کد خبر: ۱۵۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد عربستان در سایه تداوم ناکامی‌ ریاض در جنگ یمن، با شدت بیشتر به راهبرد تطمیع سران برخی قبایل یمنی، روی آورده، اما ظاهرا در این عرصه نیز به در بسته خورده است.
 وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد عربستان در سایه تداوم ناکامی‌ ریاض در جنگ یمن، با شدت بیشتر به راهبرد تطمیع سران برخی قبایل یمنی، روی آورده، اما ظاهرا در این عرصه نیز به در بسته خورده است.

در حالی که نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی، همچنان یمن را بمباران می‌کنند، عربستان تلاش می‌کند تا ائتلاف‌ خود با طرفهای مختلف از جمله رهبران برخی قبایل یمنی را مجددا سازماندهی کند. این در حالی است که پیش از این عربستان از ائتلاف با برخی قبایل یمنی صرفا به عنوان برگه اعمال فشار بر یمنی‌ها استفاده می‌کرد.

«رشید الحداد» تحلیلگر عرب در یادداشتی که در روزنامه «الاخبار» لبنان چاپ شد، با اشاره به این مطلب نوشت: دیدار اخیر «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد عربستان با شماری از سران قبایل یمنی و «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی این کشور، بیانگر میزان فشار و تنگنایی است که عربستان در آن به سر می‌برد. این تنگنا فقط به دلیل جنگی نیست که علیه یمن در حال انجام است بلکه عربستان با قبایل همپیمان یمنی نیز به مشکل خورده است تا جایی که این قبایل بدون هیچ تردیدی از سیاست‌های ریاض ابراز نارضایتی می‌کنند.

این راهبرد جدید و دیرهنگام جلب حمایت قبایل یمنی، پس از آن اجرایی شد که نیروهای ائتلاف و هادی و احزاب همراه با آن، نتوانستند هیچ پیشرفتی در روند تحقق اهدافشان کسب کنند . این امر، اغفال ریاض در قبال نقش محوری و اصلی قبایل یمنی در تاریخ منازعات را بیش از پیش روشن ساخت.

در ادامه این یادداشت آمده است: ریاض از قبایل یمنی به عنوان برگه فشار بر نظام سیاسی حاکم در یمن استفاده می‌کند. این در حالی است که هر قبیله در یمن در واقع یک نظام جدا و موازی با دولت به شمار می‌رود که قوانین خاص خود را دارد تا امور زندگیش از جمله منازعات و جنگ‌ها را مدیریت کند. در همین راستا نیز از سلاح سبک و متوسط برخوردار است.

اما کارشناسان امور سیاسی معتقدند که این برگه فشار سعودی‌ها، بی فایده و بی تاثیر است. فقدان شخصیت‌های قبیله‌ای قدیمی تاثیرگذار یا شخصیت‌های جدید تاثیرگذار در منازعه، شکست عربستان در ایجاد شکافهای قبیله‌ای در یمن و عدم اشراف ریاض به ویژگی‌های قبایل مذکور همگی بیانگر دلیل این بی تاثیری راهبرد جدید سعودی‌هاست.

شایان ذکر است که طی دو سال گذشته، شمار زیادی از قبایل یمنی به دلیل عدم همپیمانی با عربستان، هدف حملات برنامه‌ریزی شده جنگنده‌های ائتلاف در استان‌های مختلف یمنی قرار گرفتند.

عربستان همچنین تلاش کرده که با جذب قبایل یمنی مستقر در اطراف صنعاء با پول یا تهدید، در پایتخت شکاف ایجاد کند و با ایجاد شکاف در قبایل حاشد و قبایل حجه، الحدیده و صنعاء، اوضاع جبهه‌های درگیری در مأرب، حجة، الحدیدة، البیضاء و تعز را به نفع خود پیش ببرد. زیرا قبایل مخالف با تجاوز عربستان به یمن، هرگونه پیشروی را در این مناطق متوقف کرده‌اند.

الحداد در ادامه نوشت: دیدار جانشین ولیعهد عربستان با روسای برخی قبایل یمنی، به یک دست‌آویز برای استهزاء سعودی‌ها تبدیل شده و ناکامی ریاض در این زمینه را فاش ساخته است. به ویژه که به گفته منابع آگاه، محمد بن سلمان خواستار برگزاری مجموعه نشست‌هایی با سران قبایل یمنی حامی خود در عربستان شد که به دلایلی نامعلوم و مشکوکی آنها حتی در نخستین نشست مذکور حضور نیافتند.

به گفته منابع آگاه، جانشین ولی‌عهد عربستان دستور داده بود که 200 هزار ریال سعودی (بیش از 50 هزار دلار آمریکا) به هر یک از سران قبایل یمنی که در نشست مذکور حاضر شوند، پرداخت شود و کلیه هزینه‌های اقامت آنها تا پایان نشست پرداخت شود.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین