|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۵۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
البته اینکه در فضای داخل نمایشگاه مشارکت در انتخابات و دعوت مردم به پای صندوق‌های رأی ترویج شود، قطعا وجود دارد اما اینکه فضای نمایشگاه محلی می‌شود برای تبلیغات انتخاباتی و معرفی نامزدها و اینکه قطب‌ها به ستادهای انتخاباتی تبدیل شوند، اتفاق نخواهد افتاد.
صالحی گفت: این یک رویه عادی است که نامزدها با اطلاع قبلی از حق شهروندی خود برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب استفاده کنند اما از آنها می‌خواهیم در محیط های شلوغ نمایشگاه اقدام به انجام مصاحبه و گپ و گفت‌های انتخاباتی نکنند که بعد فرهنگی نمایشگاه را تحت‌الشعاع سیاست قرار ندهند.

نشست خبری سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ صبح امروز با حضور عباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران)، امیرمسعود شهرام‌نیا (مدیرعامل موسسه فرهنگی نمایشگاه‌های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران)، همایون امیرزاده، مهدی اسماعیلی راد، هومان حسن‌پور و داود موسایی برگزار شد.

سیدعباس صالحی در این نشست در پاسخ به این سوال که تمهیدات درنظر گرفته شده برای حضور و شرکت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شوراها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چگونه است، گفت: همانطور که پیش‌تر هم در مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری درج شده؛ نمایشگاه کتاب یک پروژه ملی فرهنگی است و نباید میدان فرهنگ را به سیاست آلوده کنیم. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از دولت‌های مختلف با نگرش‌های مختلف به ما به امانت رسیده و باید این پروژه فرهنگی را از آلایش سیاست‌های روزمره جدا نگه‌داریم. البته اینکه در فضای داخل نمایشگاه مشارکت در انتخابات و دعوت مردم به پای صندوق‌های رأی ترویج شود، قطعا وجود دارد اما اینکه فضای نمایشگاه محلی می‌شود برای تبلیغات انتخاباتی و معرفی نامزدها و اینکه قطب‌ها به ستادهای انتخاباتی تبدیل شوند، اتفاق نخواهد افتاد.

صالحی تاکید کرد: پیشتر نیز سابقه همزمانی ایام انتخابات و نمایشگاه بین المللی کتاب را داشته‌ایم و این یک رویه عادی است که نامزدها با اطلاع قبلی از حق شهروندی خود برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب استفاده کنند اما از آنها می‌خواهیم در محیط های شلوغ نمایشگاه اقدام به انجام مصاحبه و گپ و گفت‌های انتخاباتی نکنند که بعد فرهنگی نمایشگاه را تحت‌الشعاع سیاست قرار ندهند. روند حضور نامزدها در نمایشگاه کتاب نیز توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان نهادهای مختلف و نمایندگان ستاد انتخابات کشور رصد می‌شود تا از فضای فرهنگی نمایشگاه صیانت کنیم و نمایشگاه محلی برای جدل‌های سیاسی در حوزه ریاست جمهوری و شورا نشود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین یادآور شد: از نامزدهای محترم می‌خواهیم در داخل راهروها و فضاهای نمایشگاهی مصاحبه‌ای انجام ندهند و چنانچه خبرنگاران اصرار به این امر دارند در محیط‌های دیگر مثل محیط‌های باز اتفاق بیفتد. هیچ نشست انتخاباتی نیز برای برگزاری در نمایشگاه کتاب برنامه‌ریزی نشده و مجدد تکرار می‌کنم نمی‌خواهیم فضای فرهنگی نمایشگاه تحت تاثیر سیاست قرار بگیرد. البته اینکه هیجان وا لتهاب سیاسی و انتخاباتی در این ایام وجود داشته باشد امری طبیعی است ولی اجازه دهیم پروژه ملی نمایشگاه بین المللی کتاب با صیانت درست در حوزه کتاب و نشر باقی بماند حتی اگر در حوزه‌های دیگر با یکدیگر رقابت داریم آن را به داخل محیط نمایشگاه نکشانیم و به آینده کتاب ، نشر و فرهنگ مکتوب بیاندیشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین