|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۱۵۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰
مرکز «بگین- سادات» اسرائیل با انتشار گزارشی با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه کره شمالی تاکید کرد، واشنگتن به دو دلیل از حمله به کره شمالی ترس دارد.
 مرکز «بگین- سادات» اسرائیل با انتشار گزارشی با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه کره شمالی تاکید کرد، واشنگتن به دو دلیل از حمله به کره شمالی ترس دارد.

به گزارش روزنامه رای الیوم، بر اساس تحقیقات راهبردی مرکز «بگین- سادات» اسرائیل، آمریکا به دو دلیل نمی تواند در چارچوب حمله پیشگیرانه مواضع اتمی کره شمالی را هدف قرار دهد و از این اقدام هراس دارد.

بر اساس این گزارش این دو دلیل عبارتند از:

اول: بیم آن می رود چنین اقدامی موجب زیان های احتمالی تشعشعی شود.

دوم: واشنگتن در صورت حمله نظامی به مواضع موشکی پیونگ یانگ، باید احتمال واکنش انتقام جویانه کره شمالی و حمله موشکی آن به پایگاههای آمریکایی در کره جنوبی و یا ژاپن و نیز بمباران توپخانه ای سئول را در نظر داشته باشد.

واشنگتن نیازمند تخریب سریع مواضع پیوینگ یانگ است

در این گزارش آمده است، برای جلوگیری از این انتقام، واشنگتن نیازمند استفاده از نیروی هوایی کافی برای تخریب بسیار سریع مواضع پیونگ یانگ است که البته امکان این کار وجود دارد اما تعداد قربانیان و حتی هزینه اقتصادی آن برای کره جنوبی و نیز ژاپن می تواند بسیار بالا باشد.

به عبارت دیگر در این تحقیق تاکید شده است چه بسا حمله آمریکا به کره شمالی هدف مورد نظر یا همان توقف تهدید نظامی کره شمالی را تحقق بخشد اما هزینه آن بسیار سنگین خواهد بود.

بحران هسته ای و موشکی کره شمالی، چالش دولت آمریکا

علاوه بر این در تحقیق مرکز بگین - سادات اسرائیل آمده است، بحران هسته ای و موشکی کره شمالی به ویژه پس از حمله اخیر آمریکا به سوریه، چالشی برای دولت جدید آمریکا به شمار می آید.

بر اساس این گزارش دونالد ترامپ علاوه بر توجه به بحران کنونی کره شمالی و گزینه های نظامی و دیپلماتیک فوری و در دسترس برای مقابله با آن باید به اهداف طولانی مدت در منطقه نیز دقت داشته باشد زیرا گزینه های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی همگی عواقب و نتایجی را برجا خواهد گذاشت.

بر این اساس منطقه آسیا با توجه زیادی سیاست ترامپ در این منطقه را به ویژه در قبال کره شمالی زیر نظر گرفته است و منتظر است ببیند آیا ترامپ برای مهار کیم جونگ اون قویتر از باراک اوباما است یا خیر؟

تا این لحظه دولت ترامپ تعداد چندان زیادی از مسئولان وزارت دفاع و یا وزارت خارجه را برای تعامل با منطقه آسیا نامزد نکرده و سفیری را نیز برای کره در نظر نگرفته است.

موانع واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی چیست؟

اما در خصوص گزینه‌های واشنگتن باید گفت، وزیر دفاع آمریکا یادآور شد که گزینه نظامی در قبال کره شمالی مطرح است و در صورت بروز تهدید از سوی پیونگ یانگ، احتمال حمله پیشگیرانه وجود دارد و در واقع گزینه نظامی از دهه نود مورد بررسی قرار داشته است.

بر اساس گزارش این مرکز اسرائیلی، واشنگتن برای صدور قطعنامه شورای امنیت نیازمند این است که پکن را به خودداری از حق وتو متقاعد کند اما پکن بارها اشاره کرده است قطعنامه های جدید شورای امنیت مبنی بر تشدید تحریم ها علیه کره شمالی را تایید نمی کند و اصرار دارد این گفت وگو است که می تواند کشمکش موجود را حل و فصل کند.

در این خصوص باید یادآور شد، چین و روسیه به طور دائم تمام تحریم های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ را به اجرا در نیاوردند.

با توجه به این موانع، واشنگتن و متحدانش باید در اجرای تجریم های مستقیم علیه کره شمالی دقت نظر داشته باشند.

بر اساس گزارش مرکز بگین- سادات، اگر هدف متقاعد کردن پیونگ یانگ به متوقف کردن برنامه سلاح هسته ای است، باید گفت تحریم ها تاثیری نخواهد داشت این در حالی است که مسئولان دولت اوباما پیشنهاد کرده بودند به منظورجلوگیری از برخی آزمایش های موشکی کره شمالی باید این موضوع را با آن حل و فصل کرد.

همچنین در این گزارش آمده است، دولت ترامپ از هیچ سیاستی که هدف از آن آرام کردن کره شمالی است، حمایت نمی کند زیرا پیشتر کره جنوبی به منظور متقاعد کردن پیونگ یانگ به تغییر، سیاست موسوم به خورشید درخشان را در قبال آن در پیش گرفت اما این سیاست ناکام ماند.

این در حالی است که اکنون کره جنوبی تا انتخابات جدید ریاست جمهوری که قرار است در ماه می آینده برگزار شود، در مرحله انتقالی به سر می برد و نامزد اصلی این انتخابات حامی سیاست هرچه مثبت تر در قبال کره شمالی و چین و بهبود روابط با پیونگ یانگ در مقابل تقویت روند تغییر داخلی این کشور است که البته این روند تدریجی خواهد بود و می تواند هدف کاهش تهدید نظامی از سوی کره شمالی را تحقق بخشد، اما به زمان زیادی نیاز دارد.

همچنین در تحقیق مرکز بگین- سادات یادآوری شده است، کره شمالی نه فقط برای شبه جزیره کره بلکه برای سایر مناطق تهدید به شمار می آید به اضافه اینکه صادرات موشکی و تکنولوژی هسته ای به سایر کشورها از حمله سوریه تهدید آمیز است و جلوگیری از صادرات نظامی آن موجب افزایش فشار اقتصادی بر پیونگ یانگ می شود.

در این تحقیق تاکید شده است، حمله نظامی آمریکا به سوریه نه فقط پیامی به بشار اسد رئیس جمهور این کشور بود بلکه به مثابه ارسال پیام به پیونگ یانگ نیز بود با این حال حتی اگر این حمله بیانگر تغییر سیاست آمریکا باشد، برای متقاعد کردن کیم جونگ به توقف برنامه ح هسته ای کافی نیست آن هم در حالی که وی تلاش خواهد کرد قواعد جدید بازی را به چالش بکشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین