|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۹
کد خبر: ۱۵۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
هم این کار را در صفحه شخصی خودم انجام داده‌ام و هم تصمیم دارم این کار را ادامه بدهم. تاثیر فضای مجازی بر افکار عمومی بر هیچکس پوشیده نیست و اتفاق خیلی خوبی است که از این فضای پرطرفدار برای چنین کار خیری بهره ببریم.
 «ارمغان آزادی تفاوت‌هایی با کمپین‌های دیگر دارد و حمایت‌های این کمپین تنها به تهیه دیه ختم نمی‌شود.»

 «کمپین ارمغان آزادی برای زندانیان زن قرار نیست تنها تا زمان آزادی زنان از آنها حمایت کند بلکه حمایت‌های خود را پس از آزادی زنان نیز ادامه می‌دهد.» این را سحر دولتشاهی، بازیگر سینما و تلویزیون که عضو کمپین ارمغان آزادی، شده به «دوات» می‌گوید و ادامه می‌دهد: ارمغان آزادی تفاوت‌هایی با کمپین‌های دیگر دارد و حمایت‌های این کمپین تنها به تهیه دیه ختم نمی‌شود.

دولتشاهی که با درخواست معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری به این کمپین پیوسته از اهداف این کمپین می‌گوید و به اهمیت این اهداف اشاره می‌کند. گفت‌وگو با این بازیگر که آگاهی اجتماعی و فرهنگ‌سازی عمومی را برای حل هر بحرانی موثرترین راه می‌داند، در ادامه می‌خوانید.

چطور به این کمپین پیوستید؟

از دفتر خانم مولاوردی، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری با من تماس گرفتند و درباره این کمپین گفتند و من هم از آنجایی که تاکنون پیگیر اقدامات خانم مولاوردی بوده و همیشه موافق اقدامات‌شان بوده‌ام تصمیم گرفتم به این کمپین بپیوندم.

یعنی به علت اعتمادی که به عملکرد این شخص داشتید، پذیرفتید یا درباره این کمپین یا اعضای آن پیش از پیوستن به آن تحقیق کردید؟

اعضای کمپین را تا حدودی می‌شناختم و با حضور هیچکس مخالف نبودم. از سوی دیگر، با اهداف کمپین که مهم‌ترین آن پیشگیری و کاهش جرائم غیر عمد بود، آشنا بودم و پیش از این نیز چنین موضوعاتی دغدغه‌ام بود. با همه این‌ها عملکرد صحیح خانم مولاوردی در بیشتر موضوعات زنان نیز در حمایتم از این کمپین بی‌تاثیر نبود.

شما هم برای این کمپین پیشنهادی داشتید؟

یکی از موضوعاتی که خیلی برایم مهم بود و در جلسات هم مطرح کردم، این بود که کلی‌گویی فایده ندارد و نباید این کمپین مانند خیلی از کمپین‌های دیگر به یک شو یا بستری برای شعار دادن فراهم شود. به شدت باید از شعار دادن پرهیز کرد و برای عمل کردن به اهداف این کمپین کوشش کنیم.

حتما در جریان هستید خیلی از زنانی که آزاد می‌شوند، پس از آزادی، زندگی‌های به مراتب سخت‌تری را تجربه می‌کنند. ارتباط برقرار نکردن افراد با آنها یا نبود فرصت ازدواج، ندادن مشاغل به این افراد و به‌ طور کلی نگاه منفی جامعه به آنها این زنان را کلافه، افسرده و در بیشتر موارد خانه‌نشین می‌کند. کمپین برنامه‌ای برای پس از آزادی زنان هم دارد؟

بله اتفاقا فعالیت‌های کمپین اصلا قرار نیست به تهیه دیه و آزادی افراد ختم بشود. پیدا کردن شغل برای این افراد، مشاوره دادن به آنها و… با هدف بازگرداندن‌شان به جامعه، از اهداف بلندمدت ماست. تفاوت دیگر این کمپین این است که تنها برای تهیه پول و دیه فعالیت نمی‌کنیم؛ بلکه با خانواده‌های زندانیان زن قرار می‌گذاریم، مشورت می‌کنیم و به‌ دنبال راهکارهایی کارآمد برای زندگی این زنان در بلند هستیم.

حتما از تاثیر فضای مجازی درباره تغییر نگرش مثبت یا منفی مردم به یک کمپین آگاه هستید. شما در این محیط فعالیتی برای این کمپین کرده اید؟

هم این کار را در صفحه شخصی خودم انجام داده‌ام و هم تصمیم دارم این کار را ادامه بدهم. تاثیر فضای مجازی بر افکار عمومی بر هیچکس پوشیده نیست و اتفاق خیلی خوبی است که از این فضای پرطرفدار برای چنین کار خیری بهره ببریم.

واکنش مردم به این پست‌ها چه بوده است؟

بیشتر افراد استقبال کرده‌اند و خیلی‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند کمک کنند و برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند. البته برخی نیز گفته‌اند چرا خود دولت انجام نمی‌دهد و حرف‌هایی از این دست که خب این حرف‌ها در هر کار خیری پیدا می‌شود و اگر بنا باشد بر پایه آن حرف‌ها عمل کنیم هیچکس نباید کار خیر کند و همه باید منتظر دولت یا کسی دیگر باشند و بنابراین اقدامی انجام ندهند.

با این حرف که می گویند «چرا خود دولت نکند» چقدر موافق هستید؟

ببینید اگر این کار یا هر کار مثبت دیگری را تنها یک کار خیر بدانیم و خود را خیِّر بنامیم، بالاخره خودمان هم روزی به همین حرف می‌رسیم که چرا دیگری نکند و ما انجام بدهیم. حالا دیگری می‌تواند هر ارگان غیر دولتی و دولتی یا خود دولت باشد. نمی‌شود دست روی دست بگذاریم و بگوییم چون دولت نتوانسته، پس به ما ارتباطی ندارد. ولی وقتی این کار را یک کار خیر یا رابطه یک طرفه ندانیم که ما در حال کمک به دیگری هستیم و این رابطه را کاملا دو طرفه بدانیم، آن وقت دیگر نه از کسی طلبکار می‌شویم نه انتظار داریم هر کمکی که ما می‌کنیم، کسی که از ما صد برابر بیشتر پول دارد، صد برابر بیشتر از ما انجام بدهد.

پس اعتقاد دارید این کار شما رابطه دو طرفه است؟ چطور؟

اولا زمانی که یک فرد معروف از یک کار مثبت حمایت می‌کند برای چهره خود آن فرد هم بهتر است. من پیش از این برای حمایت از یک کمپین مربوط به دیابت هم فعالیت می‌کردم در آن نیز برخی از طرفداران به علت حضور من تشویق می‌شدند. پس تعارفات را کنار بگذاریم و به این نکته مهم که چنین کارهایی به بهتر شدن وجهه خود هنرمند نیز کمک می‌کند فکر کنیم. از سوی دیگر هنرمند سینما هنرمندی نیست که فقط سر کار برود و برگردد، آگاهی اجتماعی برای این فرد از هر چیز دیگر مهم‌تر است. بدون آگاهی اجتماعی نه می‌تواند بازی کند نه بنویسد. بنابراین من معتقد هستم برای خود من، لازم است که از دغدغه هم‌جنسانم، از مشکلات فعالان مدنی کشورم و از مشکلات پیرامونم آگاه شوم و برای رفع آن کمک کنم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین