|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره برنامه های خروج از رکود و برگشت رونق به بازار گفت : برای خروج از رکود فکر می کنم سال 1395 سال درخشان برای اقتصاد کشور بود.
اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره برنامه های خروج از رکود و برگشت رونق به بازار گفت : برای خروج از رکود فکر می کنم سال 1395 سال درخشان برای اقتصاد کشور بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»، اسحاق جهانگیری در مصاحبه با خبرنگاران رسانه ملی افزود: مقام معظم رهبری سال 1395 را اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل نامگذاری کردند و بعد هم در دیدار نوروزی به اینجانب عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی دادند که من روی این موضوعات تمرکز کنم.

وی افزوود: از هر نظر که نگاه کنیم چه انهایی که اقتصاددان هستند و شاخص های اصلی اقتصاد برای انها مهم است ، می بینیم که رشد اقتصادی ، تورم و روند سرمایه گذاری چه وضعی دارد و برنامه هایی که برای سال 95 طراحی کردیم ، معلوم است چقدر تحقق یافته است.

جهانگیری تصریح کرد : از لحاظ این شاخص دوره درخشانی داشتیم.

اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره برنامه های خروج از رکود و برگشت رونق به بازار گفت : برای خروج از رکود فکر می کنم سال 1395 سال درخشان برای اقتصاد کشور بود.

اسحاق جهانگیری افزود: مقام معظم رهبری سال 1395 را اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل نامگذاری کردند و بعد هم در دیدار نوروزی به اینجانب عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی دادند که من روی این موضوعات تمرکز کنم.

وی افزوود: از هر نظر که نگاه کنیم چه انهایی که اقتصاددان هستند و شاخص های اصلی اقتصاد برای انها مهم است ، می بینیم که رشد اقتصادی ، تورم و روند سرمایه گذاری چه وضعی دارد و برنامه هایی که برای سال 95 طراحی کردیم ، معلوم است چقدر تحقق یافته است.

جهانگیری تصریح کرد : از لحاظ این شاخص دوره درخشانی داشتیم و امروز با شنوندگان رادیو صحبت کردم و در درباره خودم ، سابقه کاری و مقداری از کارهایی که در آنها به نوعی نقش داشتم از ابتدایی که از جهاد سازندگی شروع کردم تا نمایندگی مجلس ، استانداری اصفهان ، وزارت معادن و فلزات ، وزارت صنایع و معادن ، معاون اولی در دولت یازدهم هم صحبت کردم.

وی افزود : درباره مجموعه ای از کارهای کشور که در این ایام انجام گرفته است توضیح دادم و یک مقدار هم راجع به آینده گفتم که چه اولویت های مهمی پیش روی کشور هست که باید به آنها بپردازیم.

جهانگیری در پاسخ به سوالی درباره مخالفت با برگزاری زنده مناظره ها گفت : مخالفتی نداریم و گفتیم اگر جابجا بشود بهتر است اما گوش نکردند چرا که ما مقداری کار داشتیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : از هر نظر که به سال 95 نگاه بکنیم چه برای آنهایی که اقتصاددان هستند و شاخص های اصلی اقتصاد کشور برایشان مهم است ، بالاخره مثل هر بیماری که مراجعه می کند چند شاخص اصلی گرفته می شود و از  آزمایش هایی می دهند و اقتصاد کشور هم چنین وضعی دارد ، معلوم است چه روندی داریم.

وی افزود : اینکه نرخ رشد اقتصادی ، تورم و سرمایه گذاری چگونه است ، باید ارزیابی کنیم برنامه هایی که برای سال 95 طراحی کردیم چقدر محقق شد ، سال 95 به طور قطع هم از باب اقتصاد کلان رشد اقتصادی ، تورم ، سرمایه گذاری و هم از طرح هایی که برای اقتصاد مقاومتی پیش بینی کردیم یکی از سالهای درخشان اقتصاد در بخش های مختلف نفت و گاز ، کشاورزی ، صنعت آب و برق ، مسکن ، حمل و نقل از جمله ریلی یک تمرکز ویژه ای گذاشتیم.

جهانگیری گفت : اقتصاد کشور سال 95 وارد دوران رونق شد ، رشد اقتصادی وقتی بالای 7 درصد باشد دیگر به این اقتصاد نمی گویند در رکود است ، آنجایی که می گویند اقتصاد در رکود است ، رشد منفی داشته باشد، ممکن است بگوییم در این رشد سهم نفت بیشتر است که درست هم است اما سهم بخش های دیگر هم مثبت و بالاست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : ان شاء الله در سال 96 این روند استمرار رونق اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد ، مهمترین مسئله در اقتصاد ایران که الان دغدغه اصلی همه است مسئله بیکاری است و بیکاری هم با شعار و حرف حل نمی شود ، بیکاری هم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با تولید و اشتغال قابل حل است ، معنی اش این است که از تولید ، اشتغال بیرون بیاید از سرمایه گذاری اشتغال بیرون بیاید و حتی فراتر از ان به الزامات اشتغال ، تولید و سرمایه گذاری اشاره کردند.

جهانگیری گفت : اگر می خواهیم در کشورمان تولید و سرمایه گذاری راه بیفتد ، اشتغال ایجاد شود ، مجموعه ای از الزامات باید رعایت شود ، همه هم باید رعایت کنند ، بخش خصوصی باید رعایت کنند ، قوای سه گانه باید رعایت کنند و اول الزامات در راس آن امنیت سرمایه گذاری است و الزامات دیگر ما با دنیا باید کار کنیم و با دنیا باید تعامل داشته باشیم.

وی تصریح کرد : باید کالای تولیدی ایران را به دنیا صادر و از دنیا فناوری جدید وارد کنیم ، باید از دنیا منابع خارجی جذب بکنیم اینها در حالی انجام می گیرد که یک تعامل خوبی با دنیا باشد ، ان شاء الله اقتصاد کشور حرکت قوی پیدا کرده است و این حرکت استمرار خواهد داشت.

جهانگیری در پاسخ به سوالی درباره دغدغه های اصلی مردم و برنامه های وی برای حل این دغدغه ها گفت : اقتصاد همچنان اولویت اول مردم ایران است به ویژه در دو زمینه یکی بحث اشتغال است یا کاهش بیکاری ، نقطه ای که نقطه استراتژیک فرصت ما بوده و اکنون به دغدغه ما تبدیل شده است.

وی افزود : هیچ کشوری در اطراف ما حاضر نیست که سالی بیش از یک میلیون دانشجوی فارغ التحصیل داشته باشد که می تواند کارآفرین هم باشد و دغدغه ما اکنون این است که برای آنها کار ایجاد کنیم.

جهانگیری اظهار داشت : مسئله دوم بعد از بیکاری، معیشت طبقات متوسط و پایین است. در مقاطعی خصوصاً در سال 92-91 درآمد و قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرد ، ما باید برای ترمیم آن اتفاق چند سال تلاش کنیم که آن کاهش درآمد مردم دوباره به حالت قبلی برگردد.

وی افزود: وقتی که تورم 40 درصد می شود، نرخ خوراکی ها زیاد می شود به ویژه در طبقات متوسط به پایین جامعه که سهم بیشتری از هزینه زندگی را تشکیل می دهد.

جهانگیری گفت : تورم قیمت خوراکی بیشتر از 40 درصد افزایش پیدا کرد و در همان موقع که گفتند تورم 40 درصد است، تورم خوراکی ها 57 درصد بود، معنایش این است که برای طبقات ضعیف ، تورم کشنده بود، لذا ما فکر می کنیم برای طبقات متوسط به پایین جامعه خصوصاً طبقات خیلی ضعیف جامعه حتماً کارهای جدی تری انجام بگیرد.

وی افزود : البته کارهایی باشد که با عزت مردم، با فرهنگ کار مردم، با فرهنگ تولید مردم، با فرهنگ ماندگاری مردم در مناطق روستایی خصوصاً سازگار باشد ، یعنی مغایرت با سیاست های ما نداشته باشد.

جهانگیری درباره تعداد شغلی که می تواند ایجاد کند هم گفت: شغل ما نمی توانیم ایجاد کنیم، شغل را اقتصاد می تواند ایجاد کند. اینهایی که می گویند ما این تعداد شغل ایجاد می کنیم، من نمی خواهم جسارتی به کسی بکنم، شغل ایجاد کردن، برون داد یک سری از اتفاقات است.

وی افزود : باید تولید و سرمایه گذاری کنید، نتیجه آن تولید و سرمایه گذاری هم افزایش شغل است. شما به میزانی که تولید خود را بالا ببرید، اشتغال را بالا می برید، آماری را ارئه می دهیم که به کرات گفته شده شاغلین ایران در سال 1374، چهارده میلیون و 600 هزار نفر بوده اند. شاغلین ایران در سال 1384 به 22 میلیون و 600 هزار نفر رسید. حال دولت سال های 74 تا 84 هر شعاری داده باشد از یک میلیون تا یکصد هزار شغل، بر اساس محاسبه در این برهه زمانی، متوسط سالی 600 هزار شغل در ایران ایجاد شده است.
وی افزود: سال 1384 که شاغلین در ایران 22 میلیون و 600 هزار نفر بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران بوده اند در حالی در سال 1391 تعداد شاغلین حدود 22 میلیون و ششصد یا هفتصد هزار نفر بوده است.

جهانگیری گفت : معنای این روند این است که در کمتر از 10 سال 84 تا 91 میزان شغل ایجاد شده در کشور صفر بوده است. رئیس جمهور هم در همان موقع خیلی جاها سخنرانی می کرد و می گفت ما سالانه 2 میلیون شغل ایجاد می کنیم که این گفتن ها با واقعیت باید سنجیده شود، کسی که تجربه دارد، سابقه دارد می داند که این حرف ها باید از یک پشتوانه علمی و پشتوانه کاری برخوردار باشد اما متأسفانه یا خوشبختانه این دوران بهترین دوران درآمدی ایران هم بوده که دیگر تکرار نخواهد شد یعنی همین سال های 84 تا 91 سالی بود که شما نفت 140 دلار ، 120 دلار فروختید اما دیگر آن نفت آن درآمد با توجه به وضع بازار نفت در آینده نزدیک دوباره تکرار نمی شود، مگر آنکه  جنگی در منطقه اتفاق بیفتد.

جهانگیری گفت : شغل ایجاد کردن جزو اصلی ترین کارهایی است که همه دولت ها، همه حکومت ها در سراسر دنیا یکی از رسالت هایشان است و کشوری که در فهرست ایجاد بیش از 500 هزار شغل قرار می گیرد، جزو آن استثناهاست.

وی در پاسخ به سوالی از اینکه از نزدیکانش کسی بیکار هست، گفت: خیر.

جهانگیری در پاسخ به سوالی درباره اینکه حضرت آقا فرموده اند که برای پیشرفت کشور نگاه دولتمردان به بیرون نباشد ، گفت: همانطور که سال 95 هم با همین رویکرد دولت را اداره کردیم این یک حرف دقیقی است ، کشوری می تواند موفق باشد به توسعه برسد ، سربلند باشد که ظرفیت های داخلی خود را خوب شناسایی کند و تمام ظرفیت ها به کار گرفته شود ، ظرفیت های داخلی ایران بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد : از ظرفیت های مهم داخلی ایران مدیران، نیروی انسانی ، جوانان تحصیلکرده و منابع طبیعی ایران است، دهها ظرفیت در داخل ایران قرار دارد و باید این ظرفیت ها به صورت کامل به کار گرفته شود البته این به این معنی نیست که ما با دنیا تعامل نکنیم یک وقت هست که با دنیا تعامل می خواهیم بکنیم که اقتصاد مقاومتی این پیام را دارد و یک وقت هم هست که گفته می شود ما فقط منتظریم که رابطه مان با فلان کشور برقرار شود تا مشکلاتمان برطرف شود که این ، تجربه پذیرفته شده ای نیست.

جهانگیری گفت : خیلی از این کشورها هستند که با کشورهای بزرگ دنیا رابطه خوبی هم دارند اما در اوج فقر و فلاکت هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین