|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۵۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع روز چهارشنبه در نشست امنیت بین المللی مسکو با تاکید بر راهبرد جمهوری اسلامی برای حفظ ثبات منطقه ای، گفت: ایران به برجام پایبند خواهد بود، اما در مقابل هرنوع تهدید و تشرزدن آمریکا و کشورهای مرعوب نظام سلطه، مقابله جدی خواهد کرد.
 سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع روز چهارشنبه در نشست امنیت بین المللی مسکو با تاکید بر راهبرد جمهوری اسلامی برای حفظ ثبات منطقه ای، گفت: ایران به برجام پایبند خواهد بود، اما در مقابل هرنوع تهدید و تشرزدن آمریکا و کشورهای مرعوب نظام سلطه، مقابله جدی خواهد کرد.

در این نشست دو روزه 700 شرکت کننده از حدود 80 کشور از جمله 25 سرپرست هیات در سطح وزیران دفاع، رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نظامی و کارشناسان از کشورهای مختلف شرکت دارند.

وزیر دفاع ایران در سخنان خود با ارزشمند خواندن اقدام روسیه در برگزاری نشست امنیت بین المللی مسکو برای بررسی مسائل مختلف جهانی و منطقه ای، گفت: مباحث و مسائل مطرح در اجلاس فرصتی برای بررسی تحولات امنیت جهانی، دستیابی به درکی مشترک از چالش های پیش رو و تأکید بر نظام ها و سازوکارهای مؤثر در شکل گیری نظم امنیتی جدید جهان است.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی نظم امنیت بین الملل پس از پایان دوران جنگ سرد، بی نظمی، نبود قطعیت و سیال بودن آن است. نظام امنیتی در حال گذار گرچه بر اصول و قواعدی همچون پذیرش حق تعیین سرنوشت ملت ها، احترام به حاکمیت ملی، مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشورها و غیرقانونی بودن توسل به زور استوار بود، اما با اقدام های غیرقانونی غرب به ویژه آمریکا و نقض این اصول در مناطق مختلف، جهان با چالش های نظامی و امنیتی متعدد، پیچیده، ترکیبی و سیال مواجه شده و با توسعه ناامنی، بی ثباتی و آشوب، امنیت جهانی را در خطر جدی قرار داده است.

سردار دهقان اظهار کرد: در چنین شرایطی، تهدیدهای امنیت جهانی را می توان از زوایای متعدد از جمله بی مسئولیتی در گفتار، رفتار و تصمیم های رئیس جمهوری جدید آمریکا، استمرار بحران منطقه خاورمیانه و به طور خاص عملی نشدن خواست و آرمان تاریخی ملت فلسطین، فعال شدن تنش تاریخی شبه جزیره کره با غرب، ادامه حمایت آمریکا، اسرائیل، انگلیس و عربستان از جریانات تروریستی تکفیری و تلاش آنها برای ادامه سیاست حفظ موازنه نظامی این گروهها با دولت های درگیر، توسعه و افزایش حضور تروریست های تکفیری شکست خورده در عراق و سوریه به سایر کشورها و افزایش فعالیت های تروریستی در این مناطق مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: براساس چنین شرایطی، ما شاهد اعمال استانداردهای دوگانه در قبال ترور و تروریست ها هستیم و با نهایت تأسف باید اعلام کنم، نهادهای حقوقی بین المللی، مدافعین و سردمداران حقوق بشر، نظاره گر کشتار بی گناهان از زن و مرد، کوچک و بزرگ، وحشت زایی و وحشت افزایی، مهاجرت اجباری و بی خانمانی مردم مناطق درگیر و وجود محدودیت ها در ارسال کمک های انسان دوستانه هستند.

وزیر دفاع ایران ادامه داد: تأسف بارتر نیز اینکه در صحنه این نزاع و درگیری، نه تنها از دولت و ملت های ستمدیده که مورد هجوم، چپاول و تخریب قرار دارند، دفاع نمی شود، بلکه تروریست های مهاجم مورد حمایت و تشویق نیز قرار می گیرند.

رئیس هیات ایرانی در نشست بین المللی مسکو اظهار کرد: درحالیکه اکنون نیازمند عزم جدی تمامی کشورها برای مبارزه قاطع با تروریست ها، نابودی عوامل بروز، رشد و تشدید جریانات تروریستی هستیم و فوری ترین نیاز محکوم کردن ترور و خشونت، توقف امدادها و پشتیبانی های سیاسی، نظامی و مالی از تروریست ها، کمک به دولت های قانونی و مشروع، پذیرش خواست و اراده مردم، امدادرسانی انساندوستانه به آسیب دیدگان از جنگ و کمک به استقرار ثبات، امنیت، صلح و آرامش و رفع مشکلات ملت ها است، با کمال تأسف شاهدیم که در سوریه تنها فدراسیون روسیه، ایران، دولت قانونی و سوری ها و در عراق نیز ایران همراه این کشور و عراقی ها در صحنه درگیری واقعی با تروریست ها حاضرند.

دهقان تاکید کرد: در این روند، آمریکایی ها تلاش دارند با دکترین جدید و سیاست « تجاری سازی امنیت» شکل جدیدی از «فاشیسم جهانی» را به نمایش گذاشته و نقش آتی خود را در نظام بین الملل تثبیت کنند. نتیجه این سیاست ،خلق تهدیدهای موهوم و ساختگی و تقسیم کار با متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای در القای دگرهراسی به ویژه در باره کشورهای روسیه، چین و ایران است.

وی گفت: (آمریکا) در این رویکرد می خواهد با توجیه حضور، استقرار پایگاههای جدید و مداخله بیشتر در مناطق مختلف از جمله غرب آسیا، آسیای شرقی، جنوب شرق آسیا و مرزهای اروپای شرقی بازگشت به دوران جنگ سرد، ضمن چپاول ثروت این مناطق به بهانه تأمین امنیت کشورهای متحد، از ضروری ترین نیاز کشورهای جهان که همانا تأمین صلح، امنیت و توسعه پایدار است، جلوگیری کند.

وزیر دفاع ایران ادامه داد: حمله اخیر آمریکا به خاک سوریه (موشکباران پایگاه هوایی ضدتروریستی الشعیرات) که بر خلاف تمامی قواعد حقوقی بین المللی است، نیز در همین راستا ارزیابی می گردد.

وی همچنین گفت: بار دیگر تأکید می کنم، بی ثباتی، ناامنی، خشونت گرایی و تروریسم در جهان امروزی زائیده شرایطی است که در سه دهه اخیر بر مناسبات جهانی و همسو با تثبیت نظامی تک قطبی توسط آمریکا ایجاد و توسعه یافته است و تنها راه برون رفت نیز گذار به نظم جدید مبتنی بر نظامی چند قطبی با شاخصه های مهمی چون نفی سلطه و هرگونه هژمون منطقه ای و جهانی می باشد.

رئیس هیات عالی دفاعی ایران افزود: مهم ترین ابزار تحقق این نظم، حس مشارکت همه کشورها است و این فرصت ارزشمند و بین نظیری است که می تواند زمینه اجرای طرح های سازنده و توسعه را برای همه فراهم آورده و منجر به امنیت سازی و توسعه پایدار منطقه ای و جهانی شود.

وزیر دفاع ایران گفت: معتقدیم نظم جدید بایستی بر چهار اصل مبارزه مشترک جهانی با تروریسم و افراط گرایی و همچنین خشونت طلبی، احترام به حاکمیت ملی کشورها و مداخله نکردن در امور داخلی آنها، احترام متقابل همراه با گفت وگوهای سازنده و جایگزین کردن سلاح با منطق و گفتمان و ایجاد و تقویت پیوندهای درون منطقه ای استوار باشد که در این نظم جدید، نهادهای بین المللی حافظ صلح و امنیت، خارج از اراده قدرت های بزرگ، می توانند رسالت های خود را عملی کنند.

وی تاکید کرد: تحقق نظم جدید نیز مشروط به توقف استراتژی های جنگ طلبانه و مداخله های ویرانگر آمریکا، توقف حمایت این کشور، انگلیس، عربستان و سایر حامیان از تروریست ها، پذیرش حق تاریخی ملت فلسطین برای برگشت به سرزمین های اشغالی و ایجاد امکان تحقق اراده آنها در تعیین سرنوشت خود، صیانت و حمایت بازیگران مهم و تأمین کنندگان اصلی صلح وامنیت از استمرار مردم سالاری است.

سردار دهقان در ادامه با تشریح مواضع جمهوری اسلامی در این باره اظهار کرد: باور ایران براین است که آمریکا و هیچ کشور دیگری قادر نیست در خاورمیانه، شمال آفریقا و شبه قاره با حمایت از جنگ و ترور و سازمان های تروریستی به اهداف سیاسی و توسعه طلبانه خود برسند. « باور جمهوری اسلامی ایران براین است که اگر تروریسم نظامی در سوریه و عراق نابود نشود، به زودی تمامی حامیان ریز و درشت خود از جمله عربستان، ترکیه ، آمریکا و اروپا را تحت وحشیانه ترین اقدامات تروریستی قرار خواهند داد.»

وی افزود: ایران باور دارد که جبهه شکل گرفته در سوریه توسط روسیه، ایران و دولت قانونی و مشروع سوریه و ملت مقاوم این کشور بر تروریست ها غلبه خواهند کرد و ما منطقه و جهانی امن تر و باثبات تر را در پایان این کارزار خواهیم داشت.جمهوری اسلامی ایران با عزمی راسخ و احساس مسئولیتی انسانی و بشردوستانه به حمایت خود از دولت های قانونی و مشروع سوریه، عراق، خواست ملت مظلوم یمن و مبارزه قاطع و سرنوشت ساز با جریانات تروریستی و تکفیری در تمامی مناطق درگیر ادامه می دهد.

سردار دهقان گفت: اعتقاد قاطع ما بر آن است که بحران های موجود در کشورهای عراق، سوریه، یمن و سایر مناطق درگیر هیچگونه راه حل نظامی نداشته و یگانه راه مذاکرات داخلی بدون هرنوع مداخله خارجی است و به همکاری با کشور قدرتمند روسیه در مقابله با جریانات تروریستی تا آخر ادامه می دهیم و در این روند با رصد هوشمندانه و هوشیارانه، اقدامات لازم را در مقابله و خنثی سازی طرح ها، برنامه ها و اقدام های کشورهای حمایت کننده از تروریست ها در سطوح راهبردی، سیاسی و عملیاتی طراحی و اجرا خواهیم کرد.

وزیر دفاع در ادامه همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران که خود بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی بوده و در سایه اتهامی موهوم سالیان طولانی در معرض غیرانسانی ترین، غیرقانونی ترین و بی رحمانه ترین تحریم ها قرار داشته با هرگونه تولید، انباشت و کاربرد سلاح های شیمیایی مخالف است. به «برجام» پایبند خواهد بود، اما در مقابل هرنوع تهدید و تشرزدن آمریکا و کشورهای مرعوب نظام سلطه مقابله جدی خواهد کرد.

سردار دهقان گفت: ایران معتقد است، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق طبیعی همه کشورها است و هیچ مرجعی نمی تواند، مانع این حق شود و در عین حال معتقدیم باید اراده ای جهانی برای خلع سلاح اتمی شکل گیرد و حداقل در منطقه خاورمیانه لازم است، اسرائیل از هرگونه جنگ افزار کشتار جمعی از جمله شیمیایی و هسته ای خلع سلاح گردد تا سطحی از امنیت در منطقه تضمین شود.

وی همچنین افزود: عبارت مضحک و تکراری «همه گزینه ها روی میز است»، نمی تواند محملی برای اخذ امتیازهای سیاسی-نظامی از کشورها قرار گیرد. معتقدیم اگر بحران شبه جزیره کره به سمت گزینه های نظامی حرکت کند، دارای پیامدهای مخرب و جهانی خواهد بود. باور دارم که امنیت جهانی تابع تغییر رفتار آمریکا و فاصله گرفتن این کشور از مداخله و جنگ افروزی در سطح جهان و حمایت نکردن از سناریوهای نخ نما شده امنیت اسرائیل در منطقه است.

رئیس هیات ایرانی اظهار کرد: هر نظریه ای که مبنای اقدامات خود را مقابله با توسعه نفوذ ایران در منطقه قرار دهد و حقایق تاریخی شکل گیری کشورهای منطقه و روابط آنها را نادیده بگیرد، از ابتدا محکوم به شکست است و شکست های پیاپی آمریکا در سوریه، عراق، لبنان و افغانستان هم دلیلی بر این حقیقت است.

وزیر دفاع در پایان با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی و برگزاری نشست بین المللی امنیت مسکو به همت و به میزبانی ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، اظهار کرد: امیدوارم این کنفرانس بتواند گام های مؤثری را در راه شناخت و همکاری میان دولت ها و ملت های جهان برای دستیابی به نظم جهانی و منطقه ای مطلوب بردارد.

در نشست بین المللی امنیت مسکو مسائل مختلف منطقه ای و جهانی از جمله جریان تکفیری و تروریسم در سوریه و یمن و دامنه آن در خاورمیانه، تحولات جدید شکل گرفته در این منطقه و دیگر نقاط جهان و همچنین بحث فضای سایبری بررسی می شود.

سردار دهقان افزون بر شرکت و سخنرانی در این نشست، با سرگئی شویگو همتای روس و شماری از دیگر همتایان خود دیدار می کند و همچنین در نشست سه جانبه وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه آخرین اوضاع این کشور و تقویت همگرایی ها برای مبارزه با تروریسم بررسی می شود.

وزیر دفاع ایران تاکنون در حاشیه این نشست، دیدارهای دو جانبه ای با همتایان هندی، صربستانی و ونزوئلایی خود داشته و در باره مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی وتوسعه همکاری ها در حوزه های مرتبط مذاکره کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین