای توافق هسته‌ای با ایران وفادار بماند. به گزارش رویترز وزارت خارجه امریکا در نامه‌ای به کنگره امریکا اطلاع داد تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران در راستای اجرای برجام، برای ۴ ماه دیگر تمدید می‌شود.

پیش از این دولت اوباما تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را در ژانویه تمدید کرده بود و این نخستین بار است که دولت ترامپ این تحریم‌ها را تعلیق می‌کند. در همین حال دونالد ترامپ در بیانیه‌ای با اعلام اینکه شرایط موجود امکان صدور دستور کاهش خرید نفت خام از ایران را می‌دهد، اعلام کرد که «به منظور پایبندی واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران فعلاً به دنبال کاهش فروش نفت خام ایران نیست». تعلیق این تحریم‌ها بخشی از توافقی است که سال 94 بین ایران و کشورهای 1+5 به‌دست آمد. به دنبال این توافق بود که باراک اوباما رئیس جمهوری وقت امریکا فرمان تعلیق تحریم‌هایی را امضا کرد که به دلیل برنامه هسته‌ای ایران وضع کرده بود.

این فرمان باید هر 120 روز یک بار تمدید شود. همزمان با امضای فرمان تعلیق تحریم‌ها از سوی رئیس جمهوری امریکا، مقام‌های کاخ سفید در واکنشی تازه به فعالیت‌های موشکی ایران هفت شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی را به دلیل آنچه مقامات کاخ سفید نقش داشتن در فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران خوانده‌اند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند. دو مقام ارشد دفاعی ایران، یک شرکت ایرانی، یک تبعه چین و سه شرکت چینی شامل تحریم‌های جدید موشکی هستند.

به گزارش ایران، ترامپ در حالی برای نخستین بار حکم به اجرای تعهدات برجام می‌دهد که او پیش از این در خلال مبارزات انتخاباتی‌اش بارها از برجام انتقاد کرده و آن را یک «رسوایی بزرگ برای دموکرات‌ها» خوانده بود. او پیش از انتخابش وعده داده بود که در صورت پیروزی برجام را آتش خواهد زد اما کمی بعد و پس از آنکه حضورش در کاخ سفید رنگ واقعیت به خود گرفت، با تعدیل مواضعش، خواستار بازنگری و مذاکره مجدد در برجام شد. تا اینکه در آخر راه چاره را در آن دید که بگوید آنقدر در اجرای این قرارداد سخت می‌گیرد که ایران کمترین شانسی برای تخطی نداشته باشد. این مواضع او اما از سوی مقام‌های اروپایی و در رأس آنها فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بی‌پاسخ نماند. موگرینی گفته بود برجام توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست که دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهوری امریکا بتواند آن را برهم بزند بلکه «توافقی چندجانبه است که از راه مذاکره به‌ دست آمده و خود من هم شخصاً مسئولیت مستقیم در آن دارم و هم‌اکنون رئیس کمیسیون مشترکی هستم که بر اجرای آن نظارت دارد تا اجرای این توافق از سوی همه طرف‌ها را تضمین کند. این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است». مواجهه با این هشدارها بود که باعث شد رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا اوایل اردیبهشت ماه جاری اعلام کند دولت ترامپ فعلاً به توافق هسته‌ای پایبند است و قصد دارد آن را در مورد ایران به طور مستحکم به اجرا بگذارد. او در نامه‌ای به رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای با گروه 1+5 کاملاً عمل کرده و جای هیچگونه تردیدی نسبت به تمدید تعلیق تحریم‌های زیرمجموعه برجام وجود ندارد. این در حالی بود که ترامپ همزمان با طرح این ادعا که ایران روح برجام را نقض کرده، از مجلس نمایندگان امریکا خواست تا درباره برجام یک بررسی اصولی کرده و خود نیز همین موضوع را در دستور کار شورای امنیت ملی امریکا قرار داد تا تطبیق یا عدم تطبیق توافق هسته‌ای با امنیت ملی امریکا بررسی شود.

ظریف: امریکا همزمان با اجرای تعهدات برجامی‌اش فضا را متشنج می‌کند
محمد جواد ظریف در واکنش به اجرای فرمان تعلیق تحریم‌ها و تصویب همزمان برخی تحریم‌ها علیه ایران از سوی امریکا گفت:«دولت امریکا در چند وقت اخیر در برابر هر اقدامی که طبق برجام موظف به انجام آن است اقدامات دیگری نیز در کنار آن انجام داده که فضا را متشنج کند». وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سابقه برخی از بدعهدی‌های امریکا در انجام تعهدات‌شان در برجام اقدام اخیر امریکایی‌ها را کوته‌بینانه دانست و گفت: «چندی پیش نیز وقتی آنها بعد از 90 روز موظف بودند اعلام کنند ایران پایبند به تعهداتش به اجرای برجام بوده است، به دستور مستقیم کاخ سفید این اعلامیه را در یک زرورق بسیار تلخ پیچیدند و این موضوع را با وارد کردن اتهاماتی به ایران اعلام کردند». ظریف به بیانیه روز پنجشنبه وزارت خارجه کشورمان در ارتباط با اقدام متقابل ایران در مورد تحریم‌های جدید امریکا اشاره کرد و گفت: «آنها افراد جدیدی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده‌اند و ما نیز در ادامه اقدام متقابل خود که قبلاً درباره آن به نتیجه رسیده بودیم که شامل 9 فرد و شرکت امریکایی است به فهرست قبلی اضافه کردیم».

اقدام متقابل ایران در واکنش به تحریم‌های جدید امریکا
وزارت خارجه ایران هم در پی صدور تمدید تحریم‌های جدید کاخ سفید، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به‌عنوان اقدام متقابل نسبت به تصمیم دولت امریکا در تحریم افراد و مؤسسات جدید دیگری به‌دلیل ارتباط با برنامه موشکی جمهوری اسلامی، تعداد بیشتری افراد حقیقی و حقوقی امریکایی را تحت تحریم قرار داده است. بهرام قاسمی در بیانیه معترضانه‌ای که در واکنش به تحریم‌های جدید امریکا منتشر کرد گفته است: «با توجه به عملکرد دولت جدید امریکا پیش‌بینی می‌شد، این دولت برای کمرنگ کردن تبعات مثبت اجرای این تعهد برجامی خود، اقدام به فضاسازی منفی و اعمال فشارهای جانبی با صدور همزمان گزارش به کنگره پیرامون اتهامات واهی و بی‌اساس در سایر حوزه‌ها و نیز اضافه کردن نام تعدادی از افراد و شرکت‌های ایرانی به فهرست تحریم‌های موشکی کند».

قاسمی با غیر قابل قبول خواندن تلاش امریکا برای کاهش آثار مثبت اجرای تعهدات برجامی آن کشور با افزودن افراد حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم‌های فرامرزی یکجانبه و غیرقانونی آن کشور افزود: «ایران همانگونه که بارها اعلام کرده ضمن تأکید بر حق مسلم و قانونی خود برای ارتقای توانمندی‌های دفاعی کشور، تصریح می‌کند که به منظور حفظ و حراست از حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، برنامه موشکی خود را که هیچگونه مغایرتی با تعهدات بین‌المللی ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد، با قوت و اقتدار و براساس برنامه‌ریزی خود ادامه خواهد داد».قاسمی در ادامه بیانیه خود به عمل متقابل ایران به تحریم‌های جدید اشاره کرده و افزوده است:«وزارت امورخارجه ایران به‌عنوان عمل متقابل، در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در پاسخ به اقدام غیرقانونی دولت امریکا، پیرو بیانیه مورخ ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۵، ۹ فرد و شرکت امریکایی را که سابقه اثبات شده‌ای در نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی از طریق مشارکت و معاونت مستقیم یا غیرمستقیم در ارتکاب جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی یا اقدامات تروریستی این رژیم، مشارکت و معاونت در حمایت از تروریزم تکفیری و سرکوب مردم منطقه یا مشارکت مؤثر در اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، به فهرست افراد حقیقی و حقوقی تحت تحریم جمهوری اسلامی ایران خواهد افزود». در پی صدور این بیانیه، سخنگوی وزارت خارجه فهرستی شامل بیست و سه فرد، شرکت و مؤسسه تحت ایران را منتشر کرد و گفت که این فهرست جایگزین فهرست قبلی می‌شود که در ۱۵ بهمن سال ۱۳۹۵ منتشر شده بود. در فهرست وزارت خارجه، بیست و سه شرکت و بنیاد نام برده شده و آمده است که اسامی چهارده شرکت و مؤسسه در فهرست قبلی آمده بود. به این ترتیب، ۹ فرد و شرکت و مؤسسه جدید تحت تحریم ایران قرار گرفته‌اند.

نیم نگاه
فهرست جدید تحریم مؤسسه وشرکتهای امریکایی از سوی ایران که جایگزین فهرست
مندرج در بیانیه مورخ ١٥ بهمن 1395 است.

‏‏1. Huntington Ingalls Industries: به دلیل مشارکت در تولید رزمناوهای ساعر 5 که در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و در جنایات جنگی علیه مردم مظلوم فلسطین و لبنان و اشغالگری دولت غاصب در خاورمیانه به‌کار گرفته شده است.

2. شرکت Booz Allen Hamilton: شرکت پیمانکاری امنیتی وابسته به سازمان اطلاعاتی «سیا» که در منطقه خاورمیانه فعال است. مدیریت تمام بخش‌های این شرکت برعهده نیروهای امنیتی امریکا است (این شرکت همچنین مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات علیه نهادهای ایرانی و انجام عملیات امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد).

‏3. Horacio D.Rozanski. مدیر اجرایی شرکت بوزآلن همیلتون

4.شرکت KingFisher Systems: این شرکت که در سال 2005 تشکیل شده است، به دولت امریکا و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در زمینه خدمات امنیتی مشاوره می‌دهد که عمدتاً در حوزه سایبری است. یکی از عملیات‌های این شرکت رصد تحرکات دریانوردی ایران بوده است.

‏5. Roy L. Reed, Jr. مدیر اجرایی شرکت کینگ فیشر، که به مدت 35 سال در خدمت نهادهای امنیتی وابسته به وزارت دفاع امریکا بوده است.

6.شرکت DynCorp International: این شرکت امنیتی جایگزین شرکت بلک واتر در یمن شده است. براساس یک قرارداد 3 میلیارد دلاری، پس از عقب نشینی نیروهای بلک واتر از باب المندب، نیروهای این شرکت جایگزین شده‌اند.

7. شرکت McAlester Army Ammunition Plant: شرکت تسلیحات‌سازی امریکایی که در شهر مک آلستر مستقر است. این شرکت با تأمین بخشی از تسلیحات سنگین ارتش امریکا، در اقدامات مخرب علیه صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی از سوی امریکا مشارکت دارد.

8. بنیاد The BIRD Foundation: این بنیاد مبادرت به حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های اسرائیلی و امریکایی در حوزه صنایع «های تک» به نفع رژیم صهیونیستی می‌کند.

٩. بنیاد The BSF Foundation: بنیاد مشترک علوم که به ارتقای همکاری در حوزه علوم و تکنولوژی بین رژیم صهیونیستی و شرکت‌های امریکایی کمک کرده است.

١٠. شرکت BENI Tal
11. شرکت تسلیحاتی RAYTHEON
12. شرکت ITT Corporation
13.شرکت Re/Max Real Estate
14. شرکت Oshkosh Corporation
15.شرکت تسلیحاتی Magnum Research Inc
16. شرکت تسلیحاتی Kahr Arms
17.شرکت M7 Aerospace
18.شرکت Military Armament Corporation
19.شرکت تسلیحاتی Lewis Machine and Tool Company
20.شرکت تسلیحاتی Daniel Defense
21.شرکت تسلیحاتی Bushmaster Firearms International
22. شرکت اسلحه O.F. Mossberg & Sons
23.شرکت تسلیحاتی .H-S Precision, Inc
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین