|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۲
کد خبر: ۱۵۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
ولید معلم گفت: ما خواهان تشکیل کمیته مستقلی برای بررسی حوادث خان شیخون و الشعیرات هستیم و تمامی امکانات لازم را برای موفقیت فعالیت این کمیته فراهم می‌آوریم.
وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان روسی و ایرانی خود در مسکو تأکید کرد که سوریه سلاح شیمیایی ندارد و آنچه در خان شیخون رخ داد عملیاتی ساختگی بود.

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مسکو گفت: نشست امروز سوریه، ایران و روسیه پیامی قوی بعد از تجاوز آمریکا به سوریه است. ما از دوستانمان در روسیه و ایران به خاطر حمایتشان قدردانی و تأکید می‌کنیم که به تلاشمان برای پاکسازی خاک سوریه از وجود تروریسم ادامه می‌دهیم.

وی افزود: حمله آمریکا هیچ دلیل و توجیهی ندارد و تجاوز به حاکمیت سوریه است. ما بارها تأکید کردیم که سلاح شیمیایی نداریم و آنچه در خان شیخون رخ داد عملیاتی ساختگی بود. ما از سلاح شیمیایی نه علیه تروریست‌ها و نه علیه مردممان استفاده نکردیم و استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کنیم.

ولید معلم گفت: ما خواهان تشکیل کمیته مستقلی برای بررسی حوادث خان شیخون و الشعیرات هستیم و تمامی امکانات لازم را برای موفقیت فعالیت این کمیته فراهم می‌آوریم.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: تناقض زیادی در توجیه حمله آمریکا به سوریه وجود دارد برای همین با قطعنامه شورای امنیت در این خصوص مخالفت کردیم. ما خواهان انجام تحقیقات بین المللی متوازن درباره حادثه خان شیخون  هستیم و سوریه آماده استقبال از کمیته تحقیقات درباره این حادثه است. تمامی تسلیحات شیمیایی سوریه امحا شده و سوریه هیچ گونه سلاح شیمیایی ندارد.

وی تأکید کرد: تنها مردم سوریه حق دارند سرنوشتشان را تعیین کنند و حل و فصل بحران سوریه باید از طریق مذاکرات سیاسی فراگیر میان تمامی طرف‌ها باشد. درخواست برای تغییر نظام سوریه با زور هرگز موفق نخواهد شد.

لاوروف گفت: تجاوز آمریکا به سوریه مخالف قوانین بین المللی است. ما اصرار داریم که آمریکا و هم‌پیمانانشان به استقلال سوریه احترام بگذارند و کاری نکنند که امنیت ملی و منطقه‌ای را در معرض خطر قرار دهد. ما با ادامه مذاکرات سه‌جانبه یا در سطح روابط دوجانبه توافق کرده‌ایم.

لاوروف تأکید کرد: کمیته‌ای که برای تحقیقات درباره حادثه خان شیخون تشکیل شده تمامی اعضایش انگلیسی هستند. ریاض حجاب، هماهنگ کننده ائتلاف مخالفان سوریه تأکید کرده که از این کمیته حمایت می‌کند. باید کارشناسانی از کشورهای منطقه، غرب و روسیه و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی عضو این کمیته باشند. مخالفت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با بازدید از فرودگاه الشعیرات بر تردید ما در قبال این سازمان می‌افزاید. این کمیته باید از نزدیک تحقیقاتش را انجام دهد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین