|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۱۵۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
آن فردی که ۵۶ میلیارد را از یک نفر دیگر گرفته است بیکار ننشسته. او می داند فردا به سراغ او هم می‌آیند و هزارگونه راه حل و توجیه درست می‌کنند تا از سراغ رفتن به او منصرف شویم.
 معاون اول رییس قوه قضاییه با اشاره به افرادی که یک زمانی در کشور مسئولیت داشتند اما در حال حاضر به خارج کشور رفته‌اند خاطر نشان کرد: این افراد یکدفعه به خارج از کشور منتقل نشده‌اند و دیدگاه‌های ‌آن‌ها هم یک شبه عوض نشده است بلکه آنان بعضی دیدگاه‌ها را از گذشته داشته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جلسه «از حقوق‌های نجومی تا پرونده آقازاده‌ها» که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی برگزار شد با اشاره به شعار سال اظهار داشت: با توجه به آن‌چه که در طول این سی‌ونه سال گذشته دشمن از مردم ما دیده و راه‌های خود را برای مقابله با ما آزموده است به این نتیجه رسیده که با این روحیه، گذشت، مقاومت، هوشیاری و وحدت مردم راه‌های گذشته جواب نمی‌دهد و می‌خواهد این روحیه را از مردم بگیرد تا آنان را از نظام و مسئولیتی که به عهده آنان است و راهی که در پیش دارند جدا کنند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که دشمن برای عقب نگهداشتن ایران از سایر کشورها و فشار آوردن بر مردم روی آن دست گذاشته است تا آنان خسته شوند و احساس کنند معیشت‌شان در تنگناست مسائل اقتصادی و معیشتی است.

وی با اشاره به جنگ تحمیلی اظهار داشت: همچنین ما با جنگ‌ تمام عیار گروه‌ها با اسم‌های مختلف در د اخل کشور روبرو بوده‌ایم . روزی نبود که ما حتی در تهران امید داشته باشیم که صبح را به شب برسانیم و چند ترور و انفجار رخ ندهد، خانواده افرادی که در نهادهای انقلابی فعالیت می‌کردند امید نداشتند هنگامی که این فرد از خانه بیرون می‌رود دوباره برگردد.

یادآور شد: در بسیاری از شهرهای مرزی کشور قبل از جنگ و حتی با شروع جنگ گروه‌های تروریستی مختلف وجود داشت. کشور ما چندین سال است قربانی ترور است . امروز که ترور نداریم، کشور امن است.بسیاری از گروه‌های تروریستی اعلام جنگ مسلحانه قبل از جنگ و با ادامه جنگ کرده بودند اما نظام از پای در نیامد بلکه جلو آمد.

معاون اول رییس قوه قضاییه با اشاره به این‌که «محاصره اقتصادی ایران مربوط به امروز نیست»، تصریح کرد: دشمنان از ابتدا ایران را محاصره اقتصادی و اموال ما را بلوکه کرده بودند. آن‌ها برخلاف تمام معاهدات بین‌المللی و مسائل شناخته شده حقوقی یک طرفه جلوی قراردادها گرفتند. با وجود این‌که اموالی را به ما فروخته بودند و پولی را دریافت کرده بودند اما آن‌ها را به ما نمی‌دادند مخصوصا مواردی که حس می‌کردند در جنگ به درد ما می‌خورد. پس از آن هم جنگ نرم را آغاز کردند.

وی با اشاره به این‌که «دشمن کشور ما را محاصره‌های مختلف کرد اما جوابی نگرفت»، اظهار داشت: آن‌ها تحریم‌های ظالمانه را تشدید کردند اما باز هم پاسخی نگرفتند . در این زمینه نظام با مشکل مواجه نشد و بر مسیر خود ادامه داد. البته گاهی حرکت ما کند شد اما متوقف نشد.

وی با اشاره به افرادی که یک زمانی در کشور مسئولیت داشتند اما در حال حاضر به خارج کشور رفته‌اند خاطر نشان کرد: این افراد یکدفعه به خارج از کشور منتقل نشده‌اند و دیدگاه‌های ‌آن‌ها هم یک شبه عوض نشده است بلکه آنان بعضی دیدگاه‌ها را از گذشته داشته‌اند. آنان گرا می‌دادند که اگر می‌خواهید حرکت کشور را متوقف کنید باید بر تحریم اقتصادی بیش از پیش فشار بیاورید. بعضی از آن‌ها می گفتند علاوه بر تشدید تحریم‌ها باید بر روی مسائل حقوقی هم دست گذاشته شود. در حال حاضر هم گراهایی از داخل داده می‌شود . افرادی هستند که با عدد و رقم گرا می‌دهند که به طور مثال اگر فلان کار انجام شود رکود در کشور ایجاد خواهد شد یا مثلا اگر فلان اقدام انجام شود چه مشکلاتی برای کشور بوجود خواهد آمد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دشمن همچنان این مسیر را دنبال می‌کند. اگر ما وابسته به خارج باشیم و مایحتاج زندگی ما متکی به خارج باشد دشمنان به راحتی می‌توانند جلوی آن را بگیرند. آیا دشمنان واقعا قابل اطمینان هستند که ما با آن‌ها مذاکره کنیم و در مذاکره بتوانیم نیازمندی‌های خود را به دست بیاوریم؟ اگر به فرض این‌که آن‌ها قابل اطمینان هستند که نیستند وقتی بدانند ما در این زمینه ضعف داریم و برای به دست آوردن مایحتاج خود به آن‌ها روی آوریم باید چه کنیم؟ اگر مردمی که آن‌قدر در مقابل بمب و ترور ایستادگی کردند پای میز مذاکره بروند و برای مایحتاج زندگی خود امتیاز بدهند آیا دشمن حس نمی‌کند بهترین راه را انتخاب کرده است؟ ما باید نسبت به مسائل اقتصادی و مایحتاج خود کار و تلاش کنیم و استقلال داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که «ما کشور فقیری نداریم» اظهار داشت: ایران دارای ثروت‌های عظیمی است و جوانان خوشفکر ،‌ با استعداد و مقاوم‌ و ... زیادی دارد که سرمایه‌های بزرگ کشور هستندو از نظر منابع زیر زمینی، نفت و ... غنی است و کشورهایی با چنین نیروها، بسترها و سرمایه ها آیا نباید روی پای خود بایستد. آیا نباید به همین نقطه که دشمن تصور می‌کند نقطه ضعف ما است اولویت ببخشیم و کار را از آنجا آغاز کنیم؟

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه ما نمی گوییم دور خود را دیوار بکشیم اما باید بر پایه داشته های خود تلاش و استقلال خود را حفظ کنیم‌، تصریح کرد: حفظ این استقلال حفظ استقلال ارضی، استقلال امنیت و ... است. ما باید نقطه ای که دشمن می خواهد وارد شود وارد شویم.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه در سالهای اخیر و به ویژه سال ۹۵ تولید نفت افزایش یافته و درآمد دولت خوب بوده است، عنوان کرد: بر اساس تحریم های ظالمانه فروش نفت به زیر یک میلیون رسیده بود اما در حال حاضر به بیش از دو و نیم میلیون افزایش یافته و این موضوع باعث افزایش درآمد شده است. بخشی از رشد ما عمدتا مربوط به این بخش و نه صادرات است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: ما افزایش تولیدو فروش نفت داشته‌ایم اما دستمان خالی است و دست ما به پولمان نمی‌رسد. کاری به این نداریم که نفت را به صورت خام به فروش می رسانیم و این موضوع مایه تاسف است اما همین مقداری که تولید می‌کنیم و می فروشیم پول اش دست ما را نمی‌گیرد. بر اساس محاسبات منطقی آیا لازم نیست با این امر مقابله کنیم؟

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تولید داخلی گفت:‌ این موضوع لازمه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها قاچاق است. به طور جدی و قاطع باید جلوی قاچاق اعم از آنکه از داخل به ایران و یا ایران به خارج کشور قاچاق می‌شود را بگیریم. مخصوصا هرآنچه که در تولید داخلی موثر است. اگر تولید افزایش پیدا نکند اشتغالی نداریم و بیکاری به وجود خواهد آمد.

محسنی اژه‌ای افزود: بیکاری یعنی همین چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که یکی از آثار آن رفتن به سمت اعتیاد است. نمی گوییم بیکاری تمام عامل اعتیاد است اما در آن و خرده فروشی مواد مخدر تاثیر زیادی دارد. همچنین آثار بیکاری را در طلاق، آسیب های اجتماعی، حاشیه نشینی و ... مشاهده می‌کنیم. اگر با این منطق نگاه کنیم که بیکاری و عدم تولید چه مضراتی دارد وادار می شویم که به تولید داخلی اهتمام ورزیم.

سخنگوی قوه قضاییه سیستم بانکی را از جمله عوامل موثر در تولید، صادرات و سرمایه گذاری دانست و عنوان کرد: در دولت‌های مختلف هر فردی که آمده عنوان کرده است که سیستم بانکی را اصلاح می‌کند اما در حال حاضر که در سال ۹۶ هستیم مشاهده می‌کنیم در این زمینه چه مشکلاتی داریم.

وی اظهار کرد: از جمله مسائل مهم در تولید داخلی مساله بانک‌ها است. شاید به یک معنا جز وظیفه اولیه و ذاتی قوه قضاییه نبوده است که به معوقات بانک‌ها وارد شود اما از حدود دو و نیم سال پیش ما به این موضوع ورود کرده‌ایم. می‌دانستیم که با این ورود کار خود و توقع مردم را افزایش داده اما چاره‌ای نبود. بانک‌ها بدون اعتبارسنجی لازم، نظارت و ... پول را در اختیار افراد قرار می‌دهد. وظیفه اولیه بانک این است که برای اعتباری که می‌دهد تضمینی بگیرد که بتواند آن مبلغ را دوباره تامین کند.

وی با اشاره به افزایش معوقات بانکی، گفت: ما به بانک‌ها گفتیم می خواهیم به کمک شما مشکلات را حل کنیم اما به شرطی که به معوقاتتان اضافه نشود و مشکلات گذشته را تکرار نکنید. با کمال تاسف مشکلات تکرار و معوقات هم اضافه شد.

محسنی اژه‌ای افزود: تلاش کرده‌ایم از دانه درشت‌های معوقات بانکی را داخل کار بیاوریم. با آغاز این اقدام در برخی محافل اجرایی و حتی قوه قضاییه عنوان کردند که این موضوع بحث حقوقی است و بحث حقوقی زندان ندارد و افراد به بانک‌ها بدهکار هستند و پولی ندارند که بدهی خود را تسویه کنند. اگر فردی با تمام مقررات اعتباری گرفته و در جای خود آن را صرف کرده و بر اساس نوسانات بازار با مشکل اقتصادی مواجه شده موضوع کیفری نیست بلکه حقوقی است. دولت هم باید کمک کند فردی که به دلیل نوسانات بازار زمین گیر شده روی پای خود بایستد اما اگر افراد با فساد در بانک‌ها تضمین ندادند، اسناد جعلی، تبانی و ... پولی گرفته‌اند این موضوع کیفری است.

وی با اشاره به اینکه این افتخار نظام و همه است که قوه قضاییه در حال برخورد با این افراد است، عنوان کرد: تصور می‌کنید فردی که ثروت و معوقات بانکی زیادی دارد به زندان می‌رود و بیکار می‌نشیند و علیه قوه قضاییه اقدامی انجام نمی دهد؟ این گونه نیست. اخیرا فردی بازداشت شده است که بر اساس بررسی ها حدود ۵۶ میلیارد به فرد دیگر داده است. آن فردی که ۵۶ میلیارد را از یک نفر دیگر گرفته است بیکار ننشسته. او می داند فردا به سراغ او هم می‌آیند و هزارگونه راه حل و توجیه درست می‌کنند تا از سراغ رفتن به او منصرف شویم.

سخنگوی قوه قضاییه واردات را از جمله مسائل مهمی دانست که در تولید داخلی و اشتغال موثر است و خاطر نشان کرد: کیفیت نداشتن دلیل بر استفاده نکردن از کالای داخلی نمی‌شود بلکه باید تلاش کنیم تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهیم. اگر نسبت به واردات، تعرفه‌های وارداتی و مسائل مربوط به آن به صورت جدی پرداخته نشود اوضاع به صورتی خواهد شد که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم و تولیدات می‌خوابد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم آنچه سبب پیشرفت، توسعه صنعت، صادرات و واردات با ضابطه می‌شود مقررات ثابت، مستحکم، موثر ولی کم تر است. چند شب گذشته وزیر اقتصاد طی مصاحبه ای عنوان کردند برخی مجوز گرفتن‌ها دستورات پیچیده‌ای دارد که باید به سمت اصلاح آن‌ها حرکت کنیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در حال حاضر مردم توقع دارند بار سنگینی که از دستگاه های مختلف روی زمین مانده قوه قضاییه آن بارها بردارد. علت این موضوع این است که بسیاری از دستگاه ها به تکلیف ذاتی و اولیه خود را انجام ندادند بنابراین قوه قضاییه در مواردی برای بلند کردن آن‌ها وارد شده است. به طور مثال در تغییرات اراضی دقتی که باید انجام نمی شود بنابراین قوه قضاییه برخی از مکان‌ها خراب می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه باید محدوده شهرها معین شود، اظهار کرد: شرکت پدیده به وجود آمده است. عده ای ادعا می‌کنند در محدوده شهری است اما منابع طبیعی می گوید خارج از شهر است و به عهده ماست. تبلیغات زیادی برای پدیده انجام شد. پول های زیادی از مردم گرفته شد. مسئولین استانی کجا بودند؟ حالا به قوه قضاییه گفته می‌شود پول بدهد. مگر ما پولی داریم که بدهیم؟ اگر ما به این موضوع وارد نمی‌شدیم اوضاع بدتر می شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار تعاونی اعتبار در سطح کشور وجود دارد ادامه داد: البته تمام این تعاونی‌ها فعال نیستند. مجوز آن‌ها هم با وزارت تعاون سابق بوده که با وزارت کار ادغام شده است. اینکه باید این همه مجوز داده شود یک بحث است محدوده فعالیت این تعاونی‌ها هم بحث دیگری است. تعاونی‌هایی که حق اخذ سپرده به جز از اعضای تعاونی را نداشته‌اند از بسیاری از مردم سپرده دریافت کردند و حتی سودی بالاتر از تمام بانک ها داده‌اند. وزارت تعاون باید در این تعاونی‌ها نظارت می‌کرد اما نظارت کافی وجود نداشته است.

محسنی اژه‌ای افزود: تمام این موارد باعث می‌شود که وظایفی روی دوش قوه قضاییه انبار شود امکان اینکه تمام بارها را به موقع برداریم و آن‌ها را به ثمر برسانیم وجود ندارد. قوه قضاییه بار بسیاری از دستگاه ها را در سالهای اخیر دارد به دوش می‌کشد. قوه قضاییه امروز دارد با دانه درشت‌های درشت یعنی درشت‌ترین دانه‌ها از لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ... برخورد می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: کسی که چندین هزار میلیارد تومان ثروت یا معوقه دارد، کسانی که صاحب بالاترین مقام‌های اجتماعی هستند و ... از جمله این افراد می‌باشند البته برخورد کردن با افرادی که در چنین جایگاهی هستند سخت‌تر از افراد عادی است زیرا آن‌ها پنهان کاری را توجیه می‌کنند و می‌پیچانند.

وی اظهار کرد: شما دانشجویان هر نقدی که در حال حاضر به مدیران کشور دارید باید توجه کنید در آینده این انتقادات به شما وارد نباشد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اتفاقات سال ۸۸ عنوان کرد: اینگونه نبوده است که اتفاقات سال ۸۸ یک شبه رخ دهد بلکه قبل تر از آن یکسری مسائلی اتفاق افتاده بود و افراد خواستند که در ماجرای سال ۸۸ ثمره آن را بچینند.

وی خاطرنشان کرد: نظام ما نظام جمهوری، اسلامی و مردم‌سالاری دینی است. این موضوع برای دنیای غرب و شرق در ابتدا ناشناخته بود اما پس مدتی مشاهده کردند این موضوع حرف جدیدی است که یک نظامی هم مبتنی بر دین و هم مبتنی بر آرای مردم باشد و در این 38 سال از بسیاری از کشورهای دنیا انتخابات بیشتری برگزار کرده باشد و مشارکت مردم از بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا بیشتر بوده است. وقتی به خود آمدند مشاهده کردند کار جدیدی است که به منافع آنها ضربه وارد می‌کند.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد به نفع امنیت، اقتدار نظام و مردم متدین و حزب‌اللهی است. امیدوار هستیم در این زمینه کوتاهی نکنیم و در 29 اردیبهشت‌ماه شاهد انتخاباتی سالم با ایمنی بالا و با مشارکت گسترده مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه هر فردی که مردم به او رای دهند را می‌پذیریم و طبق قانون به آن عمل می‌کنیم، گفت: در حال حاضر کشور به دو مورد نیاز شدیدی دارد. حقیقتاً نیاز است که کشور در آرامش و از مسائل حاشیه‌ای به دور باشد و باید ذهن‌های ما در مسائل اصلی کشور و در جهت حل مشکلات متمرکز شود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: ما به نگاهی که بتواند با تکیه بر داشته‌های داخلی در معیشت مردم تولید و مسائلی که دشمن بر آنها دست گذاشته است، متمرکز شود نیاز داریم. فرصت نداریم که وقت‌ها سوزانده شود و فرصت‌سوزی کنیم. خلاف عقل و منطق است که دوباره با وعده وعیدهایی مشغول شویم و تا چشم باز کنیم تمام شود.

محسنی اژه‌ای درخصوص مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم در این زمینه سود نکرده‌ایم اما انصافاً بسیاری از فرصت‌ها را از دست دادیم و تمام فکر و نیروی‌مان را در نقطه‌ای گذاشته‌ایم که نتیجه‌اش این شد که هنوز نفت می‌فروشیم اما پول آن را نمی‌توانیم به دست بیاوریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین