|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۵۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی امروز (چهارشنبه) برنامه سفر سه روزه خود را به ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان دربرگیرنده مذاکرات مهم از جمله با رئیسان جمهوری و شماری از بلندپایه ترین مقام های این سه کشور پایان داد.
  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی امروز (چهارشنبه) برنامه سفر سه روزه خود را به ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان دربرگیرنده مذاکرات مهم از جمله با رئیسان جمهوری و شماری از بلندپایه ترین مقام های این سه کشور پایان داد.

به گزارش ایرنا، دستاوردهای این مذاکرات توسعه روابط در حوزه های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، بانکی، کشاورزی، صنعتی، سرمایه گذاری، راهگذر ترانزیتی خلیج فارس- دریای سیاه و ریلی از چین تا ایران، لزوم همکاری های گسترده برای حفظ ثبات و توسعه بیشتر آسیای میانه و قفقاز و همچنین مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بود.

** ترکمنستان ایستگاه اول:
در چارچوب این سفر که همزمان با بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری سابق شوروی و همچنین 25 سالگی برقراری روابط دو جانبه انجام گرفت، ترکمنستان نخستین کشور میزبان وزیر خارجه ایران بود که در جریان دیدارها و مذاکرات انجام گرفته مسائل مختلفی بررسی شد.

ظریف که شامگاه یکشنبه وارد عشق آباد پایتخت ترکمستان شد، روز دوشنبه با قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و در باره گسترش همکاری ها مذاکره کرد.

مذاکره با رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان، شرکت در همایش بازرگانی دو کشور و سخنرانی در جمع اساتید و دانشجویان انستیتو روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان هم از دیگر برنامه های وزیر امور خارجه ایران در عشق آباد بود.

ترکمنستان به پایتختی عشق آباد هم مرز با جمهوری اسلامی که تا سال 1991 جزو شوروی بود و با فروپاشی استقلال یافت، پیشینه کهنی از روابط فرهنگی و تاریخی درهم تنیده با ایران و ایرانیان دارد.

ترکمنستان با 491 هزار و 210 کیلومتر مربع از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از غرب با دریای خزر همسایه است و از طریق این دریا با جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایگی دارد.

اهمیت این کشور برای گسترش روابط دوجانبه بسیار زیاد است، زیرا افزون بر ارتقای سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی، ترکمنستان به دلیل قرار گرفتن در کناره خزر با جمهوری اسلامی، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و روسیه منافع مشترک زیادی دارد که باید برای توسعه روابط و همکاری ها در این زمینه اقدام کرد.

** ادامه مذاکرات در گرجستان:

وزیر امور خارجه ایران پس از برگزاری تمامی برنامه های مذاکرات و نشست های در نظر گرفته شده، شامگاه دوشنبه نیز از عشق آباد راهی تفلیس شد تا مذاکرات خود را در گرجستان و سپس قرقیزستان آخرین ایستگاه این سفر برای توسعه روابط انجام دهد.

ظریف دیروز (سه شنبه) برنامه های مذاکرات خود را با دیدار میخائیل جانلیدزه همتای گرجی خود در باره روابط دوجانبه و راهکارهای گسترش آن آغاز کرد.

مذاکره با گئورگی مارگولاشویلی رئیس جمهوری، ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان، گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر، گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، سخنرانی در همایش مشترک اقتصادی، شرکت در ضیافت رسمی نهار وزیر خارجه گرجستان و همچنین ادای احترام به قهرمان ملی از دیگر برنامه های کاری ظریف در تفلیس بود.

گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا مانند دیگر جمهوری سابق شوروی استقلال یافته پس از فروپاشی با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است.

گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

** قرقیزستان ایستگاه آخر:
سه شنبه شب نیز ظریف و هیات همراه از جمله نمایندگان بخش های مختلف دولتی و خصوصی در زمینه های

اقتصادی از تفلیس وارد بیشکک پایتخت قرقیزستان شدند و امروز نیز مذاکرات پیاپی و شرکت در نشست مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شد.

نخستین برنامه ظریف در قرقیزستان مذاکره با الماس بیک آتامبایف رئیس جمهوری این کشور بود که با هدف بررسی راهکارهای افزایش همکاری ها در بخش های مختلف انجام گرفت.

همچنین دیدار با سورنبای جئین بکوف نخست وزیر و ارلان عبدالدایف وزیر امور خارجه این کشور، شرکت در نشست مشترک خبری و سخنرانی در همایش اقتصادی دو کشور از دیگر برنامه های سفر امروز ظریف به بیشکک شامل موضوع های مرتبط با روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بود که امروز پایان یافت و راهی ایران شد.

جمهوری قِرقیزستان ایستگاه پایانی سفر ظریف با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.

این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.

سفر منطقه ای ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده بود که با همراهی یک هیات بلندپایه اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی انجام شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین