|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۶۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
دادستان های سوئد روز جمعه اتهام تجاوز جنسی علیه جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکیلیکس را لغو کردند.
 دادستان های سوئد روز جمعه اتهام تجاوز جنسی علیه جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکیلیکس را لغو کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، آسانژ از حدود پنج سال پیش به دلیل نگرانی از دستگیر شدن به سفارت اکوادور در لندن پناه برده و در آنجا زندگی می کند.

پلیس لندن با وجود رفع اتهام از آسانژ، اعلام کرد که به محض بیرون آمدن وی از ساختمان این سفارت، وی را بازداشت خواهد کرد.

آسانژ 46 ساله در هنگام نوجوانی در دهه 1980 و 1990 در ملبورن مهارت های لازم را برای نفوذ به سامانه های رایانه ای آموخت و اندکی بعد به ارتکاب 30 مورد جرائم رایانه ای از جمله نفوذ به سامانه های رایانه ای پلیس و ارتش آمریکا متهم شد که آنها را پذیرفت و با پرداخت جریمه آزاد شد.

وی درسال 2006 سایت ویکی لیکس را تاسیس و یک گروه ازکنشگران همفکر خود و کارشناسان را ایجاد کرد. آسانژ نخستین بار در آوریل 2010 با انتشار تصاویر تیراندازی و حمله یک بالگرد آمریکا در عراق به شهروندان غیرنظامی و 2 تن از کارکنان رویترز در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

ویکی لیکس یک سال پس از آن با انتشار یک رشته اسناد، توجه جهانیان را جلب کرد که شامل 77 هزار پرونده محرمانه آمریکا در باره افغانستان و 400 هزار مطلب محرمانه در باره عراق بود.

این وبسایت سپس با شروع انتشار بیش از 250 هزار پیام دیپلماتیک از 274 سفارتخانه آمریکا، بزرگ ترین تکانه های سیاسی را ایجاد کرد.

ویکی لیکس درمارس سال جاری (2017) اسنادی منتشر کرد که نشان می داد چگونه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از نقاط ضعف رایانه های معمولی و سخت افزارها و نرم افزارهای شبکه ای، برای گردآوری اطلاعات بهره برداری می کند.

یک هیات سازمان ملل گفته است که بازداشت آسانژ خودسرانه و بدون علت بوده است و باید بتواند از دولت های انگلیس و سوئد درخواست غرامت کند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین