|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۵۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
از من نباید بپرسید بلکه سؤال شما متوجه مردم ایران است که چرا به آقای بقایی رأی می‌دهند.
احمدی‌نژاد عصر روز شنبه بیست و ششم فروردین‌ماه گفت‌وگویی با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس داشته که سایت دولت بهار نزدیک به احمدی‌نژاد آن را منتشر کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اهم این گفت‌وگو به شرح زیر است:

... بحث‌های زیادی علیه ایران در خصوص سلاح هسته‌ای انجام شده است و برخی کشورها پای دولت‌های نهم و دهم در ایران را وسط کشیدند. اساسا شما معتقدید که ایران باید مسلح به سلاح هسته‌ای باشد؟

می‌شود بفرمایید که آن برخی‌ها چه کسانی بوده‌اند؟

غالبا کشورهای غربی بودند.

یکی از این کشورها را نام ببرید!

آمریکا بوده که اغلب ایران را به نظامی‌گری متهم ساخته است.

اصلا ربطی به دولت‌های نهم و دهم نداشته است. تمامی اتهاماتی که دستگاه‌های غربی به ایران زدند، مربوط به دوران قبل از دولت‌های نهم و دهم بوده است. البته بنده به عنوان یک مسئول هیچ‌وقت این اتهامات را نپذیرفتم و گفتم که باید اثبات بکنید، چیزی که هیچ‌وقت اثبات نشده است.

اگر شما بار دیگر به جایگاه ریاست جمهوری بازگردید، برخورد شما با دولت آقای ترامپ در مقایسه با دولت کنونی چه تفاوتی خواهد داشت؟

شما فرض را بر این گذاشته‌اید که من می‌خواهم رئیس جمهور بشوم. بهتر است سؤال دقیق‌تری بپرسید.

آیا شما به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران به آزمایش‌های موشکی بیشتری دست خواهید زد؟

هر کشوری برنامه دفاعی خودش را دارد. من آرزو می‌کنم که یک روزی کل سلاح‌ها و موشک‌ها از جهان ریشه‌کن شود و هیچ هزینه‌ای برای تسلیحات اختصاص پیدا نکند. اگر هزینه‌هایی که امروز صرف تسلیحات برای کشتار ملت‌ها می‌شود، به اشتغال و آبادانی اختصاص یابد، هیچ مشکلی در دنیا پیش نخواهد آمد.

شما روز چهارشنبه هفته گذشته به اتفاق آقای بقایی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردید و گفته می‌شود که برخی از همکاران شما در دولت قبل هم ثبت نام کرده‌اند، آیا شما و آقای بقایی و همکاران دیروزتان می‌خواهید به طور همزمان در انتخابات حضور داشته باشید؟

ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری یک امر آزاد است و من اعلام کرده‌ام که از آقای بقایی حمایت می‌کنم.

آیا ممکن است این موضوع را تبیین کنید که منظور شما از این امر چیست؟

ثبت نام افراد در انتخابات آزاد است و من از آقای بقایی حمایت می کنم.

ممکن است بفرمایید که این حمایت را چگونه می‌خواهید انجام دهید؟

چگونگی آن در حال حاضر قابل توضیح نیست. بستگی به شرایط زمان و مکان دارد.

ارزیابی شما از توافق بین ایران و آمریکا که از آن به عنوان برجام نام برده می‌شود، چیست؟

برجام یک معاهده و سند حقوقی است. مقامات رسمی جمهوری اسلامی آن را تأیید و رهبری هم پایبندی خودشان را نسبت به آن اعلام کردند. مشکلی که در ارتباط با برجام وجود دارد، نوع اطلاع‌رسانی دو طرف درخصوص ظرفیت‌های این سند است به گونه‌ای که گویی تمام مشکلات تاریخ بشر قرار است با این معاهده حل شود. این اطلاع‌رسانی نادرست بود و بعد هم معلوم شد که اینطور نبوده و واقعیت نداشته است. یک سند بوده که در حد خودش ظرفیت‌هایی داشته است. ما نباید انتظار داشته باشیم که مسائل اقتصادی ایران از طریق این معاهده حل و فصل شود زیرا چنین ظرفیتی در آن وجود ندارد.

به نظر شما چرا مردم ایران باید به یکی از یاران شما یعنی آقای بقایی شانس انتخاب بدهند؟

از من نباید بپرسید بلکه سؤال شما متوجه مردم ایران است که چرا به آقای بقایی رأی می‌دهند.

تحلیل شما از این مسأله چیست؟

تشخیص با مردم است. می‌توانید از مردم استعلام کنید. مردم صاحب تحلیل هستند و برای تصمیمات خود معیار دارند. نمی‌شود به مردم بگویید که چرا حق خودتان را اعمال می‌کنید! هر رأیی بدهند محترم است.

دوره دولت فعلی تا چند ماه دیگر پایان می‌یابد. این دوره چهارساله را چگونه ارزیابی می‌کنید.

نظر من با اکثریت قاطع مردم یکسان است.

آیا در هفته‌های اخیر با مقام معظم رهبری دیدار داشته‌اید؟

سؤال بعدی را بپرسید.

از روزی که در مهرماه گذشته در پاسخ به مقام معظم رهبری اعلام کردید در انتخابات شرکت نخواهید کرد تا روز چهارشنبه گذشته که ثبت نام کردید چه اتفاقی رخ داده است که تصمیم جدیدی اتخاذ کردید؟

شرایط به طور کلی تغییر کرده است.

عده‌ای معتقدند که شما می‌خواهید به قدرت برگردید تا به رفتارهای تند ترامپ علیه ایران پاسخ بدهید.

کشور بزرگ ایران دارای آرمان‌های متعالی و فرصت‌های فراوان خدمت است و سیاست خارجی بخشی از آن محسوب می‌شود که مبتنی بر عدالت و احترام به همگان است و این ریشه اصلی صلح و ثبات در جهان است. همانطور که در سال 1384 که ما آمدیم، آقای بوش ایران را تهدید و اعلام جنگ کرد و گفت که ایران محور شرارت است و می‌خواهد به افغانستان، عراق و ایران حمله کند اما او در مقابل منطق دولت نهم مجبور شد تغییر رویه بدهد و ما در باره بیرون رفتن آمریکا از عراق و نه درباره باقی ماندن نیروهایش در عراق یا حمله به ایران، مذاکره کردیم. البته او مایل بود در سایر موضوعات هم با ایران مذاکره کند که دوره‌اش تمام شد. آقای اوباما هم تا روز آخر نامه می‌داد و برای گفت‌وگو و همکاری اظهار علاقه می‌کرد. ما معتقدیم که همه چیز را می‌شود برپایه گفت‌وگوی مبتنی بر احترام حل و فصل کرد.

در غرب بسیاری از افراد؛ به سخنان ضد اسرائیلی شما ایراد می‌گرفتند. آیا شما همچنان معتقدید که هولوکاست یک افسانه و به دور از حقیقت است؟

شما در باره هولوکاست می‌توانید به دو سؤالی که من مطرح کردم مراجعه کنید. اما من یک بحث کلی را مطرح می‌کنم و معتقدم که در هر نقطه‌ای از جهان به هر کسی و ملتی ظلم شود، در واقع به همه انسان‌ها و ملت‌ها ظلم شده است. به هر ملتی توهین شود، در واقع به همه ملت‌ها توهین شده است و ما نمی‌توانیم توهین به دیگران را به رسمیت بشناسیم. اگر توهین به دیگران را بپذیریم در واقع پذیرفته‌ایم که به خودمان توهین شود. ما حتی نمی‌پذیریم که به مردم آمریکا ظلم بشود. من یکی از مدافعین اصلی حقوق ملت آمریکا هستم. در آمریکا تبعیض نژادی وجود دارد و ساختار فاسد اداری در آمریکا حق مردم را تضییع می کند. من مدافع حقوق مردم هستم. ما باید با یک منطق همه دنیا را اداره کنیم و هر جا انسانی وجود دارد باید مدافع حقوق او باشیم. یک بام و دو هوا نمی شود. اگر به هموطن من هم ظلم شود، یا آن ظلم توسط یکی از همکاران من اتفاق بیفتد، من همان عکس‌العمل را خواهم داشت....

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین