|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۶۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
پس از این انصراف بود که شایعه‌هایی مبنی بر سپردن کرسی معاون‌اولی به قالیباف در صورت پیروزی رئیسی مطرح شد، اما رئیسی واکنش مثبتی به این حرف نشان نداد و با این عدم توجه ضربه سختی به قالیباف و ستاد او وارد شد.
در حالی که بیشتر مسئولان با حضور در شعبه‌های انتخاباتی تهران رأی خود را به صندوق انداختند، شهردار تهران چنین نکرد. محمدباقر قالیباف برخلاف روند معمول در تهران نماند. قالیباف دیروز با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهرک سینای اردبیل رأی خود را به صندوق انداخت و پس از آن گفت: انتخابات جشن جمهوریت نظام است، بنده هم در کنار حضور گسترده مردم در سراسر کشور، امروز توفیق دارم در جمع امت شهیدپرور، ولایتمدار و باغیرت اردبیل حضور داشته باشم و در انتخابات شرکت کنم.

وی افزود: دلیل حضور من در اردبیل این بود که دوشنبه قرار بود به این شهر بیایم و در حالی که مردم حضور پیدا کرده بودند، اما به دلیل بحث‌های کاری توفیق پیدا نکردم در جمع مردم حضور داشته باشم. به دلیل آنکه دوشنبه در جمع مردم حضور نداشتم، تشخیص دادم به پاس حضور مردم و تقدیر و تشکر از آنها، امروز در یکی از مناطق محروم اردبیل همراه سایر مردم ایران رأی بدهم. قالیباف تاکید کرد: امیدوارم حضور مردم مایه افتخار و مهر مجدد بر نظام اسلامی باشد؛ حضور مردم با هر گرایش و سلیقه‌ای نشان می‌دهد که این نظام یک نظام مردمی و برخاسته از میان مردم است. وی ادامه داد: بعد از انتخابات حتما رقابت‌ها به پایان خواهد رسید و کار و خدمت برای مردم در مبارزه با فقر و مشکلات اقتصادی آغاز می‌شود، امیدوارم با هر گرایشی دست به دست هم دهیم و به این مردم عزیز خدمت کنیم و با توجه به حضور مردم، فکر می‌کنم مشارکت در سراسر کشور در سطح عالی باشد.

ورای گفته‌های قالیباف

اگرچه قالیباف دلیل خود را برای حضور در شهر اردبیل، دیدار با مردم این شهر اعلام کرد، اما می‌توان ورای این اظهارات، رفتار انتخاباتی قالیباف را دقیق‌تر نگاه کرد. شهردار تهران که در طول بیش از یک دهه گذشته سکان شهرداری تهران را برعهده داشته، با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گام بلندپروازانه خود را برای هدایت قوه اجرایی کشور در چهار سال آینده برداشت، اما از همان ابتدا پایگاه رأی نه‌چندان قوی او متزلزل شد. در روزهای اول آغاز به کار تشکل جمنا بود که اصولگرایان حمایت خود را از رئیسی، به‌عنوان کاندیدای هم‌طیف اعلام کردند و نامی از قالیباف برده نشد. پس از آغاز کمپین‌ انتخابات و به‌ویژه مناظره‌های انتخاباتی صداوسیما، پایگاه قالیباف با ریزش بیشتری مواجه شد و تلاش وی برای ایجاد فضای دوقطبی با در پیش گرفتن رویه‌ای خاص خود، با واکنش مردم مواجه و در پایان مجبور شد به حضور در انتخابات 96 با اعلام انصراف پایان دهد.

قالیباف هر روز تنها‌تر!

پس از این انصراف بود که شایعه‌هایی مبنی بر سپردن کرسی معاون‌اولی به قالیباف در صورت پیروزی رئیسی مطرح شد، اما رئیسی واکنش مثبتی به این حرف نشان نداد و با این عدم توجه ضربه سختی به قالیباف و ستاد او وارد شد. با کنار هم گذاشتن همه اتفاق‌ها شاید بتوان به این نتیجه رسید که برای قالیباف صرف‌نظر از پایگاه رأی و از دست دادن یا ندادن آن، طعم بی‌مهری اصولگرایان چندان خوشایند نبوده است؛ اصولگرایانی که ابتدا در قامت دوست و همراه ظاهرا شدند. حضور قالیباف در اردبیل می‌تواند این احتمال را قوت ببخشد که او حتی از تداوم حضورش در شهرداری تهران هم ناامید است. عدم حضور قالیباف در تهران و سفرش به اردبیل را باید در قالب بی‌مهری اصولگرایان، ریزش پایگاه مردمی و عدم امیدواری به جایگاه سیاسی خود در ساختار قدرت تحلیل کرد.

منبع:آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین