تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
ناسا اطلاعات جالبی از روند برخورد دو کهکشان منتشر کرده است. زمانی که دو کهکشان با هم برخورد می‌کنند اجرام در حال چرخش در اطراف سیاهچاله‌های آن کهکشان تحت فشار قرار می‌گیرند و حجم بسیار عظیمی از انرژی آزاد می‌شود. در پی برخورد این کهشان‌ها یک هسته کهکشانی فعال به وجود می‌آید که در مرکز آنها سیاهچاله‌های کلان‌جرم به وجود می‌آید.

سیاهچاله کلان جرم بزرگترین نوع سیاهچاله در کهکشان‌هاست که گمان می‌رود در مرکز تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود و دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند. این سیاهچاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاهچاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی نظیر است.

مشاهدات تلسکوپ "نوستار”(NuStar) ناسا نشان می‌دهد این پدیده در اثر ترکیب گرانش دو کهکشان که سرعت دورانی آنها را کند می‌کند و سبب کشیده شدن اجرام دو کهکشان به داخل سیاهچاله‌ها می‌شود، به وجود می‌آید. پس از کاهش اثرات برخورد دو کهکشان مجددا اجرام مختلف از جمله ستاره‌ها، سیارات و دیگر اجرام شروع به گردش در اطراف سیاهچاله‌ها می‌کنند. کلودیو ریچی مسئول انجام این مطالعه گفت: « این داده‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به اطلاعات بیشتری درباره رابطه یک سیاهچاله و کهشکان میزبان آن برسیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در "یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده است.