|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۵۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
علاوه بر واکنش‌های مقام‌های داخلی که اغلب حاکی از خرسندی آنها از پیروزی یک میانه رو داشت، مقام‌های اروپایی نیز بشدت از پیروزی ماکرون در انتخابات فرانسه استقبال کردند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نخستین کسی بود که با ماکرون تماس تلفنی برقرار کرده و این پیروزی را به او تبریک گفت.
  فرانسوی‌ها، اروپایی‌ها و جامعه بین‌الملل که با نگرانی روند انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را دنبال می‌کردند، یکشنبه شب به وقت فرانسه و دیروز دوشنبه پیروزی قاطع امانوئل ماکرونِ میانه رو مقابل مارین‌‌لوپنِ پوپولیست و افراط‌گرا را جشن گرفتند و پیام‌های تبریک از گوشه و کنار جهان نثار جوانترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه با 1/66 درصد آرا شد. از سال 1965 میلادی تاکنون این دومین بار است که یک کاندیدای ریاست جمهوری در فرانسه در دور دوم انتخابات موفق به جذب بیش از 66 درصد آرا می‌شود.

اگرچه نظرسنجی‌ها پیروزی ماکرون و رأی 60 درصدی به او را پیش‌بینی کرده بودند اما نه تحلیلگران داخلی و بین‌المللی، نه مؤسسات نظرسنجی و رسانه‌ها و نه حتی مارین لوپنِ ملی‌گرا و ضد اتحادیه اروپا تصور نمی‌کردند، آرای ماکرون به بالای 65 درصد برسد. سهم لوپن از صندوق‌های رأی تنها 9/33 درصد باشد. وزارت کشور فرانسه مشارکت مردمی در این انتخابات را 85 درصد اعلام کرد و باز هم برخلاف پیش‌بینی‌ها که گفته می‌شد، رکود اقتصادی، فقر و نارضایتی از وضع موجود، فرانسوی‌ها را از آمدن پای صندوق‌های رأی ناامید کرده، فرانسوی‌ها برای نه گفتن به پوپولیسم   در انتخابات 7 ماه مه‌ مشارکت بالایی داشتند.

سخنرانی با طعم پیروزی

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، ماکرون یکشنبه شب به وقت فرانسه در نخستین سخنرانی خود بعد از پیروزی در انتخابات در جمع هوادارانش ‌از مردم فرانسه تشکر کرد و گفت: شما پس از یک نبرد طولانی دموکراتیک تصمیم گرفتید به من اعتماد کنید و من از این امر بسیار خرسندم. بدون شک پیروزی در انتخابات مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش من قرار داده است. آنچه  در آینده مهم است، ‌رفع اختلاف‌ها و چند دستگی در کشور است. ماکرون در این سخنرانی تأکید کرد: در مدت پنج سالی که زمام امور فرانسه را برعهده خواهم داشت از منافع فرانسه، ارزش‌ها و پیام آن برای دیگر کشورهای جهان دفاع خواهم کرد. او به مسأله تروریسم نیز اشاره کرد و افزود: فرانسه در خط مقدم مبارزه با تروریسم خواهد بود و تا هر زمان این مبارزه ادامه داشته باشد فرانسه نیز بر تعهد خود در این باره پایبند خواهد بود. یکشنبه شب به وقت فرانسه و همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور، هزاران نفر از حامیان ماکرون به خیابان‌ها آمدند و به جشن و شادمانی پرداختند. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، آنها با در دست داشتن پرچم‌های فرانسه، این پیروزی را به او تبریک گرفتند. این در حالی بود که خبرگزاری فرانسه از برگزاری تظاهرات علیه نتایج انتخابات در شهرهای پاریس و نانت خبر داد و نوشت: در تظاهرات پاریس که حدود 300 نفر شرکت داشتند و شعارهای «ضد سرمایه داری» سر داده می‌شد، 150 نفر دستگیر شدند. در تظاهرات شهر نانت نیز که حدود 450 نفر حضور داشتند، شعارهایی مبنی بر کناره‌گیری ماکرون سر داده می‌شد و پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد و 13 نفر از تظاهرکنندگان نانت به مقر پلیس منتقل شدند که هفت نفر از آنها بازداشت و هویت شش نفر دیگر بررسی شد. همچنین حدود 100 تظاهرکننده از هواداران جناح چپ افراطی، در شمال شرقی پاریس اعتراض خود را به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند. معترضان شعار «همه از پلیس متنفرند» سر می‌دادند.

نخستین سخنرانی  رقیب شکست خورده ماکرون

در شرایطی که پاریس از یک سو، غرق در شادی حامیان ماکرون و از سوی دیگر صحنه تظاهرات ملی گراهای حامی لوپن بود، خانم لوپن، رهبر حزب جناح راست جبهه ملی نخستین سخنرانی پس از شکست خود را در جمع حامیانش انجام داد و اعلام کرد، حزبش به یک تغییر عمیق نیاز دارد تا به یک نیروی سیاسی بزرگتر وطن‌پرست تبدیل شود. به گزارش راشاتودی، وی افزود: با وجود شکست، نتیجه مبارزات من در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تاریخی بود و حزب جبهه ملی به عنوان یک نیروی اپوزیسیون اصلی در برابر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه تبدیل خواهد شد. لوپن همچنین گفت: «من فوراً مبارزات انتخاباتی جدید برای انتخابات پارلمانی را که قرار است در ماه آتی میلادی برگزار شود، آغاز می‌کنم.» به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس نظرسنجی‌های جدید مؤسسه «هریس اینتراکتیو»، حزب ماکرون و متحدانش در انتخابات پارلمانی این کشور که قرار است 11 ژوئن برگزار شود، پیشرو خواهند بود.

واکنش‌های داخلی به پیروزی میانه روی

علاوه بر فضای عمومی حاکم بر کشور فرانسه در دور روز متوالی (یکشنبه و دوشنبه) که به خاطر انتخابات (یکشنبه) و جشن سالگرد پایان جنگ جهانی دوم (روز دوشنبه) مملو از شور و هیجان و نشاط بود، چهره‌های سیاسی نظیر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه، دومینیک دوویلپن، نخست‌وزیر سابق این کشور، ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن، رقیب شکست خورده ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری و بسیاری از چهره‌های سیاسی فرانسه نیز هیجان زده بودند و به نتایج این انتخابات واکنش نشان دادند. سارکوزی پیروزی ماکرون در انتخابات را به او تبریک گفت و با به کار بردن اصطلاح «این انتخابات زیبا» نشان داد از نتایج بسیار خرسند است. دومینیک دوویلپن، نخست‌وزیر سابق فرانسه در سال‌های 2005 تا 2007 نیز پیروزی ماکرون را یک پیروزی بزرگ توصیف کرد. اما ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن به خبرگزاری رویترز گفت، پیشنهادهایی که دخترش برای کنار گذاشتن ارز یورو و ترک اتحادیه اروپا داد، موجب شکستش در این انتخابات شد. او همچنین برنامه‌های دخترش برای بازنشستگی را علت این شکست دانست. مسجد جامع پاریس نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد، پیروزی ماکرون از حزب میانه رو نشانه‌ای از سازش مجدد میان ادیان فرانسه است. این پیروزی نشانه‌ای شفاف از امید برای مسلمانان فرانسوی است مبنی بر اینکه آنها می‌توانند در سایه هماهنگی و احترام به ارزش‌های فرانسه زندگی کنند. بازارهای معتبر ارزی نیز دقایقی بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به این موضوع واکنش نشان دادند و ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین سطح خود در طول یک سال گذشته رسید.

واکنش‌های خارجی به ناکامی پوپولیسم در فرانسه

علاوه بر واکنش‌های مقام‌های داخلی که اغلب حاکی از خرسندی آنها از پیروزی یک میانه رو داشت، مقام‌های اروپایی نیز بشدت از پیروزی ماکرون در انتخابات فرانسه استقبال کردند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نخستین کسی بود که با ماکرون تماس تلفنی برقرار کرده و این پیروزی را به او تبریک گفت. ماکرون اعلام کرده‌ است؛ آلمان نخستین مقصد او در سفرهای خارجی‌اش خواهد بود. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یک پیام توئیتری با بیان اینکه «فرانسه سرمایه‌گذاری برای آینده را انتخاب کرد»، افزود: «آماده برای کار با ماکرون و احیای اتحادیه (اروپایی) خودمان هستیم.» به گزارش واشنگتن اگزماینر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا نیز پیروزی ماکرون را به او تبریک گفت و در پیامی توئیتری نوشت: «من بسیار منتظر همکاری با وی هستم.» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در یک پیام تلگرامی به ماکرون تبریک گفت و اعلام کرد، روسیه برای داشتن روابط سازنده با فرانسه بر سر مسائل بین‌المللی آمادگی دارد. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم درباره پیروزی ماکرون گفت: پیروزی ایده‌های شما برای دفاع از اروپای قوی و مترقی و حفاظت از شهروندانی که شما رئیس جمهوری‌شان را به دست خواهید گرفت، باعث خوشحالی است. «الکساندر فان در بلن» رئیس جمهوری اتریش هم ضمن تبریک به ماکرون، پیروزی او را پیروزی برای اروپای قدرتمند دانست و نوشت: اروپا به فرانسه و فرانسه به اروپا نیاز دارد. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز این پیروزی را به ماکرون تبریک گفتند.

منبع:ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین