کد خبر: ۱۵۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
آقای رئیسی توضیح دادند که برنامه ایشان را در دانشگاه‌ها تهیه کرده‌اند. درحالی ‌که دانشگاه محل تهیه برنامه نیست. دانشگاه وظیفه آموزش و پژوهش را عهده‌دار است. برنامه‌نویسی وظیفه مدیران کاربلد در دستگاه‌های اداری و حزبی و بیرون از دانشگاه است.
 رونامه شهروند نوشت:مناظره سوم اگرچه تعیین‌کننده بود، ولی انتظارات به حق مردم ایران را در ارایه برنامه‌های اقتصادی ازسوی نامزدهای مخالف دولت برآورده نکرد. این نشان داد که دست منتقدان دولت در ارایه راه‌حل‌های قابل قبول به کلی خالی است. دراین یادداشت برخی از موارد جالب این مناظره را ذکر می‌کنیم.

۱-  آقای میرسلیم در نقد وضع بانک‌ها به ربوی‌بودن نظام بانکی و بی‌توجهی دولت به نظرات مراجع محترم اشاره کردند. درحالی‌ که همه می‌دانند نظام بانکی درچارچوب قانون نظام بانکی است که مصوب مجلس و مورد تأیید شورای نگهبان است و دولت حق ندارد که برخلاف قانون عمل کند یا به جای قانون به نظرات متنوع آقایان دیگر رجوع کند. این کار خلاف مسلم اصول اداره کشور است. اگر نظام بانکی کشور ربوی است، باید شورای نگهبان قانون مذکور را خلاف شرع اعلام کند و دستور داده شود که قانون جدیدی نگاشته شود و اظهارات آقای میرسلیم دراین‌باره خلاف بدیهیات است. تا این حد بی‌توجهی به بدیهیات اداره کشور و قانون عجیب است.

۲- آقای رئیسی درباره یارانه‌ها دوبار تأکید داشتند که دریافتی‌های دولت از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیشتر شده  است، پس باید پرداخت یارانه‌ها نیز بیشتر شود. این نیز حکایت از ناآشنایی با قانون یارانه‌ها دارد. پرداختی قانون یارانه‌ها درحال حاضر دقیقا به اندازه قانون است. متاسفانه در دولت گذشته این رقم سه‌برابر قانون پرداخت شد که موجب انواع فساد و تورم گردید. دولت فعلی با اجرای قانون توانسته جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و هیچ بودجه‌ای برای پرداخت بیشتر به مردم باقی نمانده و اگر بخواهند یارانه را بیشتر کنند، باید قیمت‌های بنزین و سایر اقلام را زیاد کنند و بنزین را حداقل به ۳ تا ۴‌هزار تومان برسانند. به‌علاوه تمام طرح‌های آقای رئیسی مطابق گفته خودشان، دراین دولت انجام شده و نیازی به بیان آنها نبوده است.

٣- درباره اشتغال سخنان عجیبی گفته شد. آقای رئیسی اظهار داشتند که با کاهش ۱۰‌میلیارد دلار قاچاق یک‌میلیون شغل ایجاد می‌کنیم. اولا دراین دولت ۱۳‌میلیارد کاهش یافته است و هرچه جلوتر بروید، کاهش آن سخت‌تر می‌شود، ولی جلوگیری از قاچاق کالا شغل چندانی ایجاد نمی‌کند. قاچاق بیش از هرچیز نظام درآمدی کشور را خراب می‌کند. اگر جلوی قاچاق را بگیرید، همه این کالاها ازمبادی گمرکی وارد می‌شوند و حقوق گمرکی خود را می‌پردازند والا چنین نیست که قاچاق نباشد. آن کالا دیگر وارد کشور نخواهد شد. مسأله قاچاق ضایع‌شدن حق مردم درعدم پرداخت عوارض گمرکی و نیز عدم رعایت استانداردهاست.

۴ـ آقای رئیسی توضیح دادند که برنامه ایشان را در دانشگاه‌ها تهیه کرده‌اند. درحالی ‌که دانشگاه محل تهیه برنامه نیست. دانشگاه وظیفه آموزش و پژوهش را عهده‌دار است. برنامه‌نویسی وظیفه مدیران کاربلد در دستگاه‌های اداری و حزبی و بیرون از دانشگاه است.

۵- گفته شد که کشور در رکود است. این حرف از آن حرف‌های عجیب است. وضع اقتصادی باید خیلی بهتر از این‌که هست شود؛ ولی کشوری که در یک‌سال حدود ۷۰۰‌هزار شغل ایجاد کرده و رشد بالای ۷‌درصدی دارد را نمی‌گویند که اقتصادش در رکود است. در رکود اقتصادی نه شغل ایجاد می‌شود و نه رشد اقتصادی داریم.

۶- عجیب‌ترین اظهارات ازجانب آقای قالیباف بود که گفت؛ آپارتمان‌ها را به رفتگرهای شهرداری داده است؟! اول این‌که رفتگران تهران کارمند شهرداری نیستند، آنان درشرکت‌های خدماتی کار می‌کنند. به‌علاوه کدام رفتگر شهرداری است که حقوق او حتی شارژ این ساختمان‌ها را کفایت کند؟ نکته جالب‌تر و البته تأسف‌بارتر سخنان ایشان، اعلام این‌که ۲/۱‌میلیون از شغل‌هایی را که قول می‌دهد، دربخش کشاورزی ایجاد خواهد کرد! درحالی ‌که شاغلان بخش کشاورزی کمتر از ۴‌میلیون نفر هستند، چگونه می‌توان به آنان ۲/۱‌میلیون نفر اضافه کرد؟ اصولا افزایش اشتغال دربخش خدمات و صنعت رخ می‌دهد. دربخش کشاورزی حتی باید تعداد شاغلان کمتر شود و به جایش بهره‌وری آنان بالا رود تا درآمدشان بیشتر شود. حال چگونه چنین ایده عجیبی طرح می‌شود که ناشی از فقدان اطلاعات اولیه درحوزه اقتصاد است.

این مناظره‌ها که گذشت، ولی امیدواریم که صداوسیما شرایطی را فراهم کند که در انتخابات بعدی امکان ارایه نظرات بهتری از سوی نامزدها باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین