|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۱۵۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
حالا آقای قالیباف وقتی مدیریت کشور را سنتی می خواند در واقع همان حرفی را می زند که ضد انقلاب علیه جمهوری اسلامی می زد چون سبک مدیریت کشور از اول انقلاب تاکنون تغییر نکرده است و فقط اشخاص تغییر کردند. نکته دیگر آنکه مدیریت کشور صرفا در قوه مجریه خلاصه نمی شود کل ارکان نظام اعم از تقنینی، قضایی، نظامی، انتظامی و ... را شامل می شود.
 محمدهاشمی تاکید می کند سیاهنمایی کاندیداها در مناظرات انتخاباتی فقط به نفع ضدنظام است.

 تحلیل های مختلفی از برنده و بازنده دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود اما محمد هاشمی می گوید برنده مناظره ها ضد انقلاب بود که با استناد به سیاهنمایی‌هایی که نامزدهای اصولگرا می کنند علیه نظام جمهوری اسلامی به تبلیغ می پردازند.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با محمد هاشمی را در ادامه بخوانید؛

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز برگزار شد، شما با نگاه به طرح مباحثی که انجام گرفت چه ارزیابی دارید؟

متأسفانه مناظره دوم بویی از اسلام و توجه به ارزشهای نظام جمهوری اسلامی نداشت. کاندیدای جناح اصولگرا سیاه نمایی و بزرگنمایی می کنند و دائم از وعده هایی سخن می گویند که رئیس مجلس، سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی بارها گفتند تحقق آنها غیرعملی است اما کاندیداهای اصولگرا بی توجه واقعیت ها در پاسخ به هر سئوالی همین چند شعاری را که درست کردند بیان می کنند.

در طرف مقابل آقای روحانی و آقای جهانگیری در مقام اجرایی کشور حضور دارند و نمی توانند هر حرفی را بزنند. در واقع نه آنکه حرفی برای گفتن نداشته باشند، واقعیت آن است که دست شان پر است اما برای مصالح کشور و نظام مجبورند این حرف های بی ربط را بشنوند و لبخند بزنند و پاسخی ندهند. معتقدم این مناظرات هیچ تناسبی با نظام جمهوری اسلامی ندارد و برخلاف اخلاق اسلامی است.

آقای روحانی نسبت به مناظره اول بهتر وارد مباحث شد و به شبهه های رقبای اصولگرای خود پاسخ داد، فکر می کنید انتظارات جریان اصلاحات را برآورده کرد یا آنکه انتظار دارید بیشتر و صریح تر طرح بحث کند؟

آقای روحانی در مناظره دوم خوب ظهور کرد. آقای روحانی الان رئیس جمهور کشور است نمی تواند آنگونه که آقای قالیباف هر چیزی را می گوید و هر هدفی دارد مثل او ظاهر شود. آقای روحانی واقعیت ها و حرف های زیادی را برای گفتن دارد. به هر حال عده ای از جامعه انتظار دارند آقای روحانی برخی حقایق را در مناظرات بیان کند چون در دعوا نان و حلوا تقسیم نمی کنند.

وقتی نامزدهای اصولگرا جنگی را شروع کردند خوب باید پاسخ مناسبی داده شود. اما حالا آقای روحانی مقیّد به اخلاق است و در جایگاه ریاست جمهوری و مقام دوم کشور قرار دارد بنابراین ملاحظاتی را انجام می دهد. معتقدم این قبیل رفتارهایی که از نامزدهای اصولگرا سر می زند در دولت های نهم و دهم وجود داشته و مردم نیز نتایج آنها را دیدند که سبک اداره کشور در سیاست داخلی، سیاست خارجی، حوزه فرهنگی و اجتماعی چه طور است. حالا اگر دوباره بیایند بخواهند با همان روش ها مردم را خام کنند، این اتفاق نمی افتد چون مردم می دانند آزموده را آزمودن خطاست.

نظر شما درباره اینکه آقای رئیسی و آقای قالیباف دائم فقر و بیکاری را ابزاری برای کسب رأی قرار دادند و سعی می کنند یک سوم جمعیت ایران را فقیر و مستضعف مطلق جلوه بدهند، چیست؟

سیاه نمایی روی دیگر این جنبه ها است. فقر همیشه وجود داشته و دارد، این طور نبوده که خواسته و حاصل کار دولت یازدهم باشد. تأمین اجتماعی و امداد و کمک ها همواره در دولت های گذشته به این طبقه اجتماعی انجام شده است بنابراین آنها فراموش نشدند. منتها مسئله اصل نظام است. آقای قالیباف بحث عدم کارآمدی مدیریت کشور را بیان می کند این بحثی است که از اول انقلاب همیشه گروه های لائیک و ضدانقلاب در داخل و خارج مطرح می کردند و می گفتند دین حکومت ندارد بلکه صرفا مسئله ای بین انسان و خدا است.

حالا آقای قالیباف وقتی مدیریت کشور را سنتی می خواند در واقع همان حرفی را می زند که ضد انقلاب علیه جمهوری اسلامی می زد چون سبک مدیریت کشور از اول انقلاب تاکنون تغییر نکرده است و فقط اشخاص تغییر کردند. نکته دیگر آنکه مدیریت کشور صرفا در قوه مجریه خلاصه نمی شود کل ارکان نظام اعم از تقنینی، قضایی، نظامی، انتظامی و ... را شامل می شود.

حالا آقای قالیباف همان حرفی را هدف قرار داده که ضدانقلاب و بدخواهان نظام می گفتند دین حکومت ندارد. واقعا باید از آقای قالیباف پرسید با چه قیمتی می خواهد رأی بیاورد و به مقام ریاست جمهوری برسد. مارکسیست ها در زمان مبارزه با رژیم شاه می گفتند هدف وسیله را توجیه می کند بنابراین برای رسیدن به مقام می شود هر جنایتی انجام داد اما ما مسلمانان این حرف را رد می کردیم و می گفتیم نباید برای رسیدن به یک هدف متعالی جنایت کرد. الان «باور هدف وسیله را توجیه می کند» در ادبیات نامزدهای منتقد دولت یازدهم مشهود است. هدف آنها کسب رأی مردم است و حاضرند برای رسیدن به هدف شان از ابزارهای دروغ، تهمت، تخریب و سیاه نمایی استفاده می کنند.

به نظر شما آقای قالیباف و مدیران شهرداری او جزء 4 درصدی ها هستند و بالای شهر زندگی می کنند یا 96 درصدی هستند و در جنوب شهر زندگی می کنند؟

نمی دانم کجا زندگی می کنند اما بخشی از این 4 درصدی ها در 12 سال گذشته براساس عملکرد شهرداری تهران شکل گرفتند. اگر ریشه برج سازی ها و مراکز تجاری-مسکونی دنبال شود به کجا می رسد؟ 700 هزار خانه خالی در برج های شمال تهران الان وجود دارد.

در واقع می فرمایید آقای قالیباف به 4 درصدی ها در 12 سال گذشته کلی مجوز برج سازی داد و آنها را تقویت کرد؟

بله، البته من تقسیم بندی آقای قالیباف را قبول ندارم. عکس های تهران امروز را با تهران 12 سال پیش مقایسه کنید واقعا چه وضعیتی برای شهر تهران به وجود آوردند. همه باغ ها و فضای سبز تهران را به اسم برج باغ نابود کردند. یک باغ 2 هزار متری را تخریب کردند و برج ساختند و قیمتش به 500 میلیارد تومان رسید، در یک کوچه شش متری ساختمان 21 طبقه مجوز دادند. در مجموع معتقدم باید ریشه یابی کرد و دید چه کسی عامل به وجود آمدن 4 درصدی ها شد و ثروت های بادآورده را برای آنها به ارمغان آورد و حالا خودش می آید جمعیت ایران را به 4 درصدی و 96 درصدی تقسیم می کند و منتقد این وضع می شود.

شما آقای میرسلیم را از گذشته های دور می شناسید، انتظارتان از او چیست چون دارد در زمین آقای قالیباف زندگی می کند؟

آقای میرسلیم الان یکی به نعل و یکی به میخ می زند. بر اساس شناختم می گویم آقای میرسلیم شخص دیگری بود. سالیان طولانی آقای میرسلیم را می شناسم. معتقدم او به شخصیت واقعی خودش یعنی مصطفی میرسلیم برمی گردد و یک جاهایی هم طور دیگری رفتار می کند. کسی که داوطلب پست ریاست جمهوری است باید شخصیت ثابتی داشته باشد. داشتن شخصیت دوگانه مطلوب نیست.

برنده این دو مناظره از دید شما چه کسی بود؟

متاسفانه برنده این مناظره ضدانقلاب بود. دود سیاه نمایی کردن به چشم مردم و نظام می رود اما بهره آن را ضد انقلاب می برد. اگر رصد شود شبکه های مختلف خارجی اعم از بی بی سی و صدای آمریکا چه تعابیری نسبت به نظام به کار می برند.

در واقع شما معتقدید شبکه های خارجی برای تخریب نظام از حرف های آقای قالیباف و رئیسی استفاده می کنند؟

بله آنها استفاده می کنند. آقای احمدی نژاد وقتی سال 88 علیه آقای هاشمی و آقای ناطق آن حرف ها را زد، فردای آن روز آقای بنی صدر در پاریس مقاله نوشت و گفت «ما که از اول گفتیم حالا خودشان می گویند». یعنی ضد انقلاب خارج نشین از این نوع مسائل سوءاستفاده می کند. امروز هم شبکه های ضد انقلاب از سیاه نمایی نامزدهای اصولگرا بیشترین بهره را می برند و ادعاهای خودشان را به صحبت های اینها مستند و علیه نظام جمهوری اسلامی اقدام می کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین