|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۵۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
خوشبختانه مسئولان وزارت نفت توانستند کمال استفاده را از برجام داشته باشند و ظرف حدود یک سال تولید و صادرات نفت کشورمان را به سطح پیش از تحریم‌ها یعنی همان 8/3 میلیون بشکه در روز برسانند.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:به شهادت آمار و گزارش‌های رسمی، حوزه اقتصاد یکی از حوزه‌هایی است که دولت یازدهم قابل دفاع‌ترین عملکرد را در آن دارد. با این حال، مخالفان و نه منتقدان دولت اصرار دارند بیشترین حمله را در همین حوزه به دولت داشته باشند!

در میان زیر مجموعه‌های مختلف و متعدد اقتصاد، عملکرد دولت در بخش انرژی به ویژه نفت و گاز بسیار روشن، موفق و مثال زدنی است. می‌دانیم که در جریان تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که دشمنان کشور طی سال‌های ابتدایی دهه 90 علیه ایران اعمال کرده بودند، یکی از عمده‌ترین اهداف، صنعت نفت و گاز ایران بود. بایکوت طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز ایران، ممنوعیت پلکانی خرید نفت از کشورمان، تحریم نفتکش‌های حامل فرآورده‌های نفتی ایران در کنار ممنوعیت انتقال پول نفت فروخته شده از طریق شبکه جهانی بانک‌های خارجی، ابزارهایی بودند که با استفاده از آنها نفت و به تبع آن اقتصاد کشورمان تحت شدیدترین فشارها و محدودیت‌ها قرار گرفته بود.

مرور وضعیت تولید و صادرات نفت پیش از تحریم‌ها، پس از محدودیت‌ها و پس از اجرای برجام بخوبی عمق ضربه‌ای که در کمین اقتصاد انرژی ایران بود و ارزش تلاش‌های انجام شده طی چند سال اخیر را نشان می‌دهد؛ تولید نفت ایران پیش از اعمال تحریم‌ها روزانه 8/3 میلیون بشکه در روز ثبت شده بود ولی با آغاز تحریم‌های پلکانی، صادرات کشور به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت و در صورت ادامه روند پلکانی تحریم‌ها از اواسط سال 94، صادرات نفت ایران صفر می‌شد. صفر شدن صادرات نفت برای اقتصادی که همچنان حدود 70 درصد آن وابسته به درآمدهای نفتی است، معنایی جز یک فاجعه تمام عیار ندارد. به همین خاطر بود که ناظران پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، موفقیت در مذاکرات هسته‌ای را عامل نجات اقتصاد ایران از سقوط آزاد دانستند.

خوشبختانه مسئولان وزارت نفت توانستند کمال استفاده را از برجام داشته باشند و ظرف حدود یک سال تولید و صادرات نفت کشورمان را به سطح پیش از تحریم‌ها یعنی همان 8/3 میلیون بشکه در روز برسانند.

گذشته از موفقیت در حوزه نفت، عملکرد دولت در بخش گاز به خصوص جبران عقب ماندگی‌ها در توسعه پارس جنوبی هم بسیار چشمگیر است؛ تاکنون در دریا و خشکی برای راه اندازی فازهای پارس جنوبی 71 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که 19 میلیارد دلار آن از محل منابع داخلی و 52 میلیارد دلار هم از محل استقراض بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام سرمایه گذاری‌های انجام شده در مدت 2 سال به اقتصاد کشور باز می‌گردد.

نکته مهم این است که مقدار برداشت ایران از پارس جنوبی طی سال‌های 92 تا 95 رشدی 20 درصدی در هر سال داشته است. به عبارت دیگر تولید گاز در پارس جنوبی طی سال 92 حدود 570 میلیون متر مکعب بود و در سال 95 این تولید به هزار و 60 میلیون متر مکعب افزایش یافت. چنین افزایشی بدون شک مرهون برنامه ریزی، جذب سرمایه و تلاش به دور از حاشیه برای جبران عقب ماندگی از قطر است.

با این حال و علیرغم این موفقیت‌ها و دستاوردها عجیب است که مخالفان همچنان به تخریب دولت و نادیده گرفتن تلاش‌های انجام شده اصرار دارند و این واقعیت را نادیده می‌گیرند که آنچه امروز حاصل شده نتیجه چند دهه سرمایه‌گذاری و همت ملی و متعلق به همه ایرانیان حتی در نسل‌های آینده است. متاسفانه افراد و جریان‌های سیاسی مخالف دولت با اینکه می‌دانند نادیده انگاشتن موفقیت‌های دولت و انکار پیشرفت‌ها، به معنای انکار توانمندی نظام جمهوری اسلامی است، با این حال اصرار دارند روش منفی بافی و سیاه نمائی را ادامه دهند. این کار مخالفان دولت، با هدف ضربه زدن به دولت مستقر برای رسیدن به قدرت است، روشی که در ادبیات سیاسی با عنوان «هدف وسیله را توجیه می‌کند» از آن یاد می‌شود. این روش، خارج از چارچوب تعالیم اسلام است و در قرن اخیر بیش از همه، ماتریالیست‌ها به آن متوسل شده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین