|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
سومین سفر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به استان سیستان و بلوچستان که در روزهای 26 تا 28 فروردین ماه انجام شد در روزنامه ها و سایت های مختلف داخلی بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه های شرق، اعتماد، آرمان، ایران،کیهان، وطن امروز و رسالت و سایت های خبری تحلیلی انتخاب، الف، فرارو، جهان نیوز، جوان، مشرق و خبرگزاری های تسنیم و فارس در این روزها مورد بررسی قرار گرفته اند. این رسانه ها بیشتر به انعکاس سخنان رییس جمهوری در سفر به استان سیستان و بلوچستان پرداخته و در مجموع دیدگاه مثبتی نسبت به سفر ارایه کردند.

سفر رییس جمهوری، امنیت سفر، مراسم استقبال و سخنان رییس جمهوری در زمینه ی آبادانی سیستان و بلوچستان، سرمایه گذاری در استان، پرداخت وام ویژه، توافق ژنو، برادری شیعه و سنی، اتحاد علما و طلبه ها، برداشتن تحریم ها با تدبیر دولت یازدهم و حمایت مردم، برخورداری همه اقوام از حقوق شهروندی، تامین امنیت در این استان با پشتیبانی نیروهای مسلح، توسعه استان، محرومیت زدایی، شایسته سالاری، رفع مشکلات و انتظارات از عبارات و مفاهیم بکار رفته در این رسانه ها است.



روزنامه وطن امروز روز چهارشنبه بیست و هفتم فروردین در خبری با عنوان «حسن روحانی در زاهدان با اشاره به توافق ژنو به حق غنی سازی اذعان کردند» به نقل از رییس جمهوری نوشت: نخستین قدم ها برای برداشتن تحریم ها با تدبیر دولت یازدهم و حمایت مردم اتخاذ شد، امروز شاهد شکسته شدن برخی از آنها هستیم، مهم تر آنکه دنیا در توافق 1+5 به حق هسته ای و غنی سازی ما اذعان کرد.



روزنامه رسالت روز چهارشنبه با درج تیتر « تحریم های ضدحقوق بشری را خواهیم شکست » به نقل از رییس جمهوری به بازتاب سخنان وی پرداخت و نوشت : در قانون اساسی بین اقوام تفاوتی وجود ندارد و همه از حقوق شهروندی برابر برخوردار هستند؛ما در این کشور شهروند درجه دو نداریم، در این کشور شایسته سالاری حاکم است، هر که شایسته تر باشد قطعا مقام بالاتر خواهد داشت.



این روزنامه در روز پنج شنبه تیتر « رییس جمهور در دیدار با مردم زابل خبر داد: پرداخت وام ویژه به سرمایه گذاران در سیستان و بلوچستان » را برجسته کرد و به نقل از حسن روحانی رییس جمهوری نوشت: به کسانی که در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری کنند وام ویژه پرداخت می شود.



روزنامه جوان در روز سه شنبه بیست و ششم فروردین عنوان « روحانی: وحدت را باید در عمل تقویت کنیم» منتشر کرد و نوشت: رییس جمهور با تأکید بر اینکه وحدت را در مقام عمل باید تقویت کنیم و وحدت تنها در زبان و با شعار درست نمی شود، افزود: در انجمن ها و جمع های مختلف در کنار هم قرار بگیریم. وقتی دو خانواده شهید که یکی از میان شیعه و یکی از میان اهل سنت یکی از قومی و دیگری از قوم دیگر است، در کنار هم قرار می گیرند، در اینجا وحدت عمل بیشتر می شود و چنین وحدت عملی در نهادهای مختلف ودانشگاه ها و مراکز تحقیقات باید به چشم خورد.



این روزنامه در روز دوم سفر رییس جمهوری(روز چهارشنبه) عنوان «مولوی عبدالحمید: باید از اختلافات دوری کنیم » منعکس و سخنان امام جمعه اهل سنت را منتشر کرد: مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان و دیگر علما در پایان با قدردانی از سخنان امروز رییس جمهور در جمع مردم زاهدان خاطرنشان کرد: سخنان رییس جمهور انعکاس بسیار مثبتی در میان مردم این شهر داشته است و بدانید که یک قطره خون که از دماغ شیعه و سنی ریخته شود برای ما فرقی ندارد و نسبت به آن حساس خواهیم بود و ما شدیدا احساس اخوت و برادری می کنیم



روزنامه جوان در روز چهارشنبه تیتر «از نام «سیستان» یا «بلوچ» سوء استفاده نکنید » انتخاب کرد و به نقل از رییس جمهوری می نویسد: هیچ کس نباید برای منافع حزبی و یا گروهی و یا تشکل های خاص از نام سیستان یا بلوچ و یا زابلی به نفع حزبش استفاده کند.



این روزنامه در روز پنجشنبه به تیتر « روحانی : امیدوارم مذاکرات ژنو تا 6 ماه آینده به نتیجه برسد/جزئیات بیشتر مذاکر ات را برای مردم می گویم»پرداخته و نوشت رییس جمهوری به مذاکر ات ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: کار بسیار بزرگ و امید بخشی تا امروز انجام گرفته ولی هنوز راه طولانی در پیش داریم و در آینده جزئیات بیشتری از این مذاکر ات را برای مردم خواهم گفت.



روزنامه کیهان روز سه شنبه با انعکاس سخنان رییس جمهوری و با انتخاب تیتر « رییس جمهور در جمع پرشور مردم زاهدان: چهره سیستان و بلوچستان متحول می شود» به نقل از رییس جمهوری نوشت: در دولت یازدهم در زمینه گاز، آب، معدن، بندر، راه آهن و مسیر ترانزیت و صادرات شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهید بود. وی ادامه داد: من وظیفه دولت یازدهم می دانم به استان هایی که محرومیت بیشتری در سالهای گذشته داشته اند، تلاش و خدمت بیشتری ارایه دهند.



این روزنامه در روز چهارشنبه با انتشار خبر «رییس جمهور در اجتماع مردم زابل: سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه زیر پرچم اسلام و ایران هستند » به درج سخنان حسن روحانی در بین علما پرداخت و نوشت: روحانی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در این استان نماینده ای با کفایت، عالم و علیم را انتخاب کرده اند، ادامه داد: ما علما و طلبه ها نباید روبروی هم بایستیم؛ این همه مشترکات داریم؛ دو جا اختلاف نظر داریم که همه جای دنیا همینطور است؛ در جمع خانوادگی هم گاهی اختلاف هایی وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه «نزاع بد است و اختلاف نظر اگر به معنی تضارب آرا باشد مشکلی ندارد.



روزنامه شرق در روز چهارشنبه با چاپ عکس بزرگی از دکتر روحانی بر صفحه اول خود با تیتر «درود ملت ایران را تقدیم علمای شیعه و سنی می کنم.» نوشت: رییس جمهوری بهمن سال گذشته در جمع نمایندگان سیستان و بلوچستان این استان را «پیشانی امنیت ملی کشور» خوانده بود. به نظر می رسد او سعی دارد با اولویت دادن به سیستان وبلوچستان در سفرهای استانی خود، بر این موضوع تاکید کند.



همچنین این روزنامه به نقل از رییس جمهوری در ادامه نوشت: برخی فکر می کنند سیستان وبلوچستان به معنای محرومیت، توفان های شن و استان ناامن است، اما این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست بلکه سیستان وبلوچستان پاره تن ایران است.



روزنامه شرق در یادداشتی به قلم عبدالوهاب شهلی با تیتر« بلوچستان و دکتر روحانی» نوشت: به نظر می رسد دولت یازدهم درصدد است با تدوین و اجرای سیاستگذاری های کلان و با همراهی سایر بخش های حاکمیت، در مسیر بهبود زندگی مردم بلوچ و نیز تعدیل برخی چالش های موجود در جنوب شرق کشور، گام بردارد.



روزنامه اعتماد در ستون نگاه روز خود با تیتر« سفر وحدت آفرین» نوشت: از آنجا که آقای روحانی سفرهای استانی خود را از مناطق قومی مانند خوزستان و بلوچستان شروع کرده اند، نشان می دهد که ایشان مصمم هستند که از نزدیک شاهد وضعیت و گذران زندگی و همچنین تحقق وعده ها و مطالبات خود در مورد این قشر از جامعه باشند.



این روزنامه با تیتر« دیدار دختر روحانی با خانواده مولوی عبدالحمید» در روز پنجشنبه به نقل از ایسنا نوشت: شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان، دختر حسن روحانی و همسر استاندار سیستان وبلوچستان با خانواده مولوی عبدالحمید و احمد نارویی دیدار و درگذشت مولوی احمد نارویی را به خانواده آنها تسلیت گفت.



روزنامه آرمان تیتر یک را به «طنین زنده باد اتحاد در سیستان بلوچستان» اختصاص داد و نوشت: استقبال مردم استان سیستان و بلوچستان از تیم دولت بی نظیر بود. تعدادی از مردم استان با بر تن کردن لباس های محلی استقبال خود از رییس جمهور را از محل فرودگاه زاهدان آغاز کردند. همچنین در جریان این مراسم استقبال تعدادی از مردم با در دست داشتن پرچم ایران و عکس های رییس جمهور و مقام معظم رهبری مسیر منتهی به ورزشگاه 17 شهریور محل سخنرانی رییس جمهور را طی کردند. در برخی از بنرهای موجود در مسیر نوشته شده بود «روحانی با تو همراهیم تا فرداهای سبز و پرامید». مجری مراسم استقبال از رییس جمهور، رضا رشیدپور بود که گفت: در سفر 9 ماه پیش کاروان تدبیر و امید به استان سیستان و بلوچستان شعار «دکتر کلید را رو کن دنیا را زیر رو کن» جان گرفت و به سایر شهرها رسید که مردم نیز دوباره این شعار را سر دادند.



این روزنامه در سومین روز سفر رییس جمهوری با تیتر «هیچ کشوری در سایه انزوا نمی تواند به توسعه دست یابد » نوشت: احیای بازارچه های مرزی یکی از برنامه های دولت برای استان سیستان و بلوچستان است و برای این که این استان در مسیر توسعه قرار گیرد و معضلات، مشکلات و بیکاری ها حل شود نخستین قدم آن است که همه مردم این استان وحدت، انسجام، یکپارچگی، برادری و اخوت اسلامی خود را بیش از پیش مستحکم کنند.



روزنامه ایران روز سه شنبه با تیتر «دکتر روحانی : سیستان و بلوچستان مروج مدارا و اعتدال بوده است» در زمینه نزدیک بودن شیعه و سنی نوشت : سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت(ع) یا اهل سنت، همه و همه زیرپرچم ایران عزیز و اسلام عزیز هستند. رییس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه تمام اقوام، طوایف و پیروان مذاهب سنی و شیعه و همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم، ادامه داد: ما همه تابع قانون اساسی و زیر پرچم رهبر معظم انقلاب هستیم و در قانون اساسی تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.



این روزنامه در همان روز در زیر تیتر خود به حاشیه های سفر نیز اشاره کرده و در زمینه استقبال از رییس جمهوری آورده است : استقبال از رییس جمهوری در مسیر حرکت کاروان، خودجوش و مردمی بوده و از حضور دانش آموزان خبری نبوده است. در جریان این مراسم استقبال، شماری از مردم با در دست داشتن پرچم ایران و عکس های رییس جمهوری و مقام معظم رهبری، مسیر منتهی به ورزشگاه 17 شهریور، محل سخنرانی رییس جمهوری را طی کردند. در برخی از بنرهای موجود در مسیر، نوشته شده بود: «روحانی با تو همراهیم تا فرداهای سبز و پرامید». همچنین مردم شعار می دادند: یار امام و رهبری به شهر ما خوش آمدی، بوی گل محمدی به زاهدان خوش آمدی. برخی از شعارهای مردم با گویش محلی بلوچ بود.



روزنامه ایران در سومین روز سفر به بازتاب عنوان «سیستان و بلوچستان قطب بزرگ اشتغالزایی می شود» پرداخته و به نقل از محمد نهاوندیان رییس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری نوشت: دولت در عزم خود برای تبدیل استان سیستان و بلوچستان به قطب بزرگ اشتغالزایی و توسعه کشور مصمم و جدی است.



روزنامه ایران روز پنج شنبه با اختصاص تیتر « بازدید معاون اول روحانی از زیر ساخت های گردشگری چابهار »نوشت: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که همراه با رییس جمهوری اسلامی ایران به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، روز گذشته از تجهیزات گردشگری و اماکن تاریخی چابهار و منطقه آزاد تجاری - صنعتی این خطه بازدید کرد. مسعود سلطانی فر همچنین در نشستی با حضور مقام های محلی، مسائل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار را مورد بررسی قرار داد.



این روزنامه همچنین با عنوان « اختصاص 470 میلیارد برای عمران سیستان و بلوچستان » نوشت: محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان اینکه پروژه های عمرانی مختلفی در مناطق مختلف استان سیستان و بلو چستان اجرا خواهد شد گفت: برای اجرای پروژه ها حدود 470 میلیارد تومان اختصاص یافته است.



سایت مشرق با انعکاس عباراتی چون«حضور نداشتن دانش آموزان در مراسم استقبال از رییس جمهور»، «مطرح نکردن درخواست های منطقه ای و صنفی بر روی پلاکاردها و شعارها »و «دکتر کلید و رو کن» به حواشی سفر به صورت مثبت پرداخته است.



سایت مشرق روز سه شنبه در خبری با تیتر « شعار دکتر کلید و رو کن در سفر روحانی» نوشت: از موضوعات قابل توجه در این استقبال عدم طرح درخواستهای منطقه ای و صنفی بر روی پلاکارد ها و شعارها بود و استقبال از رییس جمهور به آرامی و بدون درخواست و شعار خاصی صورت گرفت. همچنین در مسیر فرودگاه تا ورزشگاه دانش آموزان هم دیده نمی شدند.



این سایت همچنین با طرح « افزایش استقبال کنندگان نسبت به دوسفر قبلی دولت» نوشت : روحانی که قرار بود در ورزشگاه 17 شهریور زاهدان با مردم سخن بگوید در مسیر فرودگاه تا ورزشگاه مورد استقبال مردمی قرار گرفت. مردان سفید پوش سیستان به همراه بانوان با در دست داشتن پلاکاردهای خوش آمد گویی به رییس جمهور در مسیر حضور داشتند بطوری که جمعیت استقبال کننده از رییس جمهور در این سفر بیش از دو سفر استانی گذشته بود.



سایت مشرق در روز سه شنبه با تیتر «دنیا در توافق ژنو به حق هسته ای و غنی سازی ایران اذعان کرد» به انعکاس سخنان رییس جمهور پرداخته و نوشت: حجت الاسلام روحانی تاکید کرد که ما براساس قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قایل نیستیم؛ همچنان که دیدیم شما مردم غیور این استان زمانی که چند نفر از مرزداران و مرزبانان به ناروا و ظالمانه توسط گروهک تروریستی به گروگان برده شدند همه یکصدا و با ندایی واحد و با استقامت و وحدتی مثال زدنی حرف زور را نپذیرفتید.



همچنین این سایت در روز چهارشنبه با استفاده از تیتر « روحانی: همه زیر یک پرچم زندگی می کنیم» نوشت: رییس جمهور با اشاره به جلسه شب گذشته خود با سرمایه گذاران اهل سیستان و بلوچستان مقیم خارج از کشور گفت: دولت زمینه های لازم را برای سرمایه گذاری آماده می کند و صندوق توسعه ملی برای هر کسی که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند تخفیف 4 درصد خواهد داد و زمان بازپرداخت وام نیز 2 سال برای کارآفرینان افزایش پیدا می کند.



سایت الف در روز سه شنبه با اختصاص تیتر« تقدیر روحانی از ریش سفیدان در آزادی مرزبانان :هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد» به نقل از رییس جمهوری نوشت: مردم این استان اعم از بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت یا پیروان اهل سنت همه زیر پرچم ایران عزیز و اسلام عزیز گرد آمده اند و ما افتخار می کنیم پیرو قرآن مجید و سنت پیامبر اسلام هستیم و همه دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت (ع) هستیم .



این روزنامه در ادامه سخنان رییس جمهوری آورده است: ما در این کشور شهروند درجه دو نداریم.



سایت الف در همان روز با تیتر« مولوی عبدالحمید: مردم و علما از خشونت و تندروی بیزار هستند» به انعکاس صحبت های مولوی اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان در استقبال از دکتر روحانی پرداخت و نوشت: مردم و علما از خشونت، افراطی گری و تندروی بیزار هستند چرا که افراط و خشونت هم به ضرر کشور و هم استان سیستان و بلوچستان است.



این سایت خبری در روز چهارشنبه با تیتر« روحانی: هیچ حزبی نباید از نام مردم سیستان و بلوچستان سوء استفاده کند» نوشت: روحانی نخستین گام دولت برای استان سیستان و بلوچستان را مساله کشاورزی این استان عنوان کرد و گفت: قدم نخست که دولت مصمم است آن را انجام دهد مساله کشاورزی منطقه سیستان است، با اینکه بار سنگینی بر دوش دولت خواهد بود اما این تصمیم را در هیأت وزیران در تهران اتخاذ کرده بودیم تا کشاورزی منطقه سیستان توسعه یابد. روحانی گفت: در سفر هفت فروردین امسال به کابل در جلسه دو جانبه با رییس جمهور و وزرای افغانستان بر سر مساله آب رودخانه هیرمند و دریاچه هامون بحث کردم، تمام مقامات افغانستاتی از جمله رییس جمهور افغانستان قول دادند طبق قرارداد بین ایران وافغانستان نسبت به استفاده از آب رودخانه هیرمند و حق آبه مردم نسبت به دریاچه هامون مقررات را رعایت کنند.



سایت خبری انتخاب نیز روز چهارشنبه با اختصاص تیتر «رییس جمهور در بدو ورود به زاهدان: دولت تدبیر و امید تغییر در سیستان و بلوچستان را مدنظر دارد » به نقل از رییس جمهوری نوشت: حق آب مردم این استان از رودخانه هیرمند بود که به آن تاکید کرده ایم و در دولت یازدهم شاهد تحول بزرگ در معدن، صنعت، ترانزیت و کشاورزی خواهید بود



این سایت در ادامه می نویسد: حسن روحانی رییس جمهور ایران با سفر به استان سیستان بلوچستان در جمع مردم زاهدان اظهار داشت: سپاس مردم ایران را تقدیم علمای شیعه و سنی این استان می کنم. در این کشور شهروند درجه 2 نداریم و طبق قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قایل نیستیم. من خوشحالم در این استان هم فرماندار شیعه داریم هم فرماندار اهل سنت و هم فرماندار مرد و هم فرماندار از بانوان داریم.



این سایت روز پنجشنبه عنوان «روحانی: کاملا به آینده امیدوارم/ اگر مذاکرات با همین روند ادامه پیدا کند، ظرف 6 ماه به توافق می رسیم/این به معنای رفع همه تحریم هاست» انتخاب کرد و نوشت: روحانی با اشاره به توافق اولیه با 1+5 و تلاش تیم مذاکره کننده ایران برای رسیدن به توافق نهایی، گفت: امروز همگان معتقدند که دستیابی به توافق نهایی در همین مدت 6 ماه امکان پذیر است؛ البته مسایل سختی پیش روی ما قرار دارد، اما بحمدالله پیشرفت هایی صورت گرفته و اگر با همین روند ادامه پیدا کند، می توان ظرف مدت 6 ماه به توافق نهایی رسید.



سایت فرارو با اختصاص تیتر « روحانی: توافق نهایی به معنای رفع همه تحریم هاست» به نقل از رییس جمهوری نوشت: در زمینه ایجاد مجتمع پتروشیمی در منطقه ایرانشهر و صنایعی که باید در چابهار ایجاد شود، تصمیماتی اتخاذ شده است؛ در زمینه معادن و بخش کشاورزی نیز زمینه های فراوان برای سرمایه گذاری در این استان فراهم است.



سایت جهان نیوز روز سه شنبه در نخستین روز سفر رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان در خبری کوتاه با درج تیتر «تعبیر روحانی درباره سیستان و بلوچستان » نوشت: رییس جمهور با بیان اینکه سیستان سرزمین اسطوره های تاریخی و بلوچستان صاحب کهن ترین فرهنگ ایرانی است، گفت: سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است.



خبرگزاری تسنیم از دیگر رسانه هایی است که سخنان رییس جمهوری را انعکاس داده است. این خبرگزاری تیتر « اجرای 99 طرح در سیستان و بلوچستان تا نیمه نخست سال 94/ روحانی: ثبات و امنیت در مرز های کشور های همسایه سیستان و بلوچستان وجود ندارد » منتشر کرد و به بررسی وضعیت سیستان و بلوچستان پرداخت. رییس جمهور در نشست خبری گفت که 99 طرح برای شهرهای مختلف استان برنامه ریزی کردیم که با توجه به اولویت برخی امسال و برخی نیز در نیمه اول سال آینده اجرا می شود.



وی اظهار کرد: چند طرح مهم بود که در تهران بررسی شده و اینجا نیز اعلام شد، از صندوق توسعه ملی نیز برای این طرح ها استفاده خواهیم کرد، برای این گونه موارد صندوق توسعه پیش بینی شده و با مسوولان صندوق هماهنگ شده است، در زمینه ورزشی و فرهنگی نیز تصمیماتی گرفتیم.



خبرگزاری تسنیم با انتشار تیتر « نگاه توسعه ای و توجه به زیرساخت ها، اولویت چابهار در سفر رییس جمهور» سخنان فرماندار را انعکاس داد: با توجه به سفر رییس جمهور به این شهرستان، نگاه توسعه ای و توجه به زیرساخت ها از عمده اولویت های چابهار است.



خبرگزاری فارس نیز در روزهای سفر رییس جمهوری به انتشار سخنان وی پرداخته است، این خبرگزاری در روز چهارشنبه با اشاره به سخنان معاون امنیتی استانداری سیستان با درج تیتر «میرشکار در گفت وگو با فارس: استقبال از رییس جمهور در امنیت کامل برگزار شد» گزارش کرد: رییس جمهور کشورمان صبح امروز در امنیت کامل وارد شهرستان زاهدان شده و با حضور گسترده و باشکوه مردم مورد استقبال قرار گرفتند.



این خبرگزاری روز پنجشنبه با انتخاب عنوان (تیتر) «رییس جمهور در پایان سفر به سیستان وبلوچستان: 99 طرح برای سیستان وبلوچستان نهایی شده است» به نقل از حسن روحانی نوشت: باید مردم بیشتر نسبت به تامین امنیت احساس مسوولیت کنند و نیروهای مسلح نیز در این زمینه پشتیبان آنها باشند.



فارس در پایان سفر رییس جمهوری به انعکاس تیتر «در آینده مسایل و مشکلات مذاکره با 1+5 را برای مردم بازگو می کنم » پرداخت و نوشت: رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در راستای دستیابی به توافق با 1+5 گفت که توافق به دست آمده در حقیقت کار بسیار سختی بود و من در آینده مسایل و مشکلات این مذاکرات را برای مردم بازگو می کنم.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین