|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۸
کد خبر: ۱۵۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
چرا آقای قالیباف کلام غیرواقعی به کار می برید، در 4 سال با تمام امکانات علیه دولت کار کردید، شما و دوستان تان ساختمان های مجلل در شمال شهر گرفتید، علیه دولت فیلم درست کردید. الان شبانه سی دی و جزوه پخش می کنند. مردم روز جمعه 29 اردبیهشت تصمیم خودشان را اعلام می کنند.
 براساس قرعه کشی انجام شده سومین کاندیدایی که پشت تریبون قرار گرفت حسن روحانی بود.

به گزارش خبرآنلاین،  سوال مجری از روحانی این بود که «مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه ای برای تسهیل وام های هدفمند به تولید مسکن و وام ازدواج و ...دارید؟»

وی گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانک ها هستند. اساسا در بودجه عمرانی تصمیم ما این است که این بودجه را با همکاری بانک ها افزایش دهیم و با همکاری هم بتوانیم طرح های عمرانی را انجام دهیم. بانک ها نیاز به اصلاح دارند. برخی موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل بوجود آمدند که برخی از وقت ما را در دولت یازهم گرفت. چطور پول مردم را برگردانیم، چطوری این موسسات را اصلاح کنیم. کار زیادی برای همین بانکی که مربوط به دستگاه اقای رئیسی می شود یعنی میزان انجام شد. ما امروز برای اینکه بانکها تقویت شوند سرمایه بانک های دولتی را دوبرابر کردیم.

روحانی گفت: بانک ها را برای تولید نیاز داریم. در این سال 24 هزار واحد تولیدی از تسهیلات بانکی استفاده کردند و بنگاه های کوچک امروز فعال شدند. از طریق بانک ها ما سرمایه خارجی را جذب می کنیم اگر بخواهیم در کشور وضع زندگی مردم و معیشت شان درست شود و فقر ریشه کن شود و اقتصاد به عنوان قدرت بزرگ ملی ظهور کند یکی از راهکارهایش تقویت بانک هاست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز با یکی از بانک های خارجی برای 10 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیدیم. اتفاقا برای تحول در زندگی مردم ما نیاز داریم صادرات را افزایش دهیم. دوستان ما مرتب می گویند ما پول می دهیم برای شغل پول می دهیم برای یارانه نمی‌گویند این پول را از کجا می آوریم. از بانک مرکزی می گیرید؟ از این جیب مردم میگیرید در آن جیب می گذارید یعنی تورم 50 درصد یا 80 درصد. از کجا این پول را می آوریم. چرا منابعش را نمی گویند. 70 میلیارد دلار یارانه نقدی و غیرنقدی ماست الان مردم ما آیا یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را. ما در این طرح یارانه درمانی می دهیم. برای شغل روستایی برنامه داریم که هر روستایی که سرمایه بیاورد دوبرابر آن از طریق بانک ها تسهیلات بدهیم تا شغل روستایی را رونق بدهیم.

در ادامه جهانگیری در نقد سخنان روحانی گفت: نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد. به عبارتی اقتصاد ایران بانک محور است. در دوره گذشته به دلیل اینکه بانک خزانه دولت بود و منابع بانکی در جاهای مختلف حبس و گرفتار شد. یک مجموعه ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند. بخشی از این افراد تحت شرایط سخت اقتصادی بودند به آنها فرصت دادیم ولی بخشی از آنها سودجویانی بودند که کمیته ای را برای بررسی آنها تشکیل دادیم.

وی گفت: طرح تحول نظام بانکی تهیه شده و از طرح های مهمی است که در دست اقدام است. سال گذشته نظام بانکی موفق شد در راه اندازی تولید و وام ازدواج نقش مهمی داشت. وام از 3 میلیون به 10 میلیون افزایش دادیم.نظام بانکی می تواند پشتوانه جدی در نظام اقتصادی کشور باشد.

ابراهیم رئیسی در نقد صحبت های روحانی، تأکید کرد: من در مصاحبه قبل گفتم که یک بار برای همیشه یک مناظره ای را تلویزیون بین روحانی و مسئولان قبل بگذارند و تمامش کنند، هرچه سوال می کنیم می گویند دولت قبل. دوم اینکه اقای روحانی میگویند ما برای کشاورزی این کار را بعد از این خواهیم کرد، خب چرا این 4 سال نکردید؟ شما میگویید صد روز بعد از دولت من گزارشی خواهم داد، خب شما وقت داشتید. شما 4 سال کشور را معطل گذاشتید، شما یکی از گلابی هایی که باید از برجام می چیدید سرمایه خارجی بود، سال 95 کل سرمایه خارجی 500میلیون دلار بود، این وضع درمورد جذب سرمایه خارجی است، شما هی حواله به آینده ندهید.

او تأکید کرد: آماری که ما داریم صادرات غیرنفتی 10 کاهش داشته است، اما شما می گویید افزایش یافته است، آمار سازی نکنید.

سپس نوبت به هاشمی طبا رسید و او صحبت های روحانی را اینگونه نقد و در عین حال دفاع کرد: بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و قبلی به ارث رسیده است، اینکه نگوییم دولت قبلی چه کرده است، این می شود که مراجعه به تاریخ را معوق کرده ایم، نمیشود که یک مقطع را ببریم و بگوییم از این مقطع به بعد باید خوب شود.

او ادامه داد: نظام بانکی ما اصلاحاتی داشته است اما نظام بانک داری ما که به اصطلاح اسلامی است، اروپایی است که عقود اسلامی را برآن سوار کردیم، کسی که مراجعه میکند و نه مدیران بانک می داند چه چیزی را امضا میکنن. من چند سال در بانک صنعت و معدن بودم این را دیده ام، باید درست موضوع قرض دادن و وام دادن مطرح شود وگرنه همینطور که بانک های ما به موسسات بنگاه داری تبدیل شدند ادامه میابد.

قالیباف نیز در ادامه نقدها گفت: بانک ها نقش جدی در بحث تولید وکار دارند، دولت اما در نظارت بر بانک ها ناکارآمد بوده، بیش از 500 هزارمیلیارد وام داده شده است که عمدتا به چند هزار نفر داده شده است، مردم ما می دانند برای یک وام جزی که میخواهند بگیرند، دچار مشکل می شوند. حالا آقای جهانگیری میگوند که وام 10میلیونی ازدواج میدهیم اما دولت مخالفت کرد ومجلس این را داد.
این کاندیدای ریاست جمهوری تأکید کرد: امنیت سپرده گذار را رعایت نکردید و امروز امنیت سرمایه نمیتوانیم داشته باشیم، اینکه الان میگویید دولت قبل از نظر ما و مردم دولت قبل شمایید. 4 سال بودید و باز هم دارید شعار و وعده میدهید. جریان نقدینگی را سه برابر افزایش دادید.

در این حین قالیباف نمودار بیکاری را رو به دوربین گرفت و نشان داد و در ادامه حرفهایش گفت: شما وام را به افراد خاص دادید و ما معتقدیم درختی که 4 سال ثمر نداد، بعد از این هم ثمر نمیدهد.

میرسلیم در نقد صحبت های روحانی اظهار کرد: خود آقای روحانی نقص در سیستم بانکی کشور را قبول دارد خوب برای اصلاح برنامه بدهید. اختلاس های کلان که بانک ها را گرفتار کرده چه طور می توانید برخورد کنید.

وی افزود: بانکداری الان رباخوری است. کلاه شرعی درست کردند رباخوری می کنند، مراجع هم می گویند دولت گوش نمی دهد. با اختلاسگرانی که منابع را بردند چه طور برخورد می کنند؟ بدهکاران که پول بانک را بردند و نمی گردانند، چه کار می کنید چون اینها بانک ها را با مشکل مواجه کردند. وضعیت بانک ملت، تجارت و صادرات را می بنیم. وام های کوچک را با مشکل به مردم می دهید.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وام های بزرگ را راحت می دهید چون زد و بند است. کارمزد بانکی همان عدد قبلی است، بعد می گویید تورم زیر 10 درصد است اما بهره بانکی 18 درصد و 20 درصد و بیشتر است چون خودتان بهره می برید.

روحانی در پاسخ به نقدهای صورت گرفته گفت: آقای رئیسی گفت با دولت قبل مناظره شود. با خود آقای رئیسی مناظره می کنیم چون افراد دولت قبل در ستاد ایشان هستند، ما با آقای رئیسی حاضریم درباره همه مسائل موضوعی کشور گذشته و حال و آینده مناظره کنیم.

وی افزود: شما زمان دولت قبل در قوه قضائیه بودید چرا 3.6 میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی ها ضبط کردند. در حالیکه فرصت داشتیم آن پول ها را برگردانیم. قوه قضائیه چه کار کرد؟ نفت به فرد فاسد برای فروش داده شد. در تامین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی شما رفت چه اتفاقی افتاد؟{اشاره روحانی به حضور سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی بود} ماجرای مفاسد واگذاری نفت هم از همینجا شروع شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: 3.8 میلیارد دلار پول مردم معلوم نیست کجاست؟ آقای رئیسی آن زمان در قوه قضائیه بود. مگر در دولت قبل سازمان نظارت و بازرسی وجود نداشت.

وی افزود: الان کوچکترین تخلفی رخ می دهد ،سخنگوی قوه قضائیه می آید می گوید. خوب هم است. سخنگوی قوه قضائیه زمان دولت قبل کجا بود. دارو و سوزن جراحی نبود شما نظارت نمی کردید؟ چرا الان می گویید؟

روحانی اضافه کرد: می گویید ما موضوعات را به آینده حواله می دهیم، وضع کشاورزی الان بهتر شده، آیا ما به آینده حواله می دهیم؟ 21 تن محصولات کشاورزی بیشتر شده است، آیا ما موضوعات را به آینده حواله می دهیم؟ البته نمی خواهیم بگویم وضع کشاورزان بدون اشکال است.

وی افزود: وقتی دولت را تحویل گرفتیم 15.1 درصد معوقه بانکی بود، الان 10 درصد است. پس توانستیم در روال مناسب بانک ها را قرار دهیم.

روحانی تأکید کرد: نظارت بانک مرکزی خیلی بهتر از سالهای قبل شده است. البته مصوبه شورای عالی امنیت ملی هم بود و همه کمک کردند. 9 هزار و پانصد میلیارد تومان وام ازدواج و 17 هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک داده شد.

وی گفت: چرا آقای قالیباف کلام غیرواقعی به کار می برید، در 4 سال با تمام امکانات علیه دولت کار کردید، شما و دوستان تان ساختمان های مجلل در شمال شهر گرفتید، علیه دولت فیلم درست کردید. الان شبانه سی دی و جزوه پخش می کنند. مردم روز جمعه 29 اردبیهشت تصمیم خودشان را اعلام می کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین