|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۵۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
از کیانوش رستمی، قهرمان المپیک ٢٠١٦ ریو که به‌عنوان بهترین وزنه‌بردار سال ٢٠١٦ در نظرسنجی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری انتخاب شده بود، در مراسم اختتامیه مسابقات ترکمنستان تقدیر شد.
وزنه‌برداری ایران با ١١ مدال بر بام آسیا ایستاد. تیم ملی وزنه‌برداری بزرگ‌سالان کشورمان که مدت‌ها بود از سکوی نخست رقابت‌های قهرمانی آسیا فاصله گرفته بود، بعد از پنج سال دوباره عنوان قهرمانی قاره کهن را از آن خود کرد؛ آن‌هم به لطف درخشش «محمدرضا براری».

روز گذشته چهل‌و‌ششمین دوره این مسابقات در حالی در عشق‌آباد ترکمنستان به پایان رسید که ایران با سه مدال طلای براری در دسته ١٠٥ کیلوگرم امتیاز بالایی به دست آورد و شانس اول قهرمانی شد. طلاهای ارزشمند براری در حالی کار ساده‌ای پیشِ‌روی ایران برای قهرمانی در این دوره از پیکارها قرار داد که رامین ربیعی و همایون تیموری، دو وزنه‌بردار دسته مثبت ١٠٥ کیلوگرم، فقط با اوت‌نشدن از دور رقابت‌ها، می‌توانستند این تیم را به قهرمانی برسانند.  خوشبختانه دو وزنه‌بردار جوان فوق سنگین ایرانی که برای نخستین‌بار حضور در این رویداد آسیایی را تجربه می‌کردند، روز گذشته ساعاتی پس از درخشش براری، عملکردی پذیرفتنی از خود به نمایش گذاشتند و توانستند پیش‌بینی‌های روی کاغذ را عملی کنند.   ربیعی با رکورد ۱۹۵ کیلوگرم در یک‌ضرب مدال برنز گرفت، در دوضرب با ۲۲۱ کیلوگرم پنجم شد و در مجموع دو حرکت با ۴۱۶ کیلوگرم به پنجمی آسیا دست یافت.

تیموری نیز با ۱۹۰ کیلوگرم در یک‌ضرب چهارم شد، با ۲۲۷ کیلوگرم در دوضرب و در مجموع دو حرکت با ۴۱۷ کیلوگرم عنوان مشابه چهارمی را کسب کرد.  قهرمانی ایران در مجموع با کسب سه مدال طلای محمدرضا براری، دو مدال برنز دوضرب و مجموع علی هاشمی در دسته ١٠٥ کیلوگرم، یک مدال برنز رامین ربیعی، یک مدال طلا و دو نقره سیدایوب موسوی در دسته ٩٤ کیلوگرم، یک طلا و یک نقره صالح چراغی در دسته ٨٥ کیلوگرم و عناوین چهارمی تیموری و پنجمی جابر بهروزی در دسته ٧٧ به دست آمد.

چین و ازبکستان به ترتیب تیم‌های دوم و سوم رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیایی ترکمنستان شدند.  آخرین قهرمانی وزنه‌برداری ایران در آسیا به سال ٢٠١٢ قبل از بازی‌های المپیک لندن برمی‌گردد، جایی که کیانوش رستمی، نواب نصیرشلال، سجاد انوشیروانی، بهداد سلیمی، مجید عسگری، مرتضی رضاییان و جابر بهروزی، تیمِ اسم ‌و رسم‌داری را تشکیل داده بودند؛ تنها بازمانده آن تیم درحال‌حاضر بهروزی است.

*قهرمانی سخت براری

براری در حالی قهرمان دسته ١٠٥ کیلوگرم شد که کارش را با سختی شروع کرد. او صبح روز گذشته در اولین حرکت یک‌ضرب خود پشت وزنه ١٧٥ کیلوگرم قرار گرفت؛ اما موفق به مهار آن نشد. این وزنه‌بردار در دومین حرکت باید وزنه  ١٧٦ کیلوگرمی را بالای سر می‌برد که این وزنه را هم انداخت تا شانسش برای کسب مدال این دسته کم‌رنگ شود؛ اما او در آخرین حرکتش با روحیه روی تخته آمد و موفق شد وزنه ١٧٧ کیلوگرم را مهار کند و از خطر اوت‌شدن دور شود.

رقیب اصلی براری در حرکت یک‌ضرب «افریموف»، وزنه‌بردار ازبک بود که در مهار وزنه ١٧٨ کیلوگرم ناموفق عمل کرد تا نماینده ایران صاحب مدال طلا شود. افریموف مدال نقره گرفت و موچیدا از ژاپن با ١٧٢ کیلوگرم سوم شد. دیگر نماینده کشورمان در دسته ١٠٥ کیلوگرم علی هاشمی بود، او که به‌تازگی تغییر وزن داده و از دسته ٩٤ کیلوگرم یک دسته بالاتر آمده، در اولین حرکت خود وزنه ١٦٥ کیلوگرمی را زد. در حرکت دوم ١٧١ کیلوگرم را مهار کرد و در وزنه آخرش که ١٧٧ کیلوگرم انتخاب شد، ناموفق بود و به‌ عنوانی نرسید. هاشمی در رقابت‌های حرکت دوضرب نیز زودتر از براری روی تخته آمد. اولین وزنه‌ای که زد ١٩٦ کیلوگرم بود. در دومین حرکتش ٢٠٥ کیلوگرم را بالای سر برد تا شرایط خوبی در جدول پیدا کند و به کسب مدال مجموع نزدیک شود. در آخرین حرکت باید ٢١٣ کیلوگرم را مهار می‌کرد تا مدال مجموع را به دست آورد که این وزنه را ثبت کرد و مدال برنز را گرفت.
این وزنه‌بردار ایلامی در پیکارهای قهرمانی سال ٢٠١٦ آسیا در تاشکند ازبکستان در دسته ٩٤ کیلوگرم مدال نقره گرفته بود.

براری که برای دفاع از عنوان قهرمانی سال گذشته خود به ترکمنستان رفته بود، کارش را در حرکت دوضرب فوق‌العاده آغاز کرد؛ او ابتدا وزنه ٢٠٦ کیلوگرم را زد و در دومین حرکت ٢١٤ کیلوگرم را بالای سر برد تا مدال طلای مجموع دوضرب خود را قطعی کند.

وزنه‌بردار کره‌ای وزنه ٢٢٠ کیلوگرم را ثبت کرد بعد از او براری زیر وزنه ٢٢١ کیلوگرم قرار گرفت؛ وزنه‌ای که براری حتی در بازی‌های المپیک ٢٠١٦ با وجود داشتن آمادگی ایده‌آل نتوانست آن را بزند؛ اما در این مسابقات به‌راحتی آن را مهار کرد و مدال طلای دوضرب و مجموع را به دست آورد. «سیو» از کره هم نایب‌قهرمان شد. ایوان افریموف ازبک در دوضرب خیلی خوب کار نکرد و با ٢٠٠ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ٣٧٥ کیلوگرم به کار خود پایان داد.

براری بعد از کسب عنوان قهرمانی این رویداد آسیایی گفت: «مسابقه بسیار سختی بود و واقعا فکر نمی‌کردم رقبا تا این حد وزنه‌هایشان را مهار کنند. دو وزنه اول یک‌ضرب را انداختم و دلیلش این بود که وزنه را دست‌کم گرفتم. وزنه سنگین‌تر هم می‌توانستم بلند کنم؛ اما واقعا وزنه را دست‌کم گرفتم؛ اما در حرکت سوم مطمئن بودم که می‌توانم کار را تمام کنم و این اتفاق هم افتاد».

 او درباره رقابت نزدیکش با وزنه‌بردار کره‌ای افزود: «من اصلا نمی‌دانستم او چه وزنه‌ای زده و بعد از مسابقه فهمیدم! حتی نمی‌دانستم کادر فنی چه وزنه‌ای برای خودم انتخاب کرده‌اند. البته من به سرمربی تیم ملی اعتماد دارم. انوشیروانی فقط می‌گفت نوبت من است». براری بعد از کسب دومین عنوان قهرمانی‌اش در آسیا مدال خود را به شهدای مرزبان تقدیم کرد.

تقدیر از کیانوش رستمی

از کیانوش رستمی، قهرمان المپیک ٢٠١٦ ریو که به‌عنوان بهترین وزنه‌بردار سال ٢٠١٦ در نظرسنجی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری انتخاب شده بود، در مراسم اختتامیه مسابقات ترکمنستان تقدیر شد.

او همچنین به‌عنوان ناظر در رقابت‌های دسته ٨٥ کیلوگرم حاضر بود.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین