|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۱۵۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
بحث در مورد آقای هاشمی نیست. اگر بخواهیم در این مورد بحث کنیم می‌توانیم رویکرد صداوسیما در مورد شخص آیت‌ا... هاشمی از بیست سال قبل تاکنون و پس از رحلت او را بررسی کنیم و ببینیم که چه رویکردی داشته است. اما بسیاری از اصلاح‌طلبان که تصویر آنها پخش نمی‌شود اقدام درستی است. برخی از اصلاح‌طلبان ما استحاله‌طلبند و اصلاح‌طلب نیستند. آنها مواضع نظام را قبول ندارند و باید تصویر آنها حذف شود.
پای صحبت‌های دولتی‌ها که بنشینیم آنها از وجود موانعی می‌نالند که در مسیر تحقق وعده‌های آنها وجود داشته و باعث شده که بعضی از برنامه‌های آنها به درستی پیاده نشود و دستاوردهای آنها کامل نشود. از بحث‌های اقتصادی، فرهنگی و مانع‌تراشی‌هایی که در این زمینه رخ داده است، بگذریم، اغلب آنها از رویکرد صداوسیما گله‌مند و معتقدند که صداوسیما به عنوان رسانه ملی، نباید طوری عمل کند که شائبه هجمه به دولت به وجود بیاید که در این صورت روحیه دولتی‌ها در اجرای برنامه‌ها پایین می‌آید. از سوی دیگر، نباید دستاوردهای دولت را نیز تخریب کرده یا به دستاوردها و موفقیت‌های دولت بی‌توجه بود. اگر برای مخاطبان صدا و سیما تشریح نشود که چه موفقیت‌هایی به دست آمده و چگونه عملکردی تورم و رشد اقتصادی را متحول کرده، باعث می‌شود که «امید» در کشور پایین بیاید. رئیس دولت تدبیروامید نیز بارها در این خصوص هشدار داده که امید مردم را خدشه‌دار نکنید که این به ضرر کشور خواهد بود. برای بررسی این موضوع با ناصر ایمانی، یکی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا، گفت‌وگو کردیم تا دیدگاه آنها را در این زمینه جویا شویم. متن آن را در ادامه می‌خوانید.

 بسیاری از حامیان دولت معتقدند که صداوسیما نباید به ارگان مخالف دولت تبدیل شود و پسندیده نیست که دستاورها و عملکرد دولت تخریب شود که این موضوع بی‌تردید در امید جامعه تاثیر خواهد گذاشت. نظر شما چیست؟


من در ابتدا به چند مقدمه اشاره می‌کنم و سپس پاسخ این پرسش شما را می‌دهم. ببینید اصلاح‌طلبان ما یک رویه‌ سیاسی مستمری دارند که به نهادهای خارج از حیطه قوه مجریه و دولت، با توجه به سیاست مظلوم‌نمایی انتقاد می‌کنند. این موضوع نیز مستمر است و ربطی به این انتخابات و دیگر انتخابات‌ها ندارد. اگر سابقه اصلاح‌طلبان در بیست‌ سال گذشته را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که درست یا غلط، قصد دارند بگویند که صداوسیما ما را تخریب می‌کند، شورای نگهبان ما را رد صلاحیت می‌کند، قوه قضائیه ما را تحت فشار قرار می‌دهد و مسئولان تلگرام‌ها و سایت‌های ما را دستگیر می‌کند و حرف‌هایی از این قبیل می‌زنند. در واقع نقش اپوزیسیون می‌گیرند تا منافع در قدرت بودن را داشته باشند اما چهره اپوزیسیون را نیز حفظ کنند. صرف نظر از اینکه صداوسیما اشتباهاتی در تبلیغ جناح مقابل، داشته باشد، اصلاح‌طلبان ما همواره این مشکل را دارند. در آستانه انتخابات نیز این انتقادات را تندتر می‌کنند که رای بیشتری کسب کنند. بنابراین اگر این موضوع را ملاک بگیرید، به جایی نمی‌رسید و نمی‌توانید قضاوت صحیحی راجع به عملکرد صداوسیما داشته باشید. نکته دوم اینکه همواره دولت‌ها نسبت به صداوسیما انتقاد دارند و در طول دوره خود به ویژه در زمان انتخابات‌ها توقع دارند که صداوسیما هیچ‌گونه انتقادی از آنها نداشته باشد. همه دولت‌ها نیز به همین شکل هستند. دولت قبلی نیز همین‌طور بود. اگر انتقادات احمدی‌نژاد را مانیتور کنید متوجه انتقادات تند او علیه صداوسیما می‌شوید. دولت قبل از او نیز به همین صورت بود. معمولا صداوسیما مرغی است که هم در عزا و هم در عروسی سرش را می‌برند. این انتقادات نیز در چارچوب یک برنامه‌ریزی است که صداوسیما را تحت فشار روانی قرار داده تا هیچ‌گونه انتقادی علیه دولت مطرح نکند و همان حرف‌هایی را بزند که مد نظر دولت است.


 آیا نقد غیر منصفانه و هجمه به دولت در رسانه‌ای که متعلق به همه مردم است، باعث نمی‌شود که روحیه آنها خدشه‌دار شود؟ همین مردم بودند که در سال ۹۲، آقای روحانی را به عنوان رئیس‌جمهور خود برگزیدند.


اگر صداوسیما انتقادی به دولت‌ها وارد نکند، وجه رسانه‌ای خود را از دست می‌دهد. رسانه یعنی همین که بتواند بازتاب نظرات «واقعی» مردم در جامعه باشد که دولت‌ها نیز این موضوع را برنمی‌تابند.


 آیا صداوسیما نظرات «واقعی» مردم را بازتاب می‌دهد؟


در مورد عملکرد صداوسیما باید گفت که صداوسیما تاکنون بسیار «منصفانه» عمل کرده است.
 در روزهای اخیر شاهد موارد عجیبی بودیم که نشان می‌دهد آن‌چنان هم بحث انصاف مطرح نیست. در شبکه استانی تلویزیون خوزستان، از مردم برای تجمع مقابل رئیس‌جمهور دعوت شد یا وقتی رئیس‌جمهور در سمنان در راستای اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرد، از صداوسیما پخش نشد.
ببینید! شما از خطاهایی که گاهی رخ می‌دهد بگذرید. چون در این رسانه، صدها کانال رادیویی و تلویزیونی در سراسر کشور وجود دارد که امکان خطا در این گستره وجود دارد. پس نباید خطاها را در نظر گرفت. سراغ سیاست‌های کلی صداوسیما برویم. ببینید! آقای روحانی کاندیدای دور بعدی است. همین خبری که در سمنان سخنرانی داشتند و از صداوسیما پخش نشد، چرا باید پخش می‌شد؟ درست است که او رئیس‌جمهور است اما آقای روحانی یکی از کاندیداهای دور بعدی است. اگر انتقاد دارید که چرا نماز خواندن آقای رئیسی پخش می‌شود، نباید انتظار داشته باشید سخنرانی رئیس‌جمهور هم پخش شود.
 

 صحبت‌های آقای روحانی تحت لوای رئیس‌جمهور کشور بوده و در راستای اقتصاد مقاومتی صحبت کرده است. او بحث‌های انتخاباتی نداشته که صداوسیما سخنرانی او را پخش نکند.


نفس نشان دادن آقای رئیس‌جمهور در صداوسیما نوعی تبلیغ برای او به حساب می‌آید، هرگونه خبری هم که باشد یک نوع تبلیغ برای او به حساب می‌آید. یکی از اخبارهای صداوسیما را در نظر بگیرید. از هرشبکه و هر ساعتی باشد مهم نیست. یک روز خبرهای آن را آنالیز کرده و ببینید که تا چه اندازه خبرهای موافق عملکرد دولت دارد. باید مجموعه را نگاه کرد. من معتقدم که صداوسیما از برنامه‌های دولت را تبلیغات می‌کند و اتفاقا انتقاد من به صداوسیما همین است که چرا وظیفه رسانه ملی را که باید بازتاب نظر همه افراد جامعه باشد زیر پا گذشته و از دولت تمجید می‌کند. آنها در مورد عملکرد دولت، تبلیغ می‌کنند، در حالی که انتقاداتی به دولت آقای روحانی وارد است. نه فقط به این دولت، بلکه به دولت قبلی و حتی دولت بعدی هم انتقاداتی وارد خواهد بود. صداوسیما این انتقادات را کتمان می‌کند و این ایراد صداوسیماست.


 پس بنابراین صداوسیما به طور کلی چهره رئیس‌جمهور را پخش نکند که تبلیغی از او نشود. آن هم در برابر نگاه مردمی که او را انتخاب کرده‌اند.


من نمی‌گویم تصویر او پخش نشود، من حتی در مورد آن سخنرانی که پخش نشد هم موافق پخش آن بودم و ای‌کاش این سخنرانی پخش می‌شد، اما بحث من این است که نشان دادن تصویر رئیس‌جمهور، تبلیغ اوست.
 در مراسم تشییع پیکر مرحوم هاشمی نیز مردم انتقادات شدیدی را به صداوسیما مطرح کردند که حتی رئیس این سازمان به مردم قول بهبود اوضاع را داد.
آنها نیز مردمِ اصلاح‌طلب بودند.


 یعنی آنها جزو مردم نیستند؟
بله اشکال ندارد. مردم بودند و انتقاد داشتند. دیگران هم انتقاد دارند که چرا صداوسیما از دولت در برخی برنامه‌ها دفاع می‌کند. من نمی‌گویم که صداوسیما پاسخگوی همه انتقادهاست. صداوسیما در مورد چالش‌های اقتصادی که در کشور هست، برنامه برگزار می‌کند، تا به حال شده که به کارخانه‌هایی که تعطیل شده‌اند رفته و از کارگران آنها مصاحبه بگیرد؟ صداوسیما هیچ‌گاه دوربین خود را به این کارخانجات نبرده که بررسی کند چرا این کارخانه‌ها تعطیل و کارگران آن بیکار شده‌اند. تعطیلی این بنگاه‌های تولیدی به عملکرد دولت مربوط می‌شود.


 مساله این است که صدا و سیما باید دستاوردها و موفقیت‌های دولت را مورد بحث قرار دهد. برای مثال کشور در گندم و گازوئیل خودکفا شد. صداوسیما جز اینکه در میان خبرهای خود به آن بپردازد، چه کرد؟


صداوسیما در حال تبلیغ از دولت است ولی شما نمی‌خواهید ببینید. صداوسیما از برنامه‌ها و اقدامات دولت دفاع می‌کند. افتخار می‌کند که کشور از گندم خودکفا شده است و صادرات داریم. عینک جناحی را بردارید و به دور از نگاه‌های سیاست‌زده خودتان به صداوسیما نگاه کنید تا متوجه شوید صداوسیما در حال تبلیغ دولت است و جنبه‌های منفی دولت را کتمان می‌کند، اما دولت‌ها به این چیزها قانع نمی‌شوند و علاقه دارند که این سازمان تبدیل به رسانه دولت شود. من اصلا این‌طور که شما می‌گویید اعتقاد ندارم و به عکس معتقدم به صداوسیما این انتقاد وارد است که چرا به دولت انتقاد نمی‌کند و جنبه‌های ملی را بازتاب  نمی‌دهد.


 اما نوع مواجهه صداوسیما در برخورد با حامیان دولت و مخالفان دولت قابل بررسی است. از گذشته تاکنون، اخبار و تصویر بسیاری از بزرگان در صداوسیما مطرح نمی‌شد.


به گذشته برنگردیم.
 به گذشته باز نمی‌گردیم اما صداوسیما چهره آیت‌ا... هاشمی را نیز ممنوع‌التصویر کرده بود. اگر او اکنون در قید حیات بود باز هم چهره او پخش  نمی‌شد.

بحث در مورد آقای هاشمی نیست. اگر بخواهیم در این مورد بحث کنیم می‌توانیم رویکرد صداوسیما در مورد شخص آیت‌ا... هاشمی از بیست سال قبل تاکنون و پس از رحلت او را بررسی کنیم و ببینیم که چه رویکردی داشته است. اما بسیاری از اصلاح‌طلبان که تصویر آنها پخش نمی‌شود اقدام درستی است. برخی از اصلاح‌طلبان ما استحاله‌طلبند و اصلاح‌طلب نیستند. آنها مواضع نظام را قبول ندارند و باید تصویر آنها حذف شود.


 چه کسی صلاحیت تشخیص چنین موضوعی را دارد؟


شک نکنید بسیاری از اصلاح‌طلبان به همین صورت هستند.


 نظر شماست.


بله، برخی از آنها از مبانی نظام عبور کرده و آنها را قبول ندارند. آنها نه نظام را قبول دارند، نه مبانی نظام و نه مبانی امام(ره) را می‌پذیرند.


 آقای هاشمی که تمام عمر خود را در راه رشد و سرافرازی این کشور به کار گرفت و یار دیرین امام بود، چرا ممنوع التصویر بود؟


من در مورد اشخاص حرف نمی‌زنم.
 در مورد رویکرد صداوسیما در مورد انتخابات آتی صحبت کنیم. شما اظهار کردید که رویکرد صداوسیما غیرمنصفانه نبوده است.
من این رویکرد را غیرمنصفانه نمی‌بینم. شاید اشتباهاتی در صداوسیما رخ بدهد اما در مجموع، رویکرد خوبی در پیش گرفته است. سوالات شما نیز در راستای همان برنامه‌ای است که دولت‌ها در پیش دارند و اصلاح‌طلبان هم همیشه این کار را می‌کنند. جدید هم نیست و سالیان سال است که از این کارها می‌کنند. شما هم طبق همان برنامه است که این سوالات را مطرح می‌کنید. اساسا اصلاح‌طلبان، صداوسیما را قبول ندارند، چرا که این سازمان، مواضع نظام را بیان می‌کند و بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان نظام را قبول ندارند!


 تشخیص این موضوع نه با صداوسیما و نه دیگران است. این موضوع را باید مراجع ذی‌صلاح تشخیص بدهند. بنابراین صداوسیما نباید در اطلاع رسانی به مخاطبان، جانب جناح یا گروهی را بگیرد.


باز هم می‌گویم. شکی وجود ندارد که بسیاری از اصلاح‌طلبان، نظام را قبول ندارند. شما شک دارید؟ تعجب  می‌کنم!


 البته این موضوع مورد بحث ما نیست که چه کسی نظام را قبول دارد یا خیر، اما معیار تشخیص مواضع افراد با صداوسیما نیست که از این طریق بتواند گزینش کند.


بله، مورد بحث من هم نیست. من می‌گویم که هیچ‌گاه اصلاح‌طلبان از صداوسیما راضی نبوده‌اند و اکنون نیز رضایت ندارند. این هم یک دلیل کلی دارد. دلیل آن این است که صداوسیما برای اصلاح‌طلبان نیست. در یک مقطع به من نشان دهید که اصلاح‌طلبان از صداوسیما راضی بوده باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین