|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۵۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
دبیرکل سامان ملل، 5 اردیبهشت (25 آوریل) در ژنو گفت: هر 10 دقیقه یک کودک زیر 5 سال بر اثر گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری جان خود را در یمن از دست می‌دهد.
 دبیرکل سامان ملل، 5 اردیبهشت (25 آوریل) در ژنو گفت: هر 10 دقیقه یک کودک زیر 5 سال بر اثر گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری جان خود را در یمن از دست می‌دهد.

آنتونیو گوترش در افتتاحیه نشست بین‌المللی کمک به قحطی‌زدگان یمن می‌گوید، برای مقابله با قحطی و آثار جنگ بر مردم یمن به پول زیادی نیاز است.

به گفته وی ،در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون نفر که دو سوم جمعیت یمن را شامل می شود به کمک های فوری نیاز دارند.

استیون اوبراین، هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل پیشتر از جامعه جهانی خواست برای کمک به قحطی‌زدگان در یمن در سال جاری بیش از دو میلیارد دلار در اختیار این سازمان قرار دهند.

پیشتر سازمان دیده بان حقوق بشر درگزارشی اعلام کرد: حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شده در سطح جنایات جنگی است.

احمد بن شمسی مدیربخش خاورمیانه و شمال آفریقا این سازمان با ارایه گزارشی درباره جنایات نظامی عربستان در یمن ضمن اعلام این مطلب خواستار توقف فروش سلاح از سوی قدرت های بزرگ غربی به رژیم سعودی شد.

احمد گفت : بیش ازسه میلیون نفر در یمن آواره شده اند و تقریبا 80 درصد ساکنانن بومی با تکیه بر کمک های بشردوستانه روزگار می گذرانند.

وی با تکیه بر دستاوردهای برنامه جهانی غذا افزود: یمن هم اکنون از نظر سوء تغذیه کودکان رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است و یک پنجم جمعیت این کشور از کمبود شدید مواد غذایی رنج می برند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت انسانی در یمن به طور روزافزون رو به وخامت گذاشته است.

مدیربخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر از تمامی طرف های ذیربط و درگیر در بحران یمن خواست تا جهت دستیابی به راه حل سیاسی اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

احمد بن شمسی تاکید کرد: 'وضع در یمن در حال مبدل شدن به یک فاجعه عمیق انسانی است.'
وی از همه طرف های درگیر در یمن خواست تا به مسئولیت خویش در قبال نقض حقوق بشر در این کشور عمل کنند.

وی گفت: ما 61 حمله هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه غیرنظامیان یمن از جمله بازارها و مدارس و بیمارستان ها و خانه های شخصی را مستندسازی کرده ایم.

احمد بن شمسی همچنین از محاصره اقتصادی یمن توسط عربستان انتقاد کرده و گفت : این امر در راه کمک رسانی های بشردوستانه کارشکنی ایجاد می کند.

وی به نمایندگی از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر از آمریکا و انگلیس و فرانسه و سایر کشورها خواست تا فروش سلاح خود به عربستان را متوقف کنند تا آنکه حملات هوایی خود علیه یمن را کاهش دهد و در این خصوص تحقیق به عمل آید.

وی گفت:' تحقیقات به عمل آمده در گذشته توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان عادلانه و قابل اعتماد نیست.'

ائتلاف عربی به رهبری عربستان به حملات هوایی خود در یمن علیه مواضع غیرنظامی و تاسیسات زیربنایی در سراسر این کشور ادامه می دهد و از ابتدای تجاوز نظامی خود به یمن از جمله صنعا را تحت محاصره هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

تاکنون بیش از12 هزار نفر براثر حملات نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن جان باختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین