|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۳
کد خبر: ۱۵۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
تحلیلگر سیاسی یمن با تاکید بر اینکه آمریکا چندین تریلیون دلار از آل‌سعود برای حفاظت از تاج و تخت آن باج گرفته گفت: عربستان برای برخورداری از کمک بیشتر آمریکا در جنگ یمن 200 میلیارد دلار پول به واشنگتن داده است.
 تحلیلگر سیاسی یمن با تاکید بر اینکه آمریکا چندین تریلیون دلار از آل‌سعود برای حفاظت از تاج و تخت آن باج گرفته گفت: عربستان برای برخورداری از کمک بیشتر آمریکا در جنگ یمن 200 میلیارد دلار پول به واشنگتن داده است.

«صالح القرشی» در گفت وگو با فارس در صنعا اظهار داشت: واشنگتن نرخ دفاع از رژیم آل سعود را بالا برده و از همین رو این رژیم اخیرا 200 میلیارد دلار به عنوان هزینه کمک واشنگتن به ریاض در جنگ یمن به آمریکا داده است.

وی افزود: این مبلغ جدا از پول های هنگفتی است که عربستان از طرق دیگر به خزانه آمریکا واریز می کند.

القرشی گفت : سال گذشته «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان سعودی تصریح کرد که کشورش اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را در ازای بهره کم می‌خرد و این کار به اقتصاد آمریکا کمک زیادی کرده است.

تحلیلگر یمنی گفت: عربستان میلیاردها دلار هم در بازارهای آمریکایی در معاملات، شرکت های رسانه ای، بانک ها و غیره سرمایه گذاری کرده و البته پیشتر تا چندین تریلیون هم بوده اما از زمانی که عربستان صدها میلیارد دلار از بحران مالی چند سال پیش آمریکا زیان برد سرمایه گذاری های عربستان در آمریکا به بیش از 750 میلیارد دلار نمی رسد.

وی با اشاره به بودجه سنگینی که عربستان برای خرید سلاح از آمریکا اختصاص داده افزود: عربستان هشتاد درصد از تسلیحات نظامی وارداتی خود را از آمریکا خریداری می کند و طی سال های گذشته صدها میلیارد دلار به شرکت های اسلحه سازی آمریکا برای خرید سلاح پول داده است.

تحلیلگر یمنی با اشاره به تعهدات سنگینی که آمریکا و غربی ها از سعودی ها برای فروش سلاح به آن ها می گیرند، گفت: عربستان تعهد داده که این تسلیحات را علیه اسرائیل بکار نمی گیرد علاوه بر اینکه افسران و نظامیانی آمریکایی و اروپایی در خاک عربستان در کنار این تسلیحات حضور دارند تا ناظر بر چگونگی استفاده از آن باشند و به جز با موافقت کشورهای فروشنده و نظارت آنها اجازه استفاده از تسلیحات به عربستان داده نشده است.

القرشی افزود: عربستان در راستای همکاری اطلاعاتی و ائتلاف راهبردی با آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عضو ناتو، همچنین صدها میلیارد دلار برای حمایت مالی از طرح های سیاسی آمریکا در مناطق و کانون های تنش در جهان که منافع حیاتی بزرگ آمریکا در آنجاست هزینه کرده است.

تحلیلگر یمنی افزود: حمایت های مالی عربستان از آمریکا در بحران افغانستان برای مقابله با گسترش نفوذ اتحاد جماهیر شوروی، چیزی جز منفعت آمریکایی ها به همراه نداشت و در عراق هنگامی که آمریکا به عراق حمله کرده و پیش از آن در جریان جنگ کویت هنگامی که ارتش عراق به کویت یورش برد و در سوریه، لیبی، یمن و در لبنان علیه حزب الله همگی در راستای حمایت از آمریکا قدم برداشته و هزینه های سنگینی بر مردم عربستان تحمیل کرد.

وی تاکید کرد: عربستان طی سال های گذشته با حمایت مالی از برخی طرف های داخلی در لبنان و خارجی و از جمله اسرائیل به مقابله با مقاومت ضد اشغالگری پرداخته و در جریان جنگ 2006 لبنان هم هزینه های اسرائیل پرداخت کرد.

القرشی افزود: کمک های مالی عربستان همچنین شامل حال پروژه های اطلاعاتی آمریکا می شود که هدف از اجرای آن افزایش نفوذ در منطقه و جهان و مقابله با همه نیروهایی است که در برابر استعمار آمریکا، اسرائیل و کلا غرب ایستاده اند.

تحلیلگر یمنی گفت: از همین روست که آمریکا رژیم ال سعود را متحدی راهبردی برمی شمرد که نمی تواند از آن دست بکشد و در واقع آمریکا قریب به هفتاد درصد از ثروت سعودی ها که از عواید نفتی است به جیب می زند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها دفاع از رژیم آل سعود را دفاع از امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه می دانند، گفت: از همین روست که آمریکا سیاست خصمانه ای علیه همه کشورهای عربی و اسلامی در پیش می گیرد که طی بیش از شصت سال گذشته تاکنون سیاست ضد اسرائیلی در پیش گرفته اند.

خسارات آمریکا از سقوط رژیم آل سعود
القرشی تاکید کرد: آمریکا سقوط رژیم آل سعود و ظهور رژیمی جایگزین که دشمن آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد را پایان موجودیت این رژیم در منطقه می داند.

تحلیلگر یمنی با اشاره به اینکه بقای رژیم آل سعود از لحاظ اقتصادی هم برای آمریکا حائز اهمیت است، گفت: آمریکا نفت عربستان را به دلار خریداری می کند و این امر به دلار آمریکا در تقابل با ارزهای دیگر قدرت داده اما اگر رژیم در عربستان تغییر کرده و تصمیم گرفته شود که نفت این کشور با ارز دیگری غیر دلار معامله شود این مساله برای اقتصاد آمریکا هزینه بردار می شود.

القرشی تاکید کرد: امروز همه ملت های عربی و مسلمانان سراسر جهان در قبال بر باد رفتن ثروت مسلمانان در حمایت از آمریکا، رژیم صهیونیستی و غربی هایی که دشمنان واقعیشان هستند هوشیار باشند.

وی تاکید کرد: از ابتدایی که نفت عربستان به خارج از این کشور صادر شده تاکنون پنج تریلیون دلار از آن در راستای منافع آمریکا، غرب و اسرائیل حیف و میل شده است.

تحلیلگر یمنی بر ضرورت سرمایه گذاری این ثروت های هنگفت در راستای مصالح مسلمانان و اقتصاد کشورهای عربی و اسلامی و حمایت از تلاش های اسلامی و در راس آن مساله فلسطین و غیره تاکید کرد و گفت: اگر چنین امری محقق شود احوال مسلمانان در همه عرصه های اقتصادی و سیاسی با تحولی بزرگ روبرو خواهد شد و بیش از پیش قوی تر و متحد تر خواهند بود.

القرشی گفت: آنچه که درباره رژیم آل سعود گفتیم کاملا درباره دیگر رژیم های حاکم بر شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس صدق می کند و همگی نوکر آمریکا، اسرائیل و غربی ها هستند.

تحلیلگر یمنی، ضرورت سرنگونی رژیم ال سعود و دیگر رژیم های حاکم بر شیخ نشین ها را مساله ای اساسی و غیر قابل چشم پوشی برای همه شهروندان عربی در همه کشورهای عربی و اسلامی خواند و گفت: سقوط این رژیم ها مساله ای حیاتی برای امنیت جهان عرب و اسلام است .
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین