|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۵۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
شايد آخرين كنش سياسي لاريجاني واكنش او به نامه احمد جنتي درباره جلوگیری از ورود پیروان ادیان الهی به انتخابات شورای شهر بود. لاریجانی مستقیما به هیئت نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد كه برخلاف نظر دبير شوراي نگهبان مطابق قانون اقدام کنند و تغییری در آن صورت نگیرد.
با آغاز به كار رسمي ستاد مركزی اصولگرايان معتدل حامی روحانی با دبيري بهروز نعمتی، صف‌بندي جريان حامي لاريجاني با ديگر اصولگرايان مشخص‌تر شده است. پيش از اين اعلام شده بود كه علي‌اكبر ناطق‌نوري پشت جبهه اصولگرايان حامي روحاني قرار دارد، اما بعد از تكذيب دفتر ناطق مشخص شد كه جريان اطراف علي لاريجاني اقدام به تشكيل ستادي در حمايت از حسن روحاني كرده‌اند. بهروز نعمتي ديروز در پاسخ به اين سؤال «شرق» كه آيا تأييد مي‌كنيد، تشكيل ستاد اصولگرايان معتدل حامي روحاني عملا به معني حمايت آقاي علي لاريجاني از آقاي روحاني در انتخابات آتي است، گفت: «من كه سخنگوي آقاي لاريجاني نيستم، ولي اين مجموعه بالاخره از اصولگرايان تشكيل شده است». او در پاسخ به اين سؤال كه بالاخره شما به‌عنوان يكي از نزديكان آقاي لاريجاني شناخته‌شده هستيد، گفت: «آقاي لاريجاني بالاخره برادر و بزرگ‌تر ما هستند». نعمتى ديروز همچنين در جمع خبرنگاران گفت: «ما به صورت ضرب‌الاجل و در ٢٤ساعت تصمیم گرفتیم ستاد اصولگرایان حامی دکتر روحانى را راه‌اندازى کنیم و در این مسیر به دنبال اثربخشی هستیم.        

شورای سیاست‌گذاری در رأس هرم اداری این ستاد و پس از آن شورای مشورتی راهبردی قرار دارد ‌که شامل نمایندگان ادوار مجلس می‌شود و اقشار مختلف در آن حضور دارند. کشور را به هشت منطقه قسمت کرده‌ایم که ۳۲ استان را پوشش می‌دهد. همچنین ١٦ کمیته تشکیل داده‌ایم و پنج معاونت برای ستاد در نظر گرفته‌ایم. در کنار این ستادها یک ستاد مردمی هم تشکیل داده‌ایم که از فردا در سراسر کشور فعال خواهند شد». این نماینده مجلس افزود: «من بارها عرض کرده‌ام که طیف اصولگرایی تنها شامل جمنا نیست و طیف عظیمی از اصولگرایان خارج از جمنا را شامل می‌شود». در این مراسم برخی نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی و ابراهیم اصغرزاده حضور داشتند.

يار اصولگراي روحاني

«روحاني دودوره‌اي است». «من و روحاني رفيقيم». اينها جملاتي است كه رئيس فعلي مجلس به فراخور درباره دولت فعلي و رئيسش بيان كرده است، اما اين رفاقت از كجا شروع شد؟ به نظر مي‌رسد كه علني‌شدنش از همان روزهاي تصويب برجام در مجلس بود. در روزهايي كه اصولگرايان تندرويي مانند رسايي، كوچك‌زاده و زاكاني زمين و زمان را به‌هم مي‌دوختند و عليه برجام و سياست هسته‌اي دولت جنجال مي‌كردند، علي لاريجاني نقش اصلي را در تصويب برجام ايفا كرد؛ نقشي كه منجر به جنجال رسايي و كوچك‌زاده در مجلس شد. آنها لاريجاني را متهم كردند كه در يك توافق پشت‌پرده با شمخانی و حجازی برجام را در مجلس به تصويب رسانده است.

موضع حمايت از دولت در انتخابات مجلس دهم و ارائه ليست مشترك دولتيان، اصلاح‌طلبان و نزديكان لاريجاني علني‌تر شد و حتي در جريان انتخابات مجلس كار به جدال لفظي امثال جلالي و نعمتي با اصولگرايان دلواپس كشيد. خود لاريجاني هم از قم به صورت مستقل شركت كرد درحالي‌كه گزينه اصولگرايان افراد ديگري بودند. حتي در جريان انتخابات مجلس دهم هم اعلام شد كه حسن روحانی و علی لاریجانی هردو به منظور کاهش تعداد ردصلاحیت‌ها با شورای نگهبان وارد مذاکره شدند.

دورشدن از راست

مشخص‌ترين زاويه علي لاريجاني با اصولگرايان عضو جمنا (جبهه مردمي نيروهاي انقلاب) را بايد در كنايه چندوقت پيش او به ياران سابقش جست‌وجو كرد. درحالي‌كه اصولگرايان براي يك‌دوره‌اي‌شدن جمع شده بودند و تلاش مي‌كردند تا به بهترين گزينه قابل رقابت با روحاني برسند، علي لاريجاني گفت: «اینکه عده‌ای جمع شدند و جمعیتی را تشکیل دادند خوب است و اشکالی ندارد، اما روش برخوردشان در متن بیانیه‌شان با مجلس موهن بود که ناراحت‌کننده بود، اما مجلس با این جوسازی‌ها مسیر خودش را عوض نمی‌کند».

 برخلاف ديگر اصولگرايان كه دور قاليباف يا رئيسي جمع شده‌اند و براي انداختن روحاني به هر شكلی تلاش مي‌كنند، اما علي لاريجاني در گفت‌وگو با سالنامه روزنامه ايران با خونسردي تمام از دودوره‌اي‌بودن حسن روحاني سخن گفته است تاجايي‌كه وقتي خبرنگار درباره علت «سرد» بودن فضای انتخاباتی از او سؤال مي‌كند، رئيس مجلس با تأييد نگاه خبرنگار يكي از دلایل آن را دوردومی‌‌بودن دولت حسن روحانی بيان مي‌كند. لاريجاني تأكيد مي‌كند كه ارتباط نزدیکی با اعضای جمنا برای اینکه بداند چگونه عمل می‌کنند، ندارد. او در پاسخ به سؤالی که آیا از او برای وحدت اصولگرایان دعوتی شده، گفته بود: «من که به‌عنوان رئیس مجلس و پارلمان مصلحتی نمی‌بینم که در این امور دخالتی داشته باشم... در مورد اقدامات اصولگرایان درخصوص انتخابات هم به من خبری ندادند. تشکر هم می‌کنیم که خبر ندادند چون اگر هم می‌دادند من فرصتی نداشتم». او در مصاحبه ديگري هم درباره مفهوم اعتدال گفته است: «وقتی ما در مورد اعتدال صحبت می‌کنیم، خود مشی مسلکی و مکتبی‌بودن اعتدال مدنظرمان هست. مسیر تفکر اسلامی مسیر تفکر اعتدالی است بنابراین این از نظر مبانی فکری است. از نظر مشی، معنی اعتدال این است که متناسب با شرایط تصمیماتی گرفته شود که هرچقدر می‌تواند طرف‌های مختلف را برای این تصمیمات مهم ملی همراه کند. ممکن است ما در مورد برخی از مسائل در کشور اختلاف‌نظر داشته باشیم. عیبی هم ندارد که اختلافی باشد، اما موضوعی که من فکر می‌کنم برای آینده ایران خیلی مهم است این است که مسائل و چالش‌های عمده ملی کشورمان را بشناسیم و برای آن یک همگرایی در کشور به وجود بیاوریم.

لاريجاني درباره ميزان نزديكي مفهوم او از اعتدال با مشي حسن روحاني هم گفته بود: «تردیدی نیست که ایشان در این مدتی که بر سر کار بوده‌اند گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند. در شرایط کنونی نوع تخاطبی که میان مجلس، دولت و قوه قضائیه وجود دارد، از یک متانت و آرامشی برخوردار است». او اختلاف نظرهاي بين مجلس و دولت را هم تاكتيكي خوانده و گفته بود كه اين اختلاف‌ها خيلي داراي مباني راهبردي نيست.

شايد آخرين كنش سياسي لاريجاني واكنش او به نامه احمد جنتي درباره جلوگیری از ورود پیروان ادیان الهی به انتخابات شورای شهر بود. لاریجانی مستقیما به هیئت نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد كه برخلاف نظر دبير شوراي نگهبان مطابق قانون اقدام کنند و تغییری در آن صورت نگیرد.
راهي را كه با فكر هاشمي شروع شد ادامه مي‌دهيم.

محمد شریعتمداری، ديروز در افتتاحیه ستاد تبلیغاتی اصولگرایان حامی حسن روحانی گفت: «خوشحالم در جمع ستاد اصولگرایان معتدل حامیان روحانی هستم، ایام باسعادت ماه شعبان را تبریک می‌گوییم و تقارن افتتاح اين ستاد با اين ايام را به فال نيك مي‌گيريم. خیلی خوشحال شدم رنگین‌کمان حامیان روحانی از اقوام، مذاهب و گویش‌های گوناگون و جناح‌های مختلف امروز تکمیل شد. معتدلان همه گروه‌ها مورد ستایش ما هستند، از ناطق‌نوری و علی لاریجانی تشکر می‌کنم که کمک کردند تا این مسیر را ادامه دهیم. تشکر می‌کنم که ظرفیت خود را در اختیار تفکر اعتدال قرار می‌دهند، این راه را که با فکر آیت‌الله هاشمی شروع شد حتما ادامه مي‌دهیم؛ چراكه رشد کشور، همچنين اجرای عدالت که علت موجبه انقلاب است با افراط و تفریط لطمه مي‌خورد. برخی می‌گویند مگر قوه مجریه چند درصد قدرت دارد که شما تلاش می‌کنید آن را به دست آوريد؛ من می‌گویم رهبری و ملت همان است كه بود این وسط عاملی چون دولت با رأی مردم تغییر کرد، بعد از دولت خاتمی، با انتخابات، دولت احمدی‌نژاد سر کار آمد و هشت سال کارهایی کرد كه باعث شد مردم در ٩٢ تغییر مسیر بدهند». رئيس ستاد انتخاباتی حسن روحاني گفت: «در این مدت انواع شاخص‌های کلان و خرد تغییر کرد و بهبود یافت، امنیت تغییر کرد و دیگر شاهد ترور‌هایي که قبلا شد نیستيم، با تلاش دولت از زیر فصل هفتم شورای امنیت بیرون آمدیم. در همین شرایط رشد اقتصادی منفی را مثبت کردیم. شرایط آب و بهداشت را بهبود دادیم، تولید نفت خام را افزایش دادیم، به جایگاه خود رسیدیم و کشور را از بنزین یورو چهار بی‌نیاز کردیم. ١٥هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریديم. به بازار ثبات دادیم و همه اینها به‌خاطر تصمیم مردم در سال ٩٢ بود. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل با هم این کارها را کردند. امیدوارم به برکت این ایام برکات به جمع ما نازل شود».
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین