|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۶
کد خبر: ۱۵۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در واکنش به ادعاهای شهردار تهران گفت: «طی ۱۲ سالی که ایشان شهردار تهران بودند طلایی‌ترین دوران برای سوداگران بوده تا با دست باز هر کاری که در تهران بخواهند انجام دهند.
هم اکنون مناظرات نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شده و هر شش نامزد اصلح از منظر شورای نگهبان درحال طرح پرسش از نامزدهای دیگر هستند؛ در مناظره روز شنبه، نامزدهای جناح مخالف دولت فعلی، برخلاف اصل مناظره که به معنی با هم نظر دادن و فکر کردن است، با ارائه آمارهایی صحبت‌های خود را پی گرفتند که اغلب آمارها مستند نبود و به‌طور متوالی مسئولین کشور درحال ارائه سند و مدرک برای نقض آن ادعاها هستند.

محمدباقر قالیباف شهردار کنونی تهران از ابتدای مناظره روز اول به دو عدد 4 و 96 درصدی تکیه کرد و مدعی شد «سرمایه بانک‌ها متعلق به ۹۶ درصد مردم است اما وام‌ها را فقط ۴ درصد دریافت می‌کنند و مردم عادی برای گرفتن یک وام بیچاره می‌شوند.» ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ادعای این نامزد را نادرست اعلام کرد و گفت: ادعای قالیباف، سیاسی بوده و نادرست است که باید به‌طور دقیق به آن پاسخ و در موردش توضیح داده شود.

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم در واکنش به ادعاهای قالیباف متذکر شد ارائه برنامه کوتاه‌مدت سه‌ماهه یا 100 روزه و برنامه‌های بلندمدت یک‌ساله و چهارساله توسط نامزدهای انتخاباتی امری معمول است. بنده نیز درخصوص برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در برنامه‌های تبلیغاتی سال 92 که از رسانه ملی پخش شد، توضیح دادم و بعد از برعهده گرفتن مسئولیت، همانطور که قول داده بودم در پایان 100 روز اول، اقدامات دولت تدبیر و امید را در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی برای مردم شرح دادم. اما ادعای حل تمام مشکلات اقتصادی در عرض 100 روز، غیرواقعی و غیرعقلانی است.

روحانی در رابطه با ایجاد شغل نیز عنوان کرد: «ما سه میلیون و 300 هزار بیکار در کشور داریم؛ اگر 10 میلیون توریست سالانه وارد کشور شود، 13.6 میلیارد درآمد ارزی و 4 میلیون شغل ایجاد می‌شود.» بنابراین درحال حاضر با افزایش ورود توریست به کشور در دولت یازدهم، این آمار به واقعیت نزدیک شده و به‌طور تقریبی تعداد گفته شده مشاغل، ایجاد شده است.

چرا پوپولیسم خریدار دارد؟

در 8 سال دولت نهم و دهم، مردم به شدت از سیاست‌های پوپولیستی رنج بردند؛ یکی از اقدامات نادرست دولت احمدی نژاد، وارد کردن یارانه‌ها به چرخه خانوار بود. همانطور که تجربه یارانه در کشورهای اروپایی نشان داده، نه‌تنها این پدیده به نفع مردم نیست، بلکه باعث ایجاد تورم نیز می‌شود.

روز شنبه ابراهیم رئیسی یکی دیگر از نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که تابه حال هیچ پست اقتصادی در کشور نداشته است، بدون علم اقتصاد مدعی بود اگر میزان یارانه‌های سه دهک پایین سه برابر شود، به نفع مردم است. مجیدرضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در این رابطه با طرح پرسشی عنوان کرد چرا شعارهای این چنینی در جامعه خریدار دارد. به جای اینکه بخواهیم گوینده این شعارها را نقد کنیم باید جامعه را نقد کرد که چرا چنین شعارهایی خریدار دارد، چون اگر استقبالی برای این شعارها وجود نداشت اصلا چنین شعارهایی عرضه نمی‌شد. حریری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: البته رقمی بین چهار تا پنج میلیون شغل در برنامه ششم هدف گرفته شده، یعنی ایجاد کردن سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل جزو اهداف است. شعار دولت یازدهم هم این بود که نرخ تورم را تک رقمی می‌کند، نرخ رشد را به حدود هشت درصد می‌رساند و نرخ بیکاری را هم تک رقمی می‌کند. تحقق این موارد به معنی همان ایجاد پنج میلیون شغل است و چیز عجیبی نیست.

12 سال سوداگری در شهرداری تهران

از دیگر بحث‌های مطرح شده در مناظره روز شنبه، موضوع وام ازدواج بود. قالیباف مدعی شده بود ده‌ها میلیون نفر در صف وام ازدواج هستند؛ این درحالی است که آمارها خلاف سخنان قالیباف را ثابت می‌کند. طبق آخرین اعلام مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در سال 95، 732 هزار و 283 فقره وام ازدواج به افراد داده شده و تنها 624 هزار و 209 نفر در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند. با این حال، مشخص نیست تفاوت میان ده‌ها میلیون نفر با ششصد هزار نفر ازسوی شهردار، طبق چه آماری است!

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در واکنش به ادعاهای شهردار تهران گفت: «طی ۱۲ سالی که ایشان شهردار تهران بودند طلایی‌ترین دوران برای سوداگران بوده تا با دست باز هر کاری که در تهران بخواهند انجام دهند. تمام ظرفیت‌های زیستی نسل فعلی و آتی این شهر را معامله کنند و این شهر بی‌سامان را که در آن نه حرکت می‌توان کرد و نه زندگی به وجود آورند که برای برون‌رفت از آن به صدها عاقل نیاز خواهد بود که آن را دوباره سامان بخشند.»

به گفته وزیر راه و شهرسازی، شهرداری قالیباف یکی از جولانگاه‌های اصلی همین گروه اندک است که ایشان از آنها نام می‌برد و حالا ژست مدعی گرفته است. البته اگر نقدی به آقای روحانی وارد باشد این است که چرا این مدت ایشان را تحمل کرد، واقعا چنین انتخاباتی صحنه نبرد گمراهی و آگاهی است.

هزینه‌های هنگفت تولید برق

شب قبل از مناظره، قالیباف در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بحثی درخصوص قاچاق را پیش گرفت و مدعی قاچاق 25 میلیارد تومانی شد. آن هم درحالی که هیچ سندی برای آن ارائه نکرد. این ادعا نیز ازسوی روسای سازمان بنادر و گمرک تکذیب شد. پیش از این نیز روحانی در گزارشی تلویزیونی که در تابستان گذشته انجام داده بود، اعلام کرد که دولت او توانسته حجم قاچاق کالا را از 25 میلیارد هزار میلیارد تومان به 15 هزار میلیارد تومان برساند. به عبارت روشن‌تر دولت روحانی نه تنها مانع از رشد قاچاق کالا شده، بلکه آن را دو پنجم نیز کاهش داده است.

درنهایت اینکه محمدباقر قالیباف مدعی تولید برق از زباله در تهران شده بود که مرتضی الویری شهردار اسبق تهران ضمن تکذیب این ادعا گفت: «شهرداری تهران صدها میلیارد تومان به بهانه تولید برق و کود از زباله هزینه کرده ولی این کار کوچکترین خروجی ای نداشته است و هنوز هم تهران یکی از بدترین سیستم‌های جمع آوری پسماند در دنیا را دارد.» محمدمهدی تندگویان عضو شورای شهر تهران نیز با انتشار توییتی سخنان قالیباف را رد کرد.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین