|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۱۵۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: جامع‌ترین و درست‌ترین تعریفی که از اصلاحات می‌شود کرد این است که انقلاب اسلامی را همین جریان اصلاحات می‌خواهد به اهداف اصلی خود که همان آزادی و دموکراسی است بازگرداند.
 استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: جامع‌ترین و درست‌ترین تعریفی که از اصلاحات می‌شود کرد این است که انقلاب اسلامی را همین جریان اصلاحات می‌خواهد به اهداف اصلی خود که همان آزادی و دموکراسی است بازگرداند.

صادق زیباکلام ظهر امروز (یکشنبه) در تالار پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان در نشستی با عنوان "به عقب باز نمی‏گردیم"، اظهار کرد: فکر می‏‌کنم داستان این انتخابات خیلی پیچیده و دشوار نیست. نزاع اصلی نه بر سر برجام است و نه بر سر مفاسد اقتصادی و نه بر سر اینکه دولت ضعیف است یا قوی، داستان این انتخابات بر سر برگرداندن انقلاب اسلامی به اهداف و آمال اصلی خود است.

وی افزود: برخی می‏‌گویند که شما انقلابیون در سال ۵۷ نمی‌دانستید که چه می‌خواهید؟ اما ما به‌خوبی می‌دانستیم که چه می‎خواهیم. درد ما دموکراسی و آزادی خواهی بود. درد ما این بود که کشوری داشته باشیم که کسی به جرم ابراز عقیده در زندان نیفتد. درد ما این بود که کسی به دلیل مخالفت با حکومت در گزینش‌ها مشکلی پیدا نکند. درد ما انتخابات آزاد بود که مردم هر کسی را بخواهند برگزینند. خواست ما در سال ۵۷ این بود که برخی نهادها هر کاری دلشان خواست بکنند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توجیه رد صلاحیت‌ها گفته است "ما نمی‌گوییم این‌ها صلاحیت ندارند بلکه می‌گوییم صلاحیتشان احراز نشد". ما آخر نفهمیدیم که این سخن چه معنی دارد.   

زیباکلام اظهار کرد: بنابراین آرمان‌های اولیه انقلاب مسائلی همچون مرگ بر آمریکا و انگلیس نبود، آمریکا ستیزی بعد از انقلاب جایگزین اهداف اصلی انقلاب اسلامی که همان آزادی و دموکراسی بود شد. اما خوشبختانه هم اکنون دارد تلاشی صورت می‌گیرد که مجدداً اهداف اصلی انقلاب حاکم شود که این تلاش را شما به نام اصلاحات می‌شناسید.

این استاد علوم سیاسی بابیان اینکه باید ببینیم که چگونه جریان اصلاحات شروع شد، افزود: شروع جریان اصلاحات در دوم خرداد ۱۳۷۶ بود. در آن زمان که ما در ستاد آقای خاتمی بودیم هیچ‌کس امیدی به پیروزی ایشان نداشت و همه فکر می‌کردیم که خاتمی بیش از ۴ میلیون رأی نیاورد. طرف مقابل هم روی ما حساب باز نمی‌کرد، اما وقتی در دوم خرداد ۱۳۷۶ آن سیل بنیان افکن به راه افتاد و ۲۰ میلیون نفر به آن سید مظلوم رأی دادند ما باورمان نمی‏شد.

وی گفت: به هر حال خاتمی رئیس‌جمهور شد، اما از نظر جامعه شناسی کسانی خاتمی را رئیس‌جمهور کردند که تا یک هفته قبل از انتخابات اصلاً قصد نداشتند رأی دهند.

این استاد علوم سیاسی گفت: جامع‌ترین و درست‌ترین تعریفی که از اصلاحات می‌شود کرد این است که انقلاب اسلامی را همین جریان اصلاحات می‌خواهد به اهداف اصلی خود بازگرداند. برای مثال در راهپیمایی تاسوعا و عاشورای،۱۳۵۷  دو میلیون نفر در تهران در آن راهپیمایی شرکت کردند و در پایان قطعنامه‌ای را قرائت کردند. آن قطعنامه چند بند داشت که مهم‌ترین آن‌ها آزادی کلیه زندانیان سیاسی، انحلال مجلس فرمایشی شاه و برگزاری انتخابات آزاد بود. بنابراین اصلاحات و اصلاح‌طلبی قصد دارد همین آرمان‌ها را در کشور دنبال کند.

زیباکلام گفت: در همین مناظره‌ها کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله رئیسی، قالیباف و میرسلیم در سخنانشان هیچ حرفی از آمریکا ستیزی نزدند. اما اگر همین آقای رئیسی در انتخابات جمعه پیروز شود بدون شک در اولین پیام خود می‌گوید "این انتخابات مشت محکمی بر دهان آمریکا بود". بنابراین علت اینکه اساساً آمریکا ستیزی در ادبیات تندروها جا افتاده این است که اگر این آمریکاستیزی را از تندروها بگیریم دیگر حرفی برای گفتن ندارند.

وی افزود: در دوم خرداد ۷۶ امید زنده شد و ما نباید از این مسیر سرخورده شویم، چرا که مسیر دموکراسی در هیچ جامعه‌ای آسان نبوده است. این درست نیست که ما دچار ناامیدی شویم چراکه تلاش‌های زیادی برای دموکراسی در ایران شده است.

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: وقتی در غرب تحقق دموکراسی ۴۰۰ سال طول کشیده است چرا شما انتظار دارید یک شبه ره صد ساله را بروید. بنابراین حد و حدود انتظاراتمان باید منطبق با عقبه تاریخی‌مان باشد.

زیباکلام ادامه داد: همیشه سعی کنید معلم اخلاقتان برای دموکراسی کسانی همچون نلسون ماندلا، مهاتماگاندی، بازرگان و محمد مصدق باشند.

وی خاطرنشان کرد: رأی قطعی اصلاح‌طلبان حدود ۱۵ میلیون است و رأی قطعی اصولگرایان چیزی حدود ۱۰ میلیون می‌باشد که روی همدیگر می‌شود ۲۵ میلیون رأی، این ۲۵ میلیون رأی آراء قطعی است که به صندوق ریخته می‌شود، اما همان‌طور که می‌دانید حدود ۵۶ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.

زیباکلام در همین خصوص گفت: بنابراین ۳۰ میلیون رأی می‌ماند که این تعداد متعلق به کسانی است که اصولاً نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و ناامید هستند چون معتقد هستند که رأی آن‌ها تأثیری در سرنوشت کشور ندارد. اما این یک باور غلط است چرا که تنها بخشی از نظام که انتخابی است همین انتخابات ریاست جمهوری است و ما نباید از صندوق رأی روی‌گردان باشیم چراکه تنها راهی است که برای اصلاح برخی امور مانده است.

این استاد علوم سیاسی افزود: در دوران ۸ ساله دولت نهم و دهم قطعنامه‌های شورای امنیت آن‌قدر به جای خطرناکی رسید که شورای امنیت می‌توانست علیه نظام اسلامی اقدام نظامی کند. اما احمدی‌نژاد در پاسخ می‌گفت "هر چه می‌خواهید قطع‌نامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود."

وی افزود: اما اصولگرایان با تمام توان از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند و حالا در کمال تعجب می‌گویند ما از همان ابتدا نقدهای زیادی به احمدی‌نژاد داشتیم! آن‌ها نمی‌دانند که این دوران ۸ ساله چه صدمات جبران ناپذیری به کشور زد.

زیبا کلام گفت: برای مثال یک حوزه به نام پارس جنوبی در خلیج فارس است که میان ایران و قطر مشترک است که به واسطه تحریم‌ها برداشت ایران از این حوزه بسیار کم شد به طوریکه در پایان کار دولت دهم میزان برداشت ایران از پارس جنوبی به کمترین میزان خود رسید و این در حالی بود که کشور ۳ میلیون نفری قطر حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان گاز از ایران بیشتر برداشت کرده بود.

وی افزود: این عمق فاجعه را در آن زمان می‌رساند. ۵۰ هزار میلیارد تومان رقم بسیار زیادی است به‌طوری‌که کل بودجه عمرانی کشور در سال ۹۵ تنها ۱۳ هزار میلیارد تومان است که این خود تفاوت‌ها را به خوبی آشکار می‌کند.

این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: اما امروز و در نتیجه برجام میزان برداشت ما و قطر از میدان نفتی پارس جنوبی مساوی است.

وی گفت: شک نکنید روزی ما شاهد در آغوش گرفتن آزادی در ایران خواهیم بود حتی اگر احمدی نژادهای دیگری باز هم رئیس جمهور شوند روزی خواهد آمد که نه دیگر حصری باشد نه زندانی سیاسی.

به گزارش ایسنا؛ در ابتدای جلسه برخی به سخنان زیبا کلام با صدای بلند اعتراض می‌کردند که زیباکلام در جواب آن‌ها گفت "دوستان ببینید چقدر این‌ها بی انصافند، ما مجبوریم ۳۶۵ روز مهملات این دوستان را از صداوسیما گوش کنیم اما حتی یک ساعت نمی‌توانند تحمل سخنان مخالف خود را بکنند."
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین