|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۵۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
دولت یازدهم توسعه اقتصادی، بالندگی ایران اسلامی و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم را از اولویت های کاری اش در سه سال و نیم گذشته قرارداده و با تمام دشواری ها و مشکلات توانسته است بخشی از این اهداف را عملی کند، اما دلواپسان همچنان از پیشرفت کار این دولت آشفته هستند.
 دولت یازدهم توسعه اقتصادی، بالندگی ایران اسلامی و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم را از اولویت های کاری اش در سه سال و نیم گذشته قرارداده و با تمام دشواری ها و مشکلات توانسته است بخشی از این اهداف را عملی کند، اما دلواپسان همچنان از پیشرفت کار این دولت آشفته هستند.

به گزارش ایرنا، عقد قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای مدرن و پیشرفته از معتبرترین شرکت های هواپیماسازی جهان گام بلند دولت یازدهم در فراهم کردن آرامش و رفاه و امنیت سفر برای مردم ایران است که در سایه تلاش های شبانه روزی دولتمردان تدبیر و امید برای رفع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) برداشته شده است.

این موفقیت در دوره زمانی بسیار کوتاه پس از برجام و گشایش های برجامی حاصل شد که شاید بتوان یکی از مهمترین دستاوردهای برجام برای کشور دانست. گرچه مخالفان دولت همواره سعی دارند تلاش های دولت تدبیر وامید را با ارایه آمار نادرست و فرافکنی زیرسوال ببرند و بذر ناامیدی در دل مردم ایران زمین بکارند.

« علی نیکزاد » وزیرسابق راه و شهرسازی برای عقب نماندن از این قافله عقد قرارداد خرید 200 فروند هواپیما در دولت یازدهم را چندان قابل توجه و اهمیت ارزیابی نمی کند و با آماری عجیب از دوره فعالیت خود گفته است: «از زمان آغاز بکار دراین وزارتخانه، ایران 114 فروند هواپیما داشت، اما در زمان تودیع در سال 92 تعداد هواپیماهای ایران به 224 فروند افزایش یافته بود.»

اما نگاهی به آمارهای رسمی در سال های 1384 تا 1392 نشان می دهد تعداد هواپیماهای ایران در سال 1384 فقط 121 فروند، سال 1385 به حدود 124 فروند ، سال 1386 به 129 فروند و تعداد ناوگان هوایی ایران در پایان سال 1387 به 179 فروند رسیده است.

در پایان سال 1388 تعداد ناوگان هوایی ایران به 201 فروند رسید که بیش از 70 فروند آن زمینگیر بود و در پایان سال 1389 تعداد ناوگان هوایی ایران به 193 فروند رسید که در این سال نیز به علت نبود قطعه و تحریم ها بیش از 80 فروند پرواز نمی کردند.

نیکزاد در تیرماه سال 1390 کار خود را در وزارت راه وشهرسازی آغاز کرد و در پایان سال 1389 تعداد هواپیماهای ایران 201 فروند بود که از این تعداد، تعداد زیادی از هواپیماها به دلیل مشکلات فنی و نبود قطعات یدکی زمینگیر بودند.

آمار رسمی نشان می دهد تعداد ناوگان هوایی کشور در سال 1390 به 208 فروند و تعداد صندلی های آن به حدود 34 هزار صندلی رسیده بود، اما در این سال با زمینگیری بیش از 100 فروند هواپیماهای مسافری، به طور عملی بیش از 15 هزار صندلی غیر قابل استفاده بود.

در پایان سال 1391 که دولت دهم در ماه های پایانی کار خود قرار داشت، تعداد ناوگان هوایی ایران به 223 فروند رسید که بیش از 110 فروند آن زمینگیر بود. تعداد صندلی هوایی ایران نیز در این سال 40 هزار صندلی بود، اما به طورعملی بیش از 18 هزار صندلی آن به علت زمینگیر بودن 110 فروند هواپیما غیر قابل استفاده بود.

آمار به خوبی نادرستی ادعای وزیر پیشین راه و شهرسازی را نشان می دهد. برخلاف آنکه وی مدعی شده است کشور در زمان آغاز به کار وی (تیرماه 1390) 114 فروند هواپیما داشته، تعداد هوایپماها درآن سال 208 فروند بوده و در پایان سال 1391 به 223 فروند رسیده است. یعنی در خوشبینانه ترین حالت در دوره مسئولیت وی 25 فروند به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است نه 110 فروند.

بیشتر هواپیماهایی که در سال های 1388 تا 1392 وارد ناوگان هوایی کشور شدند بیش از 20 سال عمر داشتند زیرا به علت تحریم های ظالمانه شرکت های هوایی نمی توانستند هواپیماهای کمتر از 15 سال سن وارد کنند. این مساله سبب شده بود به طور عمده هواپیماهای قدیمی از رده خارج و هواپیماهایی که در دنیا خریداری نداشتند وارد ناوگان هوایی کشور شوند که تامین قطعات آن نیز با هزینه های سه برابری تامین می شد و عملا در این سال ها، تعدادی از شرکت های هوایی کشور فعالیت های خود را متوقف کردند.

دولت یازدهم در شهریور ماه 1392 روی کار آمد و تعداد هواپیماهای کشور در پایان این سال و در مدت شش ماه به 254 فروند رسید گرچه 100 تا 110فروند آن پرواز نمی کردند ، اما تعداد هواپیماهای فعال از 113 فروند به 144 فروند افزایش یافته بود.

در سال 1393 تعداد هواپیماهای ایران 248 فروند بود. در اردیبشهت ماه سال 1394 با توجه به فضای مثبتی که رویکرد تعاملی دولت تدبیر و امید با دنیا فراهم کرده بود تعداد 9 فروند هواپیمای ایرباس وارد کشور شد که در میان آنها 7 فروند هواپیمای مدرن 340 سری 600 بودند که هم اکنون در ناوگان هوایی فعال هستند و بیشتر در مسیرهای بین المللی پرواز می کنند.

در ادامه این روند در پایان سال 1394 تعداد ناوگان هوایی ایران به 268 فروند با بیش از 45 هزار صندلی و در پایان سال 95 به حدود 280 فروند افزایش یافت که هم اکنون نیز حدود 90 فروند آن زمینگیر هستند که از دولت های قبل به دولت یازدهم به ارث رسیده است.

ایران برای تامین نیازهای هوایی خود هم اکنون به 400 تا 500 فروند هواپیما نیاز دارد و در این راستا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق شده است قرارداد خرید 100 فروند هواپیما را با شرکت ایرباس ، 80 فروند با شرکت بوئینگ و 20 فروند را با شرکت ای تی آر منعقد کند.

از این هواپیماها تاکنون 3 فروند ایرباس وارد ناوگان هوایی ایران شده و تا چند روز آینده 4 فروند دیگر وارد کشورمی شود و به تدریج در سال 2017 حدود 9 فروند ای تی آر و 3 فروند ایرباس به جمع ناوگان هوایی ایران می پیوندند. بوئنیگ نیز تحویل هواپیماهای خود را به هما از سال 2018 آغاز می کند.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی درباره صنعت هوانوردی کشور می گوید: صنعت هوانوردی ایران 245 فروند هواپیما دارد که 100 فروند آن اکنون زمین گیر است؛ فرودگاه های کشور به بزرگترین گورستان هواپیما تبدیل شده و 145 هواپیمای موجود نیز عمر بیش از 24 سال دارند و برای نوسازی ناوگان هوایی نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم در حالی که خزانه و بودجه عمومی حتی یک درصد این میزان سرمایه گذاری را ندارد.

«با برنامه ریزی مناسب و ارائه مدل «اجاره به شرط تملیک» با منابع صد درصد خارجی موفق شدیم بدون اتکا به منابع بودجه عمومی و دولت، خرید 200 فروند هواپیما را در دستور کار قرار داده و آن را نهایی کنیم.»

«امروز با افتخار می گوییم همه واسطه های خود را برای تامین ناوگان هوایی حذف کردیم و حتی من به رئیسان هیات مدیره شرکت های بوئینگ و ایرباس و ای.تی.آر اعلام کرده ام که ما به صورت مستقیم با شما مذاکره می کنیم و هیچ واسطه ای حق ندارد در بخش خرید هواپیما بین شرکت ایرانی و این شرکت ها وارد شود.»

وی خرید هواپیما و ورود تدریجی هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور را اقدام های بزرگ مجموعه وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید عنوان می کند.

آخوندی امضای قراردادهای خرید هواپیما را بزرگترین دستاورد برجام می داند و می افزاید: «همه پرداختی های خرید هواپیما به صورت رسمی گشایش اعتبارات می شود و این شکست رژیم صهیونیستی و تحریم ها را نشان داد؛ از کم لطفی های برخی از دوستان در این زمینه متاسفم.»

به گزارش ایرنا، دردوره ای در دولت های نهم و دهم حتی تصمیم بر این شد که به علت کمبود هواپیماهای مناسب پروازهای داخلی نیز به یکی از شرکت های همسایه واگذار شود که با مخالفت شدید برخی از مسئولان نظام ابن طرح کنار گذاشته شد.

با رفع تحریم ها و عقد قرارداد با شرکت های بزرگ هواپیماسازی جهان هم اکنون میانگین عمر ناوگان هوایی ایران به حدود 23 سال رسیده و با ورود هر هواپیمای نو به ناوگان هوایی ایران این ناوگان جوانتر می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین