|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۱۵۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
نمونه بارز این بداخلاقی را در مناظره‌های سال 88 شاهد بودیم که یکی از نامزدها از تمام ابزارهای خلاف اخلاق برای لطمه زدن به طرف‌های مقابل بهره‌برداری کرد و متاسفانه در آن زمان به جای آنکه با او برخورد شود مورد حمایت قرار گرفت و امروز کسانی که در آن دوران از او حمایت کردند به این نتیجه رسیده‌اند که این شخص اصولاً فاقد صلاحیت احراز مسئولیت ریاست جمهوری بوده است.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:این نکته را بارها از امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه شنیده‌ایم که انتخابات را امتحان الهی می‌دانستند و به عموم مردم و مسئولین و فعالان سیاسی سفارش می‌فرمودند تلاش کنند از این امتحان سربلند بیرون بیایند.

عبور سالم و همراه با سربلندی از انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، مراحلی دارد که یکی از آنها به شورای نگهبان مربوط می‌شود. در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، خوشبختانه شورای نگهبان با عدم تایید صلاحیت نامزدهای جریان انحرافی امتحان خوبی داد. این انتظار از شورای نگهبان وجود دارد که در نظارت بر مراحل مختلف انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت، با دقت و منطبق بر قانون به گونه‌ای عمل نماید که آحاد مردم از نحوه عملکرد این شورا ابراز رضایت کنند و برای هیچکس کوچک‌ترین دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که عملکرد شورای نگهبان در دوره‌های گذشته نتوانست نظر مثبت عموم مردم را به دست بیاورد. درست است که هر کار و اقدامی عده‌ای را خوشحال و عده دیگری را ناراضی می‌کند، ولی اینکه حتی در میان علاقمندان به انقلاب و وفاداران به نظام جمهوری اسلامی نیز کسانی باشند که به عملکرد نهاد مهمی همچون شورای نگهبان ایراد داشته باشند، خوشایند نیست. شورای نگهبان باید همواره از چنان جایگاهی برخوردار باشد که تصمیم و نظرش برای همه سند باشد و کسی نتواند در اعتیار آن کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد کند.

امتحان دیگر مربوط به مردم است که در استفاده از حق انتخاب خود کوشا باشند. کوشا بودن به دو معناست؛ یکی حضور حتمی و بدون تردید در اصل انتخابات است و دیگری دقت در شناخت کسی که به او رای می‌دهند.

اینکه امام خمینی همواره آحاد مردم را به حضور در انتخابات توصیه اکید می‌کردند به این دلیل بود که مردم از حق قانونی و شرعی خود در تعیین سرنوشت کشور و ملت استفاده کنند. عدم حضور در انتخابات فقط به معنای عدم استفاده از این حق نیست بلکه به معنای واگذار کردن آن به کسانی است که چه بسا برخلاف مصالح کشور و ملت عمل می‌کنند. آنچه هفته گذشته در ترکیه رخ داد و با تحریم همه‌پرسی توسط حدود هفت میلیون نفر، قانون اساسی این کشور به ورطه دیکتاتوری کشانده شد، یک نمونه از کوتاهی مردم یک کشور در استفاده از حق قانونی خود است. این قبیل ندانم کاری‌ها نباید در کشور ما اتفاق بیافتد. کسانی که تصور می‌کنند قهر کردن با صندوق‌های آراء می‌تواند به نظام جمهوری اسلامی ضربه‌ای وارد نماید نیز دچار اشتباه بزرگی هستند، زیرا این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که این نظام دارای پشتوانه مردمی بسیار قوی است بطوری که حتی در مواردی که عده‌ای انتخابات را تحریم کردند نیز حضور مردم در پای صندوق‌های آراء بقدری بود که از نصاب معمولی سایر کشورها بالاتر بوده است. بنابر این، هیچکس با هیچ هدفی نباید با انتخابات قهر کند و همه باید بدانند که حضور در پای صندوق‌های رای به نفع خودشان و کشور است.

سومین امتحان، مربوط به نامزدهای ریاست جمهوری و ستادها و هواداران آنهاست. امتحان این افراد، امتحان اخلاق است.

در انتخابات‌های گذشته ریاست جمهوری، بداخلاقی‌های زیادی از ناحیه بعضی نامزدها و طرفداران آنها مشاهده شد که به هیچ وجه در شان نظام جمهوری اسلامی و ملت مسلمان و انقلابی ایران نبود. نمونه بارز این بداخلاقی را در مناظره‌های سال 88 شاهد بودیم که یکی از نامزدها از تمام ابزارهای خلاف اخلاق برای لطمه زدن به طرف‌های مقابل بهره‌برداری کرد و متاسفانه در آن زمان به جای آنکه با او برخورد شود مورد حمایت قرار گرفت و امروز کسانی که در آن دوران از او حمایت کردند به این نتیجه رسیده‌اند که این شخص اصولاً فاقد صلاحیت احراز مسئولیت ریاست جمهوری بوده است. رسیدن به این واقعیت و بصیرت هر چند بسیار دیر صورت گرفت و به خاطر این دیر فهمیدن لطمات زیادی به کشور وارد شد ولی اگر همین واقعه تلخ برای انتخاباتی که در پیش داریم درس عبرتی باشد، می‌توان به سربلند بیرون آمدن نامزدهای ریاست جمهوری و هواداران آنها از امتحانی که در پیش دارند امیدوار بود.
سال گذشته هنگامی که تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جریان داشت، بداخلاقی‌های نامزدهای مطرح موجب شگفتی و سرزنش مردم و سران بسیاری از کشورها شد و در ایران نیز رهبر انقلاب بارها به زشتی این رفتارها و گفتارها اشاره کردند و آن را نشانه عدم شایستگی زمامداران آمریکا دانستند. اکنون زمانی است که نامزدهای ریاست جمهوری در ایران در معرض همین امتحان قرار گرفته‌اند و باید نشان دهند که مزین به اخلاق هستند یا پیرو نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا. این، یک امتحان جدی است و مردم با مشاهده رفتارها و گفتارهای داوطلبان ریاست جمهوری در پای صندوق‌های رای به آنها نمره اخلاق خواهند داد که همان رای دادن یا رای ندادن به آنهاست.

طبیعی است که تمام کسانی که صلاحیت آنها مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است محترم هستند و مردم حق دارند از میان آنها به هر کس که برای کشور مفید یا مفیدتر می‌دانند رای بدهند. از نظر ما با توجه به خدمات بزرگی که رئیس‌جمهور روحانی در زمینه برجام، پیشرفت‌های قابل قبول اقتصادی، خدمات سلامت و رفتارهای اخلاقی به عمل آورده،‌ حمایت از وی برای استمرار این دولت به مصلحت کشور است. تبلیغات منفی، سیاه نمائی‌ها و بداخلاقی‌هائی که علیه رئیس‌جمهور و دولت می‌شود، خارج از دایره نقد است و مردم حاضر نیستند آن را بپذیرند. همه باید با روش صحیح و اخلاق از داوطلبان مورد نظر خود تبلیغ کنند و مردم را در رای دادن به هر کس که مایل هستند آزاد بگذارند تا از امتحان بزرگی که در پیش دارند سربلند بیرون بیایند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین