|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۵۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
مسئول امور الحاق کشورهای جدید به اتحادیه اروپا به تهدیدات امروز اردوغان در خصوص توقف روند الحاق واکنش نشان داد و گفت که همه می‌دانند که ترکیه روز به روز از اتحادیه دور و دورتر می‌شود.
 مسئول امور الحاق کشورهای جدید به اتحادیه اروپا به تهدیدات امروز اردوغان در خصوص توقف روند الحاق واکنش نشان داد و گفت که همه می‌دانند که ترکیه روز به روز از اتحادیه دور و دورتر می‌شود.

ساعتی پس از تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نسبت به توقف روند الحاق به اتحادیه اروپا، یکی از مقامات اتحادیه، واکنش نشان داد؛ واکنشی که دورنمای الحاق ترکیه را مبهم‌تر کرد.

اردوغان که امروز برای تکمیل فرم عضوی مجدد به حزب عدالت و توسعه رفته بود، اروپایی‌ها را تهدید کرد که در صورت محقق نشدن قول‌های اروپا در خصوص مهاجران و عدم تغییر روال اتحادیه در قبال آنکارا، «از اتحادیه اروپا خداحافظی خواهیم کرد.»

«یوهانس هان» ناظر الحاق کشورهای جدید به اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رویترز به تهدید اردوغان اینگونه پاسخ داد: «همه به روشنی می‌دانند که در حال حاضر ترکیه در حال دور شدن از اتحادیه اروپا است.»

هان به تعلیق گفت‌وگوهای تجاری با ترکیه از ژانویه 2016 تاکنون هم اشاره کرد و گفت: «باید ببینیم که در آینده چه می‌توان انجام داد. باید دید که آیا می‌توانیم به نوعی، همکاری‌ها با ترکیه را از سر بگیریم.»

اتحادیه اروپا از یک سو به جلوگیری ترکیه از سرازیر شدن پناهجویان به سمت مرزهای خود نیاز دارد و از سوی دیگر، اقدامات پساکودتایی دولت اردوغان از تصفیه دسته‌جمعی مخالفان به بهانه کودتا را، بر خلاف موازین حقوق‌بشری خود می‌داند.

یوهانس هان هم در مصاحبه اخیر خود گفته که «قوانین اتحادیه اروپا قابل‌مذاکره نیست» و این بلوک «وضعیت حقوق‌بشر در ترکیه را از دستور کار مذاکرات جدا نخواهد کرد.»

هان گفته: «چیزی به نام ورژن ترکیه‌ای دموکراسی وجود ندارد. این فقط دموکراسی است که وجود دارد. مردم ترکیه برای زندگی آزادانه، همان حقی را دارند که دیگر مردم اروپا دارند.»

ترکیه از سال 1368 روند پیوستن به اتحادیه راوپا را آغاز کرده و در این مسیر، علاوه بر تغییر قوانین خود و مثلا لغو حکم اعدام، بسیاری از رویه‌های تجاری خود را نیز با رویه اتحادیه یکسان کرده است.

اخیراٌ اما آنکارا که از سال‌ها صبر و انتظار خسته شده، اتحادیه را به «عمل به جای وعده» فراخوانده است؛ فراخوانی که گویا اروپایی‌ها خیلی آن را جدی نگرفته‌اند.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین