|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر: ۱۵۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
ایمنی بیشتر از منظر حوادث در رسانه‌ها مطرح می‌شود و توجه به آن موضعی است. آموزش ایمنی در عمل جایگاهی متناسب نیازمندی‌های جامعه ایران در رسانه‌ها ندارد.
 آموزش روزنامه نگاری ایمنی در دانشکده های ارتباطات ، ایجاد رشته دانشگاهی حقوق ایمنی و ضرورت ایجاد رشته مدیریت ریسک و بیمه در دانشگاه ها در گزارش نهایی حادثه پلاسکو پیشنهاد شد.

گزارش نهایی هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو ماه گذشته به هیات دولت ارایه شد. در بخش هایی از این گزارش به موضوع ایمنی و لزوم راه اندازی رشته «حقوق ایمنی»، واحد درسی «روزنامه نگاری ایمنی» در دانشگاه ها پرداخته است که به شرح زیر است:

ایمنی بیشتر از منظر حوادث در رسانه‌ها مطرح می‌شود و توجه به آن موضعی است. آموزش ایمنی در عمل جایگاهی متناسب نیازمندی‌های جامعه ایران در رسانه‌ها ندارد.

رسانه‌ها فاقد ارتباط نظام‌مند با روابط عمومی دستگاه‌های مسئول در حوزه ارتقای ایمنی هستند. ضعف روابط عمومی‌ها، جایگاه ضعیف آموزش عمومی ایمنی به علاوه نبود جایگاه مناسب روزنامه‌نگاری ایمنی در رسانه‌های کشور، ارتباط میان رسانه‌ها و ایمنی را به شدت تضعیف کرده است. ارائه نشدن آموزش‌های حرفه‌ای مربوط به روزنامه‌نگاری ایمنی نیز بر شدت این کاستی افزوده است.

پیشنهاد آموزش روزنامه نگاری ایمنی در دانشکده های ارتباطات

بنابراین بررسی ها نشان داده است رسانه های مکتوب کشور فاقد بخش ویژه ایمنی هستند خبرنگاری و روزنامه نگاری ایمنی تقریبا وجود ندارد و آموزش های مرتبط با این حوزه نیز در دانشکده های خبرنگاری و روزنامه نگاری و رشته های مرتبط متروک است توصیه می شود واحد درسی مربوط به روزنامه نگاری ایمنی به صورت تخصصی تدوین و تدریس شود.

پیشنهاد ایجاد رشته دانشگاهی حقوق ایمنی

همچنین با توجه به میزان بالای حوادث ناشی از کار و خسارات مادی و معنوی وارده به سرمایه انسانی و مادی کشور با پیش بینی رشته حقوق ایمنی که می تواند در حوزه های مختلف حقوقی، از قبیل ایمنی جاده، ایمنی خودرو، و ایمنی کارگاه باشد. می توان ضعف آموزش و پروزش در حوزه حقوق ایمنی را برطرف کرد امری که در طی مدتی معقول در صورت حمایت نهایتا و پس از حدود یک دهه به تاسیس رشته میان رشته «حقوق ایمنی» بیا نجامد.

ضرورت ایجاد رشته مدیریت ریسک و بیمه در دانشگاه ها

براساس این گزارش در بخش دیگری از گزارش نهایی هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو، به ضرورت ایجاد رشته مدیریت ریسک و بیمه در دانشگاه ها اشاره شده است.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین