|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۵۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
اگر بخواهد هر کس حرکتی کند که به امنیت انتخاب مردم لطمه وارد کند، نظام با او برخورد می‌کند و به تعبیر رهبری سیلی می‌خورد. اما ما باید پیش‌بینی کنیم تا فضای امن داشته باشیم. حضور مردم هم می‌تواند خنثی کننده خواسته بدخواهان باشد.
 دادستان کل کشور گفت:‌طبق اطلاعات به دست آمده عناصر بدخواه و دشمنان در صدد بهم زدن امنیت هستند و هر مقداری که بتوانند قطعا نمی‌توانند گام موثر در سلب امنیت انتخاب بردارند اما مطمئن باشند اگر بخواهد هر کس حرکتی کند که به امنیت انتخاب مردم لطمه وارد کند، نظام با او برخورد می‌کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام منتظری پیش از ظهر امروز در نشست خبری گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و شورا هستیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی های حساب شده و منطقی، موجب حضور حداکثری مردم را فراهم کنیم.

دادستان کل کشور به اقدامات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات پرشور اشاره کرد و گفت:‌ یکی از مهمترین نکاتی که مورد توجه است، مساله امنیت انتخابات است. مسئولیت برقراری این امنیت در فضای حقیقی و مجازی و حوزه رای گیری و قبل از آن در سطح شهرستان‌ها و بخش‌ها به عهده بخش‌های مختلف از جمله وزارت کشور، نیروی انتظامی، دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی هستند و برای این کار تمام بخش‌ها باید تعامل داشته باشند.

او ادامه داد: طبق اطلاعات به دست آمده عناصر بدخواه و دشمنان در صدد بهم زدن امنیت هستند و هر مقداری که بتوانند قطعا نمی‌توانند گام موثر در سلب امنیت انتخاب بردارند اما مطمئن باشند اگر بخواهد هر کس حرکتی کند که به امنیت انتخاب مردم لطمه وارد کند، نظام با او برخورد می‌کند و به تعبیر رهبری سیلی می‌خورد. اما ما باید پیش‌بینی کنیم تا فضای امن داشته باشیم. حضور مردم هم می‌تواند خنثی کننده خواسته بدخواهان باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان اجرایی انتخابات بیش از همه دستگاه‌های دیگر به این امر مهم اهتمام بورزند و اجازه ندهند زمینه آن فراهم شود اظهار کرد:‌ طبیعی است استاندار، فرماندار، بخشدار چون منصوب دولت هستند گرایش به حمایت از یک کاندیدا داشته باشند اما انتظار داریم مجریان انتخابات کاملا رعایت قانون کنند و از حمایت یک کاندید خاص اجتناب کنند.

منتظری با تاکید براینکه فرمانداران حق حمایت از هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی را ندارند، افزود:‌ در این یک هفته آخر شکایات قابل توجهی از تخلفات حمایت فرمانداری‌ها و بخشداران داشته‌ایم. خواهش می‌کنم در کمال انصاف و بی‌طرفی مسئولیت خود را انجام دهند. ما نمی‌خواهیم برای مجریان انتخابات پرونده قضایی تشکیل دهیم زیرا بموجب قانون حق ندارند کاری کنند که تبلیغ تلقی شود که اگر شود، جرم است و دستگاه قضایی به جرم بی‌تفاوت نیست. این کار در شان نظام اسلامی نیست و دستگاه قضایی تمایل به این کار ندارد ولی موظف است به وظیفه خود عمل کند. به دادستان‌ها ابلاغ کردم در برخورد با متخلفان اغماض نکنند. در مرحله اول تذکر بدهند اما همه مسئولین اجرایی بدانند در رصد دستگاه قضایی هستند. اگر تعقیب کیفری صورت گرفت بعد گله نکنند چرا که از آنها می‌خواهیم مرتکب تخلف قانونی نشوند.

دادستان کل کشور اضافه کرد: دبیر خانه شورای عالی امنیت و دستگاه‌های ذی‌ربط دیگر دستورالعمل‌هایی دادند و مسئولان اجرایی و خود کاندیداها همه کم و بیش با مقررات و مصوبات مربوط به امنیت انتخابات آشنایی دارند. ما گزارش داریم در برخی شهرستان‌ها یا خود ستادها هماهنگ کردن یا جلوگیری نکرده‌اند از برگزاری کارناوال و تجمع که طبق قانون برگزاری چنین مواردی ممنوع است و اگر مجوز نگیرند مرتکب خلاف قانون شده و نیرو انتظامی و دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌کنند.

او ادامه داد: از ستاد تقاضا داریم از برگزاری کارناوال و تجمع در فضای باز خودداری کنند. در جایی که برای تجمع تتعبیه شده جمعات خود را اجرا کنند. آنچه مورد تاکید ماست این است که کارناوال راه نیاندازید. ممکن است افراد بدخواه و کسانی که به فکر بر هم زدن انتخابات هستند و گرایش به هیچ کس ندارد به دنبال جمعیت رود و حادثه‌ای رخ دهد. اگر می‌خواهند کاروان راه اندازند باید مجوز بگیرند و تا مسئولان تامین امنیت کنند و اگر حادثه‌ای اتفاق بیاد مسئولان باید پاسخگو باشند.

منتظری تاکید کرد: مسیولان ستاد توجه کنند خطوط قرمز رعایت شود که مهمترین آنها ارزش‌های انقلاب و اسلام است. آن چیزی است که مردم برای حفظ آن خون دادند.

دادستان کل کشور اظهار کرد: سعی کردیم در کمیسیون نظارت بر تبلیغات به کاندیداها تذکرات لازم بدهیم که اخلاق رعایت شود و مسائل تنش‌زا مطرح نشود. این توصیه‌ها بیشتر باید مورد توجه قرار می‌گرفت. شاهد هستیم نسبت‌هایی که داده شده در افکار عمومی بدآموزی داشت. برخی بزرگان اعتراض داشتند اما ممکن است در مناظره زنده مسائلی مطرح شود.

منتظری به نکاتی که در مناظره‌ها درباره قوه‌قضاییه مطرح شد، اشاره کرد و گفت‌:‌ نسبتی از جانب کاندیداها خطاب به یک کاندید دیگر نسبت به موسسه میزان داده شده که این دروغ محض است. موسسه مالی میزان هیچ نسبتی با قوه‌قضاییه ندارد. برخی مسئولان آن در زندان هستند. نسبت دادن آن به دستگاه قضایی نسبت ناروایی است.

او ادامه داد: اینکه گفته شود قوه‌قضاییه چه مبارز‌ه‌ای با فساد داشت و این دستگاه را بی‌خاصیت و دور از انجام وظیفه قلمداد کردن دور از انصاف است. اساسا از مسئولان اجرایی چه در دولت اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان انتظار داریم ساختاری درست کنند که فساد ایجاد نشود نه اینکه ما رها کنیم و نظارت نکنیم و بعد غده بزرگ فاسد در وزارتخانه و بانکی بوجود آید. همه می دانیم دمل چرکین در بدن از نقطه کوچک شروع می‌شود. حرف ما این است چرا از ابتدا پیشگیری از بروز فساد نمی‌کنید؟

منتظری یادآور شد: بانک‌ها و سازمان‌های اقتصادی باید رصد و کنترل کنند تا فساد درست نشود. اینکه بگویند یک مورد هم در دولت گذشته قوه‌قضاییه ورود نکرده درست نیست.  همان در آن دولت ورود کرده و هم در این دولت ادامه دارد. ما معاون رئیس جمهور را در زندان داریم. مسئولان دیگری داریم که رسیدگی به پرونده آنها ادامه دارد. یک وزیر و رییس آنقدر باید مراقبت کنند که فساد ایجاد نشود و اگر ایجاد شد، با آن برخورد کنند.

رییس دادگاه ویژه روحانیت ادامه داد: در همین مناظره جمله‌ای راجع به دادگاه ویژه روحانیت گفته شد که تعبیر غیر قابل قبولی شد که برخی علما چه کشیدند. دادسرای ویژه روحانیت، نهادی است که امام راحل آن را پایه‌گذاری کرده و بر اجرای آن تاکید داشتند که بعدا قانونی شد و امروز در اشراف رهبری کار می‌کند. وظایفی که برای آن مشخص شده پنهان نیست و عملکرد آن معلوم است. اگر کسی‌ گله‌مند از روند یک رسیدگی است باید روند طی کند. از علما بپرسید فقط عالم بلا عمل از روند رسیدگی ناراضی هستند که دادگاه با آنها برخورد کرده چرا باید در یک مناظره زنده یک مطلب نامربوط با موضوع بگوییم. انشالله خدا ما را به راه راست هدایت کند.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که مناظرات زنده دارد و ما در کمیته تبلیغات تصمیم گرفتیم مناظره زنده نباشد و بنده طرفدار آن بودم این است که ممکن است فردی نکته‌ای بگوید و مسائلی ایجاد شود. بعد با فشار افکارعمومی مواجه شدیم و قرار شد مناظره زنده برگزار شود. الان برخی به این نتیجه رسیده‌اند که ای کاش زنده نبود. ما از مناظره زنده در دو دوره پیش خاطره خوشی نداریم. ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم. اسلام قواعدی دارد. من اگر بخواهم برنامه مناظره را با آموزه‌های دینی تطابق دهم، می‌گویم تطبیقی ندارد. از جمله اینکه یک مسئول قضایی کاری کرده نباید برملا شود. در همه خانواده‌ها مسائل است که نباید به همه گفت. رییس‌جمهور با رهبر انقلاب حرف می‌زند و رهبر تذکر می‌دهد نباید نشر داده شود. نباید برخی دیدارها برملا شود. اسرار مردم جامعه در دستگاه قضایی است. سینه من پر از اصرار است. از سال ۶۰ تا حالا اسراری داریم اما مجاز به گفتن آن نیستم.

او ادامه داد: ممکن است اخباری به خبرنگاران برسد که اگر اصلاح نشود می‌تواند تبعات سوئی داشته باشد. در قانون تبیین شده که یک سری مسایلی مرتبط با اشخاص است. فرد حق دارد اگر توهینی به او شد، شکایت کند. آقای روحانی در پاستور رئیس جمهور است اما در فضای انتخابات کاندید است. اگر کسی به مقام رئیس جمهور توهین کند، شکایت نمی خواهد اما اگر به کاندیدا حرفی زده شد نیاز به شکایت دارد.

منتظری درباره فعالیت سایت کارورزی نیز گفت: وضعیت این سایت در دستور کار گروه قرار دارد تا بررسی شود آیا فعالیت آن تخلف است یا خیر.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین