|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۵
تحليل انتخاباتي كمال‌سجادي، سخنگوي جبهه‌ پيروان:
کد خبر: ۱۵۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
باوجود برگزاري سه مرحله مناظره، حرف‌هاي چنداني براي گفتن و حل مسائل و مشكلات كشور مطرح نشد. نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بيشتر آن چيزي كه دل‌شان مي‌خواست را بيان كرده و شفاف صحبت نكردند.
 سومين مناظره ميان نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري با محور اقتصادي برگزار شد. با توجه به اعتراضات و تذكر داده‌شده، در اين مناظره نيز نامزدها به ارائه برنامه و راهكارهاي رسيدن به شعارهاي انتخاباتي خود نپرداختند و ترجيح دادند كه بيشتر با تخريب يكديگر پيش بروند و دست به افشاگري بزنند. بايد منتظر ماند و ديد كه با اين روند در آينده مردم چه تصميمي براي كشور خود خواهند گرفت.براي اطلاع از آخرين تغيير و تحولات انتخاباتي در كشور به سراغ كمال سجادي سخنگوي بزرگ‌ترين جبهه‌ اصولگرا(جبهه‌پيروان خط امام و رهبري) رفتيم كه در ادامه، گفت‌وگوی «قانون» را با اين فعال سياسي اصولگرا می‌خوانید.

با توجه به اينكه تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري به‌روزهای آخر خود نزديك مي‌شود، فضاي سياسي كشور را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

به نظر مي‌رسد شور و شوق انتخاباتي با آغاز تبليغات شوراي شهر کم‌کم به سطح خيابان‌ها و محله‌ها كشيده شده است. بعد از مناظره‌ها شاهد آن هستيم كه رسانه‌ها و شبكه‌‌هاي اجتماعي حال و هواي انتخاباتي گرفته و به حمايت از نامزد خود می‌پردازند. اين روزها در منازل و محفل‌‌هاي مختلف، ديدگاه‌ها و نظرات مختلفي پيرامون موضوع انتخابات و نامزد اصلح وجود دارد. حضور نامزدهاي انتخاباتي در استان‌ها و شهرستان‌ها و در بين جمعيت‌هاي مختلف و ارتباط با اقشار مردم در ايجاد شور و شوق انتخاباتي در كشور بي تاثير نبوده است. با توجه به شرايط به نظر مي‌رسد انتخابات پيش رو يك انتخابات با مشاركت حداكثري باشد و با توجه به وضعيت آرا و نظرسنجي‌هايي كه انجام مي‌شود به نظر مي‌رسد انتخابات رياست جمهوري به دوره دوم كشيده خواهد شد.

دوره سوم و پاياني مناظرات تلويزيوني برگزار شد، اين دوره از مناظرات انتخابات رياست جمهوري را چگونه ارزيابي‌مي‌كنيد؟

باوجود برگزاري سه مرحله مناظره، حرف‌هاي چنداني براي گفتن و حل مسائل و مشكلات كشور مطرح نشد. نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بيشتر آن چيزي كه دل‌شان مي‌خواست را بيان كرده و شفاف صحبت نكردند. كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري بايد در نظر می‌گرفتند كه با ذكر درد و مشكل، مساله حل نمي‌شود. در مناظره سوم كه با محور اقتصادي برگزار شد بايد در موضوعاتي مانند نسبت منابع درآمدي كشور، بدهي‌هاي دولت، بدهي‌هاي خارجي، وضعيت بانك‌ها، شرايط اقتصادي و ركود اقتصادي كه در كشور موجود است به صورت شفاف صحبت می‌شد. نامزدها بايد مي گفتند چگونه مي‌توانند اقتصاد مقاومتي را به اجرا گذاشته و چگونه مي‌توانند جلوي تحريم‌ها را بگيرند. در خصوص اقدامات آمريكا درباره تحريم‌ ايران چه نوع برخوردي را خواهند داشت، چگونه اشتغال و توليد را توامان بايكديگرخواهند داشت، چگونه پايه پولي كشور را تقويت خواهند كرد، چگونه باعث كاهش نرخ برابري ارز و ريال خواهند شد، چگونه پول ملي را تقويت می‌کنند. اين مسائل را بايد شفاف می‌گفتند و در عين حال در خصوص سياست‌ خارجي نيز متاسفانه شفافيتي در خصوص موضع‌گیری نامزدها نديديم. نامزدها مطرح نكردند اگر ريیس‌جمهور شوند رفتارشان با موضوع برجام و آمريكا چگونه خواهد بود و با رژيم صهيونيستي چه رفتاري خواهند كرد. در قبال مقاومت و مسائلي كه در منطقه وجود دارد چه استرات‍ژي انتخاب خواهند كرد. مردم‌دوست دارند اين مسائل را شفاف بدانند. اما در مناظرها تنها به بيان مشكلات كشور پرداخته‌ و هيچ راه حلي براي رفع آن‌ها ارائه نشد. نامزدها بايد توصيه رهبري در خصوص اينكه نبايد در مناظرات انتخاباتي با ايجاد گسل‌هاي قومي و مذهبي، امنيت ملي را به خطر بيندازند ، جدي می‌گرفتند. نكته قابل توجه در اين مناظرات اين بود كه برخي در اين دوره به دنبال دو قطبي جنگ و صلح بودند.

بسياري از شخصيت‌هاي سياسي اصلاح‌طلب مطرح می‌کنند كه جريان اصولگرايي تمايل دارد كه مشاركت پايين بوده و مردم درصحنه حضور نداشته باشند، اين را قبول داريد ؟

خير به‌هیچ‌وجه این‌گونه نيست. ما درجمنا براي آوردن مردم به پاي صندوق‌هاي راي برنامه هاي فراواني تدوين كرديم. از طرفي توصيه رهبري نيز مشاركت حداكثري بوده به همين دليل افرادي مانند رئيسي ، قاليباف وميرسليم وارد صحنه شدند. اگر بنا بود كه مشاركت كمتري اتفاق بيفتد بايد این‌ها كنار مي‌رفتند. اما اصولگرايان با اين استراتژي نه‌تنها در بالا بردن مشاركت نقش دارند بلكه می‌خواهند انتخابات را به دور دوم بكشانند.

چقدر احتمال مي‌دهيد بين دو نامزد اصلي هر جريان، فردي ‌به نفع ديگري انصراف دهد؟

به نظر مي‌رسد كه آقاي جهانگيري به دليل اينكه باعث مي‌شود راي‌هاي روحاني شكسته شود، كناره‌گيري كند. در ميان قاليباف و رئيسي نيز اگر بنا باشد انتخابات به دور دوم كشيده شود هر دو در صحنه رقابت خواهند بود؛ اما اگر شرايط به گونه اي رقم بخورد كه در دور اول، امكان پيروزي رئيسي وجود داشته باشد آقاي قاليباف كناره‌گيري خواهد كرد. در غير اين صورت اتفاقات سال 92 تكرار خواهد شد و اصولگرايان شكست خواهند خورد.

شانسي براي پيروزي قاليباف در انتخابات رياست جمهوري قايل نيستيد؟

به نظر بنده و طبق نظرسنجی‌ها، رئيسي شرايط به‌مراتب بهتري نسبت به قاليباف دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین