|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
وزیر امورخارجه اعلام کرد که پیشرفت های علمی و فناوری ایران و توافقات و دستاوردهای فرامنطقه ای آن در جهت منافع درازمدت کل منطقه و همسایگان خواهد بود.
«محمدجواد ظریف» بعدازظهر سه شنبه در کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات متحده عربی در سخنانی اظهارداشت: تحولات وچشم اندازهای راهبردی جهانی درباره منطقه و تعاملات سازنده جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش های فرامنطقه ای به ویژه حل موضوع هسته ای، دو عامل کمک کننده برای تقویت همکاری ها است.

وی خاطرنشان کرد: امنیت در حوزه خلیج فارس جدایی ناپذیر و یکپارچه است و کشورهای منطقه تنها از طریق توسعه همکاری های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی وتبادلات گسترده مردمی که با مشارکت سازنده و هماهنگ دولت، بخش خصوصی و نهادهای جامعه مدنی شکل می گیرد می توانند آینده ای آرام، صلح آمیز، با ثبات، پیشرفته و افتخارآمیز برای مردمان خود و نسل های آینده رقم بزنند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران بار دیگر اطمینان داد که در این مسیر جمهوری اسلامی ایران شریکی ثابت قدم و قابل اعتماد برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد ماند.

ظریف با بیان این که منطقه در شرایط حساس و شکننده ای قراردارد گفت: در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران و امارات بسیار تاثیرگذار است.

وی یادآور شد: امروز منطقه ما با عناصر تهدیدزایی همچون فرقه گرایی، افراط گرایی و تروریسم نیز مواجه است که لازمه مبارزه موثر با این تهدید هوشیاری ملت ها، حکمت مقامات کشورها و رایزنی مستقیم و مستمر با یکدیگر است.

وزیرامورخارجه تاکید کرد: همکاری دو جانبه، رایزنی های منطقه ای و تقویت اعتماد متقابل در منطقه از جمله ضرورت های راهبردی برای همه کشورهای این منطقه حساس است.

وی ثبات و امنیت را زیربنای توسعه اقتصادی و شکوفایی ملت ها دانست و یادآورشد: نقش دولت ها در تضمین این روند غیرقابل انکار است.

وزیر امورخارجه ادامه داد: اشتراکات ایران وامارات در منطقه به مراتب گسترده تر و عمیق تر از هر موضوعی است که بتوانند میان ما فاصله ایجاد کنند و وظیفه مشترک همه ما در مسیر خدمت به مردم منطقه و صلح و امنیت جهانی این است که تمام تلاش خود را به کار بندیم تا پیوندهای موجود بیش از پیش تعمیق یابد.

ظریف خاطرنشان کرد: ایران معتقد است شکوفایی و توسعه کشورهای منطقه در ارتباط مستقیم با یکدیگر است.

وی یادآور شد که ما همچون گذشته بر اصل گفت و گو و تعامل سازنده با همسایگان و تلاش های مشترک و دسته جمعی برای حل و فصل مسائل در منطقه تاکید داریم.

وزیرامورخارجه اظهارامیدواری کرد: این گفت و گوها با تکیه بر مشترکات گسترده دینی، تاریخی و فرهنگی با احترام به اصول حقوق بین الملل و روابط حسن همجواری براساس مواضع برابر و احترام متقابل و با درنظرگرفتن منافع مشترک و مصالح مشترک منطقه ای به یک ساز و کار جدید مبتنی بر واقعیات منطقه منجر شود که منافع همه را تضمین کرده و منطقه خلیج فارس را به جایگاهی ویژه و ممتاز در نظام بین الملل ارتقا دهد.


** نگاه ایران به ویژه دکتر روحانی به امارات ویژه و مبتنی بر تعامل سازنده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات متحده عربی را فرصت مغتنمی دانست تا نمایندگان بخش های خصوصی ودولتی دو کشور با هم اندیشی و هم افزایی بتوانند زمینه ها و ابعاد متنوع همکاری های دو جانبه را بررسی کرده و نقشه راه تقویت و توسعه روابط و گام های عملیاتی در این زمینه را طراحی کنند.

وزیرامورخارجه ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به ویژه دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به امارات متحده عربی یک نگاه ویژه و مبتنی بر برادری، تعامل سازنده و گفت و گو است.

ظریف گفت: اراده سیاسی موجود در میان مسوولان دو کشور برای گسترش همکاری ها، بستر لازم برای توسعه روابط را در همه زمینه ها فراهم کرده است و اعتقاد دارم در این دوره با مدیریت روابط و استفاده از فرصت ها و ظرفیت های واقعی خواهیم توانست به اهداف مهم و مطلوب دست یابیم.

وی تصریح کرد: روابط دو کشور همواره روابطی برادرانه و بسیار خوب بوده و زمینه برای تبدیل دو همسایه به شرکای راهبردی در منطقه در سطح ممتازی فراهم است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران به سفرهای متقابل وزیران امورخارجه ایران و امارات در طی ماه های گذشته اشاره کرد و افزود: این سفرها نشان دهنده وجود اراده مستحکم سیاسی برای گسترش و تعمیق روابط دو جانبه است.

وزیرامورخارجه افزود: حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در مقایسه با مبادلات تجاری منطقه ای جمهوری اسلامی ایران قابل توجه است و البته ما به دنبال افزایش این میزان هستیم.

ظریف با بیان این که هر هفته 200 پرواز بین دو کشور انجام می شود اظهارداشت: مراودات ایرانیان از گذشته با کشور امارات نقش مهم روابط دو ملت را تعمیق تاریخی بخشیده که فارغ از شرایط سیاسی و منطقه ای تداوم داشته است.

وی ادامه داد: دو دولت نیز علاوه بر رایزنی های مستمر سیاسی و مفید در قالب کمیته های کنسولی و گارد ساحلی گفت و گوهای مستمر و منظمی دارند و درهشتمین اجلاس کمیسیون مشترک کنسولی توافقات خوبی درزمینه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و ... به عمل آمد که اجرایی شدن بندهای مورد توافق دستاوردهای مهمی برای دو ملت خواهد داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: علاوه بر تبادل هیات ها در بخش سیاسی و کنسولی، در بخش همکاری های اقتصادی، انرژی و اینترپل نیز گفت و گوهای مفیدی بین دو کشور داشته ایم و این مراودات همکاری های قابل توجهی را به همراه داشته است.

ظریف به برگزاری نشست کارشناسی این کمیسیون مشترک که روز گذشته در ابوظبی تشکیل شد اشاره کرد و گفت: توافقاتی که در جلسات کمیته های پنجگانه این نشست حاصل شد نیز اقدامات بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مشترک دو کشور محسوب می شود.

وی از همه شرکت کنندگان در این کمیسیون که با تلاش فراوان و با اعتقاد به اهمیت گسترش روابط میان دو ملت مسلمان و برادر به این نتایج ارزنده دست یافته اند تشکر کرد و از همه خواست که با جدیت در مسیر اجرایی این تفاهمات مهم تلاش کنند و اراده سیاسی دو دولت در چنین فرایندی از نقش مهمی برخوردار است.

وزیرامورخارجه با اظهارخرسندی از حضور در کشور دوست و برادر امارات از ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪاﷲ ﺑﻦ زاﯾﺪ آل ﻧﻬﯿﺎن وزیرامورخارجه امارات برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات متحده عربی تشکر کرد.

دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات بعدازظهر امروز با حضور وزیران امورخارجه دو کشور در شهر ابوظبی آغاز به کار کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین