|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۵
کد خبر: ۱۵۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
روزنامه نوویه ایزوستیا در مطلبی با عنوان «پس از همه پرسی، یک نفر در ترکیه تزار و پدر ملت شد»، نوشت: رجب طیب اردوغان با نتیجه کسب شده از رای گیری، آزادی بی حد و حصری برای تحکیم پایه های حکومت خود و نظام حکومتی ترکیه با قدرت رئیس جمهوری یافته است.
 روزنامه نوویه ایزوستیا در مطلبی با عنوان «پس از همه پرسی، یک نفر در ترکیه تزار و پدر ملت شد»، نوشت: رجب طیب اردوغان با نتیجه کسب شده از رای گیری، آزادی بی حد و حصری برای تحکیم پایه های حکومت خود و نظام حکومتی ترکیه با قدرت رئیس جمهوری یافته است.

به گزارش ایرنا، 51.4 درصد رای دهندگان در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، دیدگاههای رئیس جمهوری این کشور دربرگیرنده افزایش قدرت و گذر از نظام پارلمانی به ریاستی را تائید کردند.

روزنامه نوویه ایزوستیا چاپ مسکو روز یکشنبه در مقاله ای به قلم «محمد امین اقبال دوره» نوشت: اردوغان با تغییر قانون اساسی، مقام تزار و پدر ملت را یافته و از این وضعیت حداکثر بهره برداری را خواهد کرد.

در ادامه مقاله آمده است: حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان از سال 2002 در راس قدرت قرار دارد، اما با این وجود تا سال 2011 قدرت کامل را نداشت.

«دو عامل مانع تمرکز قدرت در دست حزب حاکم عدالت و ترقی شده بود که شامل وجود نظام بوروکراسی و حکومتی حاکم بر ترکیه و نیز قدرت و نفوذ سنتی نظامیان بود و این مسائل آزادی عمل را از اردوغان گرفته بود.»

روزنامه روسی نوشت: نکته مهم دیگر، زمانی که اردوغان به قدرت رسید از نفرات وفادار برای حکومت موفق برخوردار نبود و به همین خاطر از افراد فتح الله گولن رهبر مخالفان استفاده کرد و آنها نیز در طول یک دهه در ساختار حکومت و رده های بالای کادر فرماندهی ارتش ترکیه نفوذ کردند.

اقبال دوره نویسنده مقاله، وقوع کودتای نافرجام سال 2016 را نیز حاکی از همین نفوذ مخالفان اردوغان در ساختار حکومت ترکیه خواند که در کادر فرماندهی ارتش این کشور بیشتر به چشم می خورد.

در ادامه مقاله نوویه ایزوستیا آمده است: اردوغان در دوره ریاست جمهوری خود تلاش های گسترده ای را برای پاکسازی مخالفان انجام داد، اما بروز کودتای ناموفق ناکافی بودن این اقدام ها را آشکار کرد.

«وی تمامی تلاش خود را برای اجرای اصلاحات مورد نظر در ترکیه بکار می بست، اما کارشکنی مخالفان در ساختار حکومتی مانع ثمردهی این اقدام ها شد و همفکران سابق اردوغان در نظام پارلمانی ترکیه، مانع اجرای مقاصد و برنامه های بلندپروازانه وی می شدند.»

اقبال دوره افزوده است: اردوغان برای اجرای مقاصد و برنامه های خود نیاز به حذف موانع سیاسی در مسیر حکومت داشت و تغییرات قانون اساسی هم این فرصت را به وجود آورد و این تغییرها، تهدیدی جدی برای سیستم کمالیسم در ترکیه است که مصطفی کمال پاشا آتاتورک موسس و بنیانگذار آن بوده است.

در پایان مقاله روزنامه نوویه ایزوستیا همچنین ادعا شده که تغییرات قانون اساسی ترکیه با طرح های آمریکا در منطقه همسو است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین