کد خبر: ۱۵۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
در نهایت شاید بتوان گفت بازنده بزرگ این جدال قالیباف بود. او که آمده بود تا پرونده املاک نجومی را با حمله به روحانی و جهانگیری برطرف کند با گاف بزرگی که در مورد عدم تحقیق و تفحص از شهرداری اتفاق افتاد و تعبیر اشتباه و بزرگ واگذاری املاک به «رفتگران» (درحالی كه مدیرانش با حقوق‌های نجومی این املاک نجومی را دریافت کرده بود) ضربه بزرگی به خودش زد.
«آقای قالیباف پرونده تو سال ۸۴دست من بود.اگرمردانگی نکرده بودم الان اینجا نبودی»،این شاید مهم ترین حرف مناظره بود که روحانی آن راامروزکه آخرین مناظره بود،طرح کرد.اگردرسال 92 روحانی گازانبررا به قالیباف الحاق کرد،این بار«لوله»را وارد ادبیات فضای سیاسی ایران کرد.قالیباف هر آنچه در تمام فرصت‌ها حمله کرد در آخرین وقت به دلیل آنکه نفرات آخر، روحانی و جهانگیری بودند،به در بسته خورد.روحانی از کدام پرونده حرف می زند؟آیا این پرونده درهفته اخیر می‌تواند آرای قالیباف را پایین تر بکشد و رقابت اصلی را به رقابت رئیسی و روحانی تبدیل کند؟شاید بزرگ‌ترین گاف قالیباف مناظره سوم قالیباف این بود که املاک نجومی را واگذاری زمین به رفتگران اعلام کرد. او با این دروغ، شرایط را برای خود سخت‌تر کرد.

این در حالی بود که از ابتدا نیزدر موضوع املاک نجومی، بحث واگذاری املاک به مدیران شهرداری بود.او خودش رسما حمایت کرده و گفته بود ما به مدیران املاک دادیم. ازسویی در این مناظره، هم روحانی وهم جهانگیری اعلام کردند که ما داریم با دولت قبل درهمین جلسه مناظره می کنیم.این حرف درستی است.رئیسی در حالی از افراد دولت احمدی نژاد استفاده می کندکه جمنا نيز كه از حامیان اصلی احمدی نژاد در سال‌های 88 تا 92 بودند امروز در کنار رئیسی هستندوگذشته از این، قالیباف دیروز رفتارهای شبه احمدی نژادی را به نماش گذاشت. شرایط برای قالیباف در ابتدای مناظره خوب چیده شده بود.اوآخرین فردبود که پشت تریبون رفت.دروقت چهاردقیقه چندان به دولت انتقاد نکردتا روحانی هم حرف تندی علیه او نزند.اما در پنج دقیقه پایاني، در یک دقیقه آخرحمله اصلی‌ را انجام داد و خطاب به روحانی گفت:«شما در این شهر زمین گرفتید با متری سه هزار تومان».قالیباف برای رفع اتهام از واگذاری رانت‌های کلان املاک نجومی به افراد خود،دیگران را متهم کرد اما نکته اصلی این بود: دولت برای حقوق های نجومی با سینه ای سپر کرده گفت:«ما برخورد کردیم. مجلس ورود کرد و همه پول ها را برگرداندیم».اما قالیباف حرفی برای گفتن نداشت ودراثر دستپاچگی ناشی از این ضربه گفت:«املاک را به رفتگران شهرداری دادم».و این درحالی بودکه تمامی املاک واگذاري، به معاونانش بوده است که در شمال شهر با ارقام میلیاردی واگذار شده اند. قالیباف در پایان بندی حرف هایش همه آنچه می خواست گفت و به روش احمدی‌نژاد اتهامات را مطرح کرد و گفت چرا روحانی در دهه 60 زمین دریافت کرده است ویا جهانگیری دردهه 70 زمین خریداری کرده است.او در این مرحله شبیه ترین کاندیدا در استودیو بود که به شیوه احمدی نژاد کاغذرابالا گرفت.اما از سویی دیگر رئیسی در آخرین بخش خود، باز بدون نام بردن از شخص خاصی اعلام کرد که نزدیک ترین فرد به شما فساد می کندوشما نه تنها برخورد نمی کنید بلکه مانع رسیدگی می شوید. روحانی پاسخ او را کوبنده داد.اوگفت که به هیچ وجه مانع از برخورد با نزدیکانم نشده‌ام واگر پرونده‌ای هست حتما رسیدگی کنند.روحانی حمله آخر به رئیسی را مانند ماجرای سال 92 به خوبی انجام داد و گفت:در پرونده 12 هزار میلیارد تخلف بانکی همکار شما درگیر بود و من نمی خواستم این مسائل را مطرح کنم. اما در سوی دیگر ماجرا نیز جهانگیری بود که سعی می کرد تا حدامکان و با همه توان در مقابل دروغ‌ها مقابله و مقاومت کند.جهانگیری یک باردرمیانه‌های بخش دوم به قالیباف گفت،من ادب را رعایت می‌کنم ونمی گویم شما دروغ می‌گویید.او در ادامه هم به خیریه همسر قالیباف اشاره کرد.

خیریه‌ای که زمین هایی را در منطقه 22 تهران در اختیار دارد. رئیسی به عنوان یکی از نزدیک ترین کاندیداها به جمنا اما، شیوه ورفتارخاصی در پیش گرفته بود.اوبعد ازسه مناظره رودرروی سه ساعته خواهان وقت برای مناظره دو به دو با روحانی شد.مشکل رئیسی شاید بیش ازهمه این بوده است که معمولا حرف‌هایش را حفظ می کند.اوسعی داشت تا جملاتی که حفظ کرده بود ویا به او گفته بودند و معمولاجملات قشنگی است را در مناظره هابیان کند.ازهمین رودچار مشکل شد.رئیسی جمله:«سفره مردم کوچک شده »را از کاندیدای سال88 وام گرفت و بعد اصرار داشت بگوید:کنسرت را می گویند که کرسنت را نگوید و یا می‌گوید:رکود رکورد زده است.این جملاتی است که ما پيش‌تر در حرف های جلیلی شنیده بودیم و چون به نظر او جملات زیبایی می‌آمد، تلاش داشت جمله بندی را طوری بسازد که این جملات را بیان کند.اما به نظر نمی رسد در پايان استفاده از این شیوه ها برای وی کارآمد باشد. در نهایت شاید بتوان گفت بازنده بزرگ این جدال قالیباف بود. او که آمده بود تا پرونده املاک نجومی را با حمله به روحانی و جهانگیری برطرف کند با گاف بزرگی که در مورد عدم تحقیق و تفحص از شهرداری اتفاق افتاد و تعبیر اشتباه و بزرگ واگذاری املاک به «رفتگران» (درحالی كه مدیرانش با حقوق‌های نجومی این املاک نجومی را دریافت کرده بود) ضربه بزرگی به خودش زد وجهانگیری نیزبه درستی به پایگاه رای او اشاره کرد.آنجا که اشاره کرد در شهر تهران از پایین ترین فرد لیست امید هم 500 هزار رای کمتردریافت کرد. در پایان شاید بتوان گفت مناظره سوم نه تنها به ضرر روحانی نبود بلکه تیم دولت را قوی تر و کارآمدتر از باقی کاندیداها نشان داد.

منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین