|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۱۶۰۷۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان در آمریکا پس از ترامپ و در حالی که آنها انتقادهای تندی علیه برجام و دولت باراک اوباما در تعامل با ایران مطرح می‌کردند دورنمای اجرای برجام با ابهام مواجه شد.
دونالد ترامپ روز شنبه در حالی در اولین سفر خارجی خود بعد از رییس‌جمهوری‌اش وارد عربستان شد که هم‌زمان در ایران حسن روحانی برای دومین دور با رای اکثریت مردم پیروز انتخابات شد.

حسن روحانی که در دور اول ریاست‌جمهوری‌اش با هدف "تعامل سازنده" با دنیا و حل و فصل موضوع هسته‌ای پا به عرصه مدیریت اجرایی ایران گذاشت، توانست در یک سال پایانی دولتش مساله هسته‌ای را به طور مسالمت‌آمیز حل و فصل کند و دو هدف رفع تحریم‌ها و حفظ برنامه هسته‌ای را محقق سازد.

با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان در آمریکا پس از ترامپ و در حالی که آنها انتقادهای تندی علیه برجام و دولت باراک اوباما در تعامل با ایران مطرح می‌کردند دورنمای اجرای برجام با ابهام مواجه شد.

ترامپ با وجود انتقادهایی که نسبت به برجام قبل و بعد از انتخابش داشته است اما نتوانست در مقابل برجام مقاومت کند و برای یک دوره دیگر چهار ماهه تعلیق و لغو تحریم‌های یک جانبه هسته‌ای علیه ایران را بر اساس برجام تمدید کرد.

در عین حال آمریکا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند از مسیر برجام به ایران فشار آورد، اما از مسیرهای دیگر از جمله موضوع تروریسم و حقوق بشر تلاش دارد با همراهی کشورهای عربی‌ منطقه و اسراییل ایران را مورد تهدید قرار دهد.

اما انجام این سفر در حالی که حسن روحانی با اکثریت آرا برای دومین بار به عنوان رییس‌جمهوری ایران از سوی مردم انتخاب شد می‌تواند بخش قابل توجهی از برنامه‌های ترامپ را بر هم زند.

در همین رابطه سید رسول موسوی سفیر پیشین کشورمان در فنلاند در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر و پیام پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، هم‌زمان با سفر دونالد به ترامپ به عربستان سعودی به عنوان اولین سفر خارجی‌اش پس از انتخابش به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر وجود دموکراسی و مردم‌سالاری در ایران برخلاف کشورهای عربی منطقه اظهار کرد: در انتخابات ایران بیش از ۴۲ میلیون نفر شرکت کردند، در حالی که مجموع جمعیت عربستان، رژیم اسراییل، واتیکان به چه میلیون نفر نمی‌رسد.

وی گفت: ترس عربستان از دموکراسی است نه نفوذ ایران چرا که ایران علاوه بر منابع و نفوذ بالا در منطقه دارای ویژگی‌ است که این کشورها از آن بی‌بهره‌اند و از سویی پاشنه آشیل عربستان نیز همین دموکراسی و بها دادن به رای و نظر مردم کشورش است.

موسوی تاکید کرد: پیام انتخابات ایران گسترش دموکراسی و مردم سالاری است، چیزی که عربستان و رژیم‌های منطقه از آن واهمه دارند.

سفیر پیشین ایران در فنلاند با اشاره به روابط و مذاکرات دو جانبه آمریکا و عربستان و تاثیرش بر ایران و منطقه تصریح کرد: به نظرم طرف آمریکایی در سفر به عربستان جهت‌گیری آشکار ضد ایرانی ندارد، ولی در سفر به سرزمین‌های اشغالی حتما با جهت‌گیری ضد ایرانی وارد می‌شود.

وی با بیان این‌که دولت ترامپ با رویکرد فشار بر ایران سیاست‌ها و برنامه‌هایش در سطح منطقه و فضای بین‌الملل پیش می‌برد، خاطرنشان کرد: البته عربستان از بعد انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا، تلاش زیادی برای کشاندن این کشور به سمت سیاست‌های ضد ایرانی‌اش داشته است و تبلیغ ضد ایرانی سفر به ریاض ترامپ بیش‌تر توسط عربستان مطرح شده و این عربستان است که تلاش دارد سفر ترامپ به این کشور را با حاشیه‌های ضد ایرانی جلوه دهد.

موسوی گفت که البته آمریکا به دنبال اطمینان دادن به عربستان برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه است.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد که معتقدم هنوز راهبرد آمریکا در قبال ایران استفاده از راهبرد دو ستونی توازن منطقه‌ای است و نمی‌تواند عربستان را بر منطقه مسلط کند. آمریکا در صدد مهار ایران و تقویت عربستان در منطقه است و در عین حال در عربستان در پی منافع مالی خودش است. نباید فراموش کرد در نهایت راهبرد آمریکا تسلط رژیم صهیونیستی بر خاورمیانه است نه عربستان و متاسفانه فعلا کشورهای عربی همسایه ما به خاطر ترس از دموکراسی دشمن اصلی را فراموش کرده‌اند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین