|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۵۵۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
اگرچه موقعیت این شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های پتروپارس و توسعه پتروایران در دو دولت نهم و دهم به شدت تضعیف و فعالیت‌های این شرکت‌ها بسیار محدود شد اما با آمدن دوباره وزیری که خود برای رسیدن به اهداف بلندمدتی که در برنامه‌های مختلف توسعه کشور نیز ترسیم شده است، رونق به صنعت نفت کشور بازگشت به طوری که شاهد به ثمررسیدن آن و بهره‌برداری از طرح‌هایی که از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های تاریخ کشور است هستیم.
شاید بتوان گفت با انقلاب نفتی که روز گذشته رقم خورد، امید تازه‌ای برای استمرار دولت روحانی شکل گرفت.

بهترین روزهای اقتصاد ایران را در اولین ماه فصل بهار تجربه کردیم به طوری که پس ار تورم تک رقمی و رشد دو رقمی اقتصادی، حال هم بهره‌برداری از 6 فاز پارس‌جنوبی در یک روز، کافی است تا روحانی با دست پر وارد گود انتخاباتی شود و برگ برنده نفتی را پیش از انتخابات رو کند.

اگرچه اتفاق نفتی روز گذشته به مزاج منتقدان دولت خوش نیامد اما واقعیت این است که روحانی کار ناتمام دولت‌های قبل را تمام کرد و برگ برنده نفتی را پیش از انتخابات رو کرد.

با این اوصاف به جرات می‌توان گفت در حال حاضر روحانی یکی از خوشحال‌‌ترین مردان دولت یازدهم است و به اعتقاد وی ایران به اوجش رسیده است.

27 فروردین 1396؛ روز ماندگار صنعت نفت و گاز ایران به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم ثبت شد.

آنچه روز گذشته در افتتاح فازهای 17 تا 21 پارس‌جنوبی با حضور رییس‌جمهور دولت یازدهم و وزیر نفت رخ داد نمونه‌ای بارز از حرکت در مسیر درست است که درنهایت به سبقت ایران از قطر در تولید از این میدان می‌انجامد.

اما نکته قابل تامل در به ثمر رسیدن طرحی که اتفاقا اساس آن در دوره مدیریت زنگنه در دولت‌های هفتم و هشتم بنا شد، همین حرکت در مسیر درست است. اگر بیاموزیم که با تغییر دولت‌ها و به قدرت رسیدن جناح‌های مختلف ادامه فعالیت‌های صحیح و زیربنایی و ضروری کشور را فدای دعواهای حزبی نکنیم و از حرکت در مسیر درست بازنمانیم، چه بسا پیش از اینها به موفقیتی که هم‌اکنون رسیده‌ایم، دست می‌یافتیم.

موفقیت در بهره‌برداری از فازهای مختلف پارس‌جنوبی و همچنین تولید از لایه‌های نفتی این میدان، مدیون اقدامات زیربنایی و خردمندانه‌ای است که در سال‌های نه چندان دور و در ابتدای دولت هفتم در سال‌های 1376 و 1377 و با تاسیس شرکت‌های نفت و گاز پارس، پترو پارس و توسعه پترو ایران آغاز شد.

اگرچه موقعیت این شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های پتروپارس و توسعه پتروایران در دو دولت نهم و دهم به شدت تضعیف و فعالیت‌های این شرکت‌ها بسیار محدود شد اما با آمدن دوباره وزیری که خود برای رسیدن به اهداف بلندمدتی که در برنامه‌های مختلف توسعه کشور نیز ترسیم شده است، رونق به صنعت نفت کشور بازگشت به طوری که شاهد به ثمررسیدن آن و بهره‌برداری از طرح‌هایی که از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های تاریخ کشور است هستیم.

زمانی که بیژن نامدار زنگنه در شهریور 1392 فازهای 12 و 15 تا 21 پارس‌جنوبی را‌ به عنوان بخش‌های اولویت‌دار وزارت نفت دولت یازدهم معرفی کرد، شاید خیلی‌ها گمان می‌کردند که انجام آن یک رویای دست‌نیافتنی است‌ اما شاهد آنیم که با وجود وزیری که مسیر درست و حرکت در این مسیر را به خوبی می‌داند، امروز دستیابی به چنین موفقیتی محقق شده است.

نکته جالب‌‌تر شروع برداشت از لایه‌های نفتی میدان پارس‌جنوبی است‌ که اگرچه زمانی آرزویی محال به شمار می‌رفت و (در حالی که قطر بیش از 25 سال است که تولید از آن را آغاز کرده است) با وجود تحریم‌ها به تاخیر می‌افتاد، با استقرار نخستین شناور پالایشگاهی در اسفندماه سال گذشته با نام FPSO CYRUS در آب‌های خلیج همیشه فارس تولید به میزان 25 تا 35 هزار بشکه نفت در روز از لایه‌های نفتی این میدان آغاز شد.

طرح توسعه لایه‌های نفتی میدان پارس‌جنوبی توسط شرکت ملی نفت ایران به روش بیع متقابل و واگذاری کار به شرکت توسعه پترو ایران در سال 1383 و انتهای دولت هشتم و در زمان وزارت زنگنه انجام شد، اما در مدت هشت ساله دولت نهم و دهم و به دلیل خروج از مسیر درست و تضعیف شرکت‌هایی نظیر شرکت توسعه پترو‌ایران روند اجرایی شدن این پروژه به تاخیر افتاد و قطره‌ای نفت تولید نشد.

خروج از مسیر درست و تقدم تعصبات جناحی بر منطق و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای، نتیجه‌ای جز تضعیف چنین شرکت‌هایی که با هدف ارتقا و بهره‌گیری از توان و تجربه پیمانکاران داخلی و با رویکرد انتقال دانش مدیریت پروژه و فناوری روز دنیا به داخل کشور تاسیس شده‌اند، نخواهد داشت. درحالی که این شرکت‌ها می‌توانند با وجود سیاستگذاری‌ها و حمایت‌های صحیح نظیر آنچه که بیژن نامدار زنگنه در سال‌های آغازین دولت هفتم اجرایی کرد، به بازوهای قدرتمند شرکت ملی نفت ایران تبدیل شوند تا ضمن حضور در عرصه‌های گوناگون بین‌المللی، توان رقابت با شرکت‌های خارجی فعال در حوزه نفت و گاز را داشته باشند. علاوه براین در شرایط تحریم با تکیه بر توان متخصصان داخلی چنین شرکت‌هایی، پروژه‌هایی نظیر برداشت نفت از لایه‌های نفتی میدان پارس‌جنوبی با موفقیت به انجام رسید.

این سیاست ضروری است در تمامی بخش‌های مختلف کشور و در تمامی صنایع مورد توجه قرار گیرد تا نظیر کشورهای توسعه‌یافته با تغییر دولت‌ها، ادامه حرکت در مسیر درست ادامه یابد و معضل بزرگ پروژه‌های نیمه تمام به پایان برسد.

امید است با اعتماد به مدیریت چنین افرادی که با برنامه‌ریزی‌های صحیح و سیاستگذاری‌هایی خردمندانه، در اندیشه پیشرفت کشور و توسعه پایدار این مرز و بوم هستند، گامی بلند در مسیر درست که منتهی به موفقیت است، ‌برداریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین