|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۵۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
در پایان مناظرات ممکن است این ایستادگی و پایبندی تا پایان انتخابات تغییر کند و ما تغییراتی را در دیدگاه‌های افراد شاهد باشیم.
 عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه سهم‌خواهی از دیگر کاندیداهای اصولگرایان هیچ‌گاه در مخیله حزب نمی‌گنجد گفت: متاسفانه علیرغم اینکه همه دم از دموکراسی می‌زنند و دغدغه ضعف احزاب در مشارکت جامعه سیاسی کشور را دارند و از بی‌اهمیتی دولت‌ها به تحزب گله‌مند هستند اما عملا خودشان این حرکت حزبی را نادیده گرفته و تخریب می‌کنند و منافع گروهی‌شان را ترجیح می‌دهند و متاسفانه این ابتکار حزب تحت تاثیر رقابت‌های سیاسی و کینه‌های سیاسی نادیده گرفته می‌شود.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهارات باهنر مبنی براینکه میرسلیم به نفع یکی از دو کاندیدای دیگر اصولگرا کنار می‌کشد، اظهار کرد: پاسخ آقای باهنر را آقای میرسلیم داده‌اند و به عقیده من نیازی به پاسخ دیگری نیست.

او درباره موضوع سهم‌‌‌خواهی که از طرفی برخی چهره‌های اصولگرا مطرح شده است، گفت: این بحث‌ها تاکنون هیچ‌گاه در حزب مطرح نبوده است و تا به امروز وارد این بحث‌ها هم نشده حزب موتلفه براساس تکلیف و در شرایط ویژه کنونی ابتکار جدیدی را به خرج داده و وارد عرصه رقابت شده است.

عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه تاکنون هیچ حزبی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشده است، گفت: انتظار ما این بود که همه کسانی که به تحزب در کشور اعتقاد دارند و به دنبال تقویت تحزب در کشور هستند تا روند انتخابات سالم‌تر و معقول‌تری شود از این حرکت حزب موتلفه استقبال کنند اما متاسفانه خلاف آن را شاهد بودیم.

او با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز بر مشخص شدن جایگاه احزاب در فرآیند انتخابات تاکید شده است، ادامه داد: متاسفانه علیرغم اینکه همه دم از دموکراسی و دغدغه ضعف احزاب در مشارکت جامعه سیاسی کشور می‌زنند و از بی‌اهمیتی دولت‌ها به تحزب گله‌مند هستند اما عملا خودشان این حرکت حزبی را نادیده گرفته و تخریب می‌کنند و منافع گروهی‌شان را ترجیح می‌دهند و متاسفانه این ابتکار حزب تحت تاثیر رقابت‌های سیاسی و کینه‌های سیاسی نادیده گرفته می‌شود.

ترقی تاکید کرد: حزب موتلفه اسلامی از ابتدا سعی کرده حرکت خود را با نظر روحانیت مبارز هماهنگ و منطبق کند و همیشه به دنبال وحدت نیروهای اصولگرا بوده از همین رو  براساس تکلیف خود عمل می‌کند.

او درباره آرایش سیاسی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در این مرحله آرایش سیاسی به طور طبیعی شامل دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب است و در یک طرف آقای روحانی، جهانگیری و هاشمی‌طباء است و در طرف دیگر آقای میرسلیم، قالیباف و رییسی هستند. طبیعتا مناظرات شرایط را مشخص می‌کند و در مرحله نیمه مذاکرات مشخص می‌شود پایگاه اجتماعی کدام طیف از اقبال عمومی بیشتری برخوردار است.

عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه از نیمه مذاکرات ممکن است تغییراتی در آرایش سیاسی انتخابات ایجاد شود، تصریح کرد: در حال حاضر آرایش دو جبهه است که با هم رقابت می‌کنند و باید ببینیم مناظرات رقابت را به کجا می‌رساند و پس از پایان مناظرات مشخص می‌شود که آیا نتیجه انتخابات در دور اول معلوم شده یا اینکه به دور دوم کشیده می‌شود اگر هیچکدام حدنصابی برای رای‌آوری نداشته باشند طبیعتا دو نفری که از رای بالاتری برخوردار هستند به مرحله دوم وارد می‌شوند.

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آقای رییسی و قالیباف به نفع یکدیگر کنار بروند، گفت: این موضوع بستگی به پایش اجتماعی و نتیجه مناظرات دارد. اما ائتلاف جزء فرضیات اصولگرایان بوده و هست و میثاق‌نامه‌ و تعهدی که از افراد در جمنا گرفته شده به این دلیل بوده که در این مرحله بتوانند با این مسئله جدی‌تر برخورد کنند.

او با بیان اینکه آقای رییسی در حقیقت نامزد تنها جمنا نیست، ادامه داد: آقای رییسی تعهدی به جمنا ندارد اما به لحاظ اخلاقی قطعا شرایط اجتماعی و را‌ی‌آوری را بررسی می‌کند و سپس تصمیم‌ می‌گیرد. البته همه احتمالات وجود دارد اما این احتمالات هیچ‌کدام قطعیت ندارد و در این مرحله همه آمده‌اند که تا آخر بمانند و با همین استراتژی وارد عرصه شدند و تزلزلی در آن‌ها رخ نداده.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: در پایان مناظرات ممکن است این ایستادگی و پایبندی تا پایان انتخابات تغییر کند و ما تغییراتی را در دیدگاه‌های افراد شاهد باشیم.

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا وجود سه کاندیدای مطرح اصولگرا تفرق آراء اصولگرایان را موجب می‌شود یا خیر، گفت: ما در مرحله مناظرات و رقابت همه کاندیداها هستیم و در این بخش مبارزات انتخاباتی و مناظرات به دلیل اینکه هنوز بحث رای مطرح نیست تفرق هم معنا ندارد و این تحلیل مربوط به حادثه‌ای است که هنوز رخ نداده است.

او افزود: کسانی که هم اکنون می‌گویند حضور آقای میرسلیم باعث تفرق آراء اصولگرایان می‌شود براساس چه معیاری این سخن را می‌گویند. هنوز که نامزد نهایی اصولگرایان مشخص نشده که برخی دوستان این بحث‌ها را مطرح می‌کنند ممکن است این اتهام برای بقیه کاندیداهای اصولگرا نیز وارد باشد و حضور آن‌ها باعث تفرق آراء اصولگرایان شود.

عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: هر کسی که دارای یک وزن اجتماعی باشد می‌تواند مصداق این حرف که گفته می‌شود حضورش موجب تفرق آراء می‌شود، باشد اما پس از پایان مناظرات و زمانی که مردم به این نتیجه رسیدند که به چه جریانی، فکر و فردی رای دهند می‌توان درباره وحدت نیز تصمیم‌گیری کرد.

ترقی خاطرنشان کرد: اگر وحدت در مرحله اول تضمین‌کننده این باشد که آرای آقای میرسلیم باعث ‌شده یک کاندیدای دیگر اصولگرا به حدنصاب برسد و در همان دور اول برنده انتخابات شود قطعا این مسئله باید رخ دهد اما اگر در غیر این صورت باشد و هیچ‌کدام از افراد ولو با کناره‌گیری آقای میرسلیم رای قاطعی نداشته باشند طبیعی است که وحدت صورت نمی‌گیرد و انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است پس از پایان مناظرات دو کاندیدای اصولگرا به نفع آقای میرسلیم کناره‌گیری کنند، خاطرنشان کرد: اگر موقعیت به گونه‌ای باشد که آرای آقای میرسلیم بیشتر از دیگران باشد و از پایگاه اجتماعی خوبی برخوردار باشد قطعا این احتمال وجود خواهد داشت که این مسئله رخ بدهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین