|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۱
کد خبر: ۱۵۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
میزان مصرف مجاز قند و شکر در روز ۲۵ گرم معادل شش قاشق مرباخوری است که در مجموع قندهای صنعتی و قندی که در میوه‌جات وجود دارد، باید مصرف شود. یک قوطی نوشابه، ۳۰ گرم قند دارد. اگر روزانه یک بطری نوشابه مصرف شود، در طول یک سال هفت کیلوگرم به وزن انسان اضافه می‌شود.
معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در کشور، از برنامه این وزارتخانه برای کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های نابهنگام تا ۱۰ سال آینده خبر داد.

 دکتر علی اکبر سیاری در همایش تغذیه سالم - سفیران سلامت که به مناسبت آغاز هفته سلامت برگزار شد، گفت: تغذیه ناسالم و کم تحرکی باعث بروز سکته‌های زودرس قلبی و مغزی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و افسردگی می‌شود. سرانه مصرف روزانه نمک در کشور ۱۰ تا ۱۲ گرم است؛ در حالیکه باید به روزانه پنج گرم کاهش یابد. همچنین میزان مصرف روزانه روغن در کشور ۴۶ گرم است که توصیه می‌شود به ۳۵ گرم کاهش یابد. روغن‌های مایع مناسب نیز بدون اسید چرب ترانس و با حداکثر ۱۰ درصد اسید چرب اشباع هستند.

وی افزود: میزان مصرف مجاز قند و شکر در روز ۲۵ گرم معادل شش قاشق مرباخوری است که در مجموع قندهای صنعتی و قندی که در میوه‌جات وجود دارد، باید مصرف شود. یک قوطی نوشابه، ۳۰ گرم قند دارد. اگر روزانه یک بطری نوشابه مصرف شود، در طول یک سال هفت کیلوگرم به وزن انسان اضافه می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه مردم باید به کنترل وزن و تغذیه صحیح خود توجه داشته باشند، افزود: ما در طرح تحول نظام سلامت برای هر خانواده ایرانی یک سفیر سلامت پیش‌بینی کردیم و تا امروز نزدیک به ۲۵۰۰ سفیر داوطلبانه این مسوولیت را برعهده گرفتند. امروز خانه‌ها و مراکز بهداشت از طریق سفیران سلامت و فضای مجازی به خانه‌های مردم برده شده است. همچنین تلاش کردیم در این طرح برای هر ۳۰۰۰ نفر یک کارشناس مراقب سلامت و برای هر ۳۰ هزار نفر یک کارشناس سلامت روان و تغذیه اختصاص دهیم. همچنین تلاش کردیم تا با برنامه‌های خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی، میزان در معرض خطر بودن آنها را در این زمینه پیش‌بینی و از آن پیشگیری کنیم.

سیاری، مصرف دخانیات، غذای ناسالم، کم تحرکی، الکل، فشار خون بالا، دیابت، چربی خون و اضافه وزن را جزو عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: حدود ۱۰ درصد مردم ایران دیابت دارند یا در معرض ابتلا به آن قرار گرفته‌اند. این بیماری در ۸۰ درصد موارد قابل پیش‌بینی است. ۱۵ میلیون نفر از مردم کشور نیز چربی خون بالا دارند که باعث بروز انواع سکته‌ها می‌شود. همچنین ۲۰ درصد از کودکان و نوجوانان ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی اضافه کرد: این عوامل خطر باعث ایجاد ۷۶ درصد مرگ و میر و همچنین ابتلای مردم به سکته، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی می‌شود. وزارت بهداشت طبق برنامه‌ای که مشخص کرده است، باید طی ۱۰ سال آینده از ۲۵ درصد مرگ‌های نابهنگام از طریق اجرای طرح تحول نظام سلامت و همچنین برنامه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به صفر رسیدن نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلا به برخی از بیماری‌های واگیر در کشور اظهار کرد: حدود ۳۰ سال پیش سالانه ۱۰ هزار نوزاد به علت ابتلا به کزاز فوت می‌شدند، اما امروز یک مورد نیز مرگ به علت کزاز نوزادی نداریم. همچنین سال‌هاست که موردی از مرگ کودک به علت ابتلا به سرخک گزارش نشده است و ۱۷ سال است که هیچ موردی از فلج اطفال در کشور نداشته‌ایم.

به گفته سیاری، آمار ابتلا به وبا در سال ۹۳ تنها یک مورد گزارش شده است. همچنین در سال ۹۴ علی‌رغم اینکه در کشور عراق این بیماری تا حد وسیعی گسترش یافته بود، از ورود آن به کشور جلوگیری شد. در سال ۹۵ نیز هیچ موردی از وبا در کشور مشاهده نشده است. این در حالی است که در سال ۹۲ بیماری وبا در ۱۶ استان کشور مشاهده شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین