کد خبر: ۱۵۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
اقتصاد عربستان وارد مرحله فروپاشی نشده است. کاهش قیمت نفت در گذشته به افزایش میزان بیکاری و تورم منجر شد اما انتظار می‌رود که میزان بیکاری براساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ به هفت درصد کاهش یابد.
جانشین ولیعهد عربستان تأکید کرد که جزایر تیران و صنافیر عربستانی هستند و ریاض هیچ مشکلی با مصر در این باره ندارد.

 محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور در مصاحبه‌ای که تلویزیون عربستان آن را منتشر کرد، گفت: جزایر تیران و صنافیر عربستانی هستند و مراکز بین‌المللی نیز آنها را به عنوان جزایر عربستان ثبت کرده‌اند. ما هیچ مشکلی با مصر در این باره نداریم.

وی افزود: مصر هرگز از یک وجب از خاک خود کوتاه نیامده و عربستان نیز همین طور. ترسیم مرزهای دو کشور به دلایل منافع اقتصادی صورت گرفته است. روابط با مصر قوی است و از هیچ چیزی تأثیر نپذیرفته است. طرف‌هایی که با عربستان و مصر دشمنی دارند، این شایعات را پخش می‌کنند. تبلیغات ایران و اخوان‌المسلمین در پی ایجاد تنش بین عربستان و مصر هستند. رسانه‌های اخوان‌المسلمین در پی ترویج اختلافات میان عربستان و مصر هستند. ایجاد سنگ بنای پل ملک سلمان بین مصر و عربستان قبل از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

محمد بن سلمان گفت: صادرات عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) از خلیج (فارس) و تنگه هرمز به دریای عرب و سپس دریای سرخ و کانال سوئز می‌روند و این زمان و هزینه زیادی می‌برد. می‌توان این مسئله را از طریق پل ملک سلمان که از شمال سینای مصر می‌گذرد، حل کرد.

وی درباره یمن گفت: می‌توانیم حوثی‌ها و حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن را ظرف چند روز ریشه‌کن کنیم. جنگ در یمن گزینه عربستان نبود و حوثی‌ها مشروعیت در یمن را از بین بردند و دریانوردی بین‌المللی را تهدید کردند. تأخیر درباره مداخله در یمن خطرات را تشدید می‌کرد. دولت یمن سیطره ۸۰ تا ۸۵ درصد خاک یمن را در دست دارد.

محمد بن سلمان درباره آینده روابط با ایران و احتمال تفاهم مستقیم با تهران نیز مدعی شد: چگونه می‌توانیم با آن‌ها به تفاهم برسیم؟! منطق ایران این است که مهدی منتظر ظهور خواهد کرد و باید فضای لازم را برای رسیدن به آن فراهم آورد و باید بر جهان اسلام سیطره یابند. نظام ایران برپایه ایدئولوژی تندرو است و هدف تهران رسیدن به قبله مسلمین است!

وی گفت: هزینه‌ای که عربستانی‌ها سالانه برای رفاه در خارج خرج می‌کنند، به ۲۲ میلارد دلار در سال رسیده است. ۱۳ درصد از تجارت جهانی از دریای سرخ می‌گذرد و فرصت بزرگی برای فعالیت در دریای سرخ وجود دارد. طرح بزرگی با چین برای ارتقای شهرک‌های صنعتی و صادرات عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به اروپا داریم. چشم‌انداز ۲۰۳۰ از طریق برنامه‌هایی اجرا خواهد شد که در زمان‌های مختلف تقسیم می‌شود. واردات غیرنفتی طی دو سال گذشته افزایش یافته است.

محمد بن سلمان تأکید کرد: اقتصاد عربستان وارد مرحله فروپاشی نشده است. کاهش قیمت نفت در گذشته به افزایش میزان بیکاری و تورم منجر شد اما انتظار می‌رود که میزان بیکاری براساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ به هفت درصد کاهش یابد.

وی گفت: صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی یکی از مهم‌ترین پایه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ است. عربستان سومین کشور بزرگ در جهان از نظر هزینه کردن برای بخش نظامی است. ما برای بالا بردن تولید محلی صنایع نظامی و خودروها تلاش می‌کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین