|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۵۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
وزیر نفت از برگزاری بزرگ ترین مراسم افتتاح طرح های نفتی به ارزش 20 میلیارد دلار با حضور رییس جمهوری در هفته آینده خبر داد و گفت: پارسال متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ما به بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید که امسال نیز همان روند را ادامه می دهیم.
 وزیر نفت از برگزاری بزرگ ترین مراسم افتتاح طرح های نفتی به ارزش 20 میلیارد دلار با حضور رییس جمهوری در هفته آینده خبر داد و گفت: پارسال متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ما به بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید که امسال نیز همان روند را ادامه می دهیم.
 
بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هیات دولت درباره افتتاح طرح های جدید در عسلویه بیان داشت: فازهای جدید پارس جنوبی و لایه نفتی این میدان که برای نخستین بار از آنها تولید صورت می گیرد به همراه چند طرح بزرگ پتروشیمی، یکشنبه هفته آینده با حضور رییس جمهوری افتتاح می شود.
 
وزیر نفت افزود: این بزرگ ترین مراسم بهره برداری از مجموعه طرح های نفتی است که ارزش سرمایه گذاری های انجام شده به 20 میلیارد دلار می رسد.
 
زنگنه درباره فازهای باقیمانده پارس جنوبی گفت: 6 فاز شامل11، 13، 14، 23،24 و 22 باقی می ماند که بر پایه برنامه، یک فاز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و بقیه به سال بعد موکول شود.
 
وی یادآوری کرد قسمت زیادی از این فازها در بخش دریایی قرار دارد و از این رو، در یک سال گذشته شرکت صدرا و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای رفع مشکلات تلاش کردند.
 
وزیر نفت ادامه داد: کار ساخت پالایشگاه از سکوها جلوتر است اما تا کار ساخت سکو و تولید نفت انجام نشود چندان کارایی ندارد؛ ما اکنون در قسمت خشکی بیش از بخش دریایی، ظرفیت شیرین سازی داریم.
 
زنگنه یادآوری کرد: امسال به تولید برابر گاز با قطر در پارس جنوبی رسیدیم و قطر اعلام کرده است در نظر دارد دوباره این میدان را توسعه دهد که اگر آنها دوباره توسعه دهند، ما نیز توسعه می دهیم.

* ریزگردهای غرب کشور
 
وزیر نفت درباره اقدام های وزارت نفت برای مقابله با ریزگردها در استان خوزستان گفت: قرار است وزارت نفت، «مالچ» رایگان به وزارت جهاد کشاورزی بدهد.
 
زنگنه تاکید کرد مهمترین اقدام برای موضوع ریزگردها در خوزستان این بود که گفتیم «هور» باید زنده بماند. از اول این دولت، شعار این بود که هورالعظیم باید زنده بماند و ما هیچ عملیاتی را انجام ندهیم که هور خشک شود.
 
وی افزود: من اعلام کردم، همان طور که در خلیج فارس داخل آب کار می کنیم، در هور نیز داخل آب فعالیت می کنیم تا با وجود افزایش هزینه ها، محیط زیست تخریب نشود.

* تولید از میدان های مشترک
 
وزیر نفت گفت: وضعیت تولید نفت ما بهبود یافته و به ویژه از میدان های مشترک در حال افزایش است.
 
زنگنه افزود: یک ماه پیش تولید نفت از میدان آذر با ظرفیت تولید 15 هزار بشکه در روز آغاز شد که به زودی به 30 هزار و سپس 60 هزار بشکه افزایش می یابد.
 
وی اضافه کرد: برای نخستین بار تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شده که اکنون به روزانه حدود 25 هزار بشکه رسیده است.
 
وزیر نفت یادآور کرد تولید از میدان های نفتی غرب کارون نیز در حال افزایش است و گفت: امیدواریم که امسال به تولید روزانه نزدیک به چهار میلیون بشکه در اواخر سال برسیم.
 
زنگنه افزود: تولید میعانات گازی نیز به دلیل بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در حال افزایش است.
 
وی بیان داشت: در آغاز رفع تحریم ها، حدود 70 میلیون بشکه میعانات گازی فروخته نشده روی آب ذخیره کرده بودیم که در اسفندماه نزدیک صفر شد.
 
وزیر نفت با بیان این که مشکلی در بازاریابی نداریم، ادامه داد: متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ما پارسال به بالای 2 میلیون بشکه در روز رسید که امسال همان روند را خواهیم داشت.
 
زنگنه درباره دریافت پول نیز گفت: به طور عمومی، مشکلی نداریم، در برخی موارد می خواهند روال گذشته را که به سودشان بود ادامه دهند که مقاومت می کنیم.
 
وی اضافه کرد: مشابه روال عادی همه کشورها، زمان پرداخت را حداکثر 30 روز پس از حمل محموله های نفتی گذاشته ایم که در دوران تحریم تا 90 روز بالا رفته بود.
 
وزیر نفت اضافه کرد: در برخی موارد اصرار دارند مهلت پرداخت 90 روزه باشد که در حال کاهش دادن این موارد هستیم تا به شرایط عادی برسد.
 
 پنج فاز 17،18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی که بخش عمده توسعه آنها در دولت یازدهم انجام شد، قرار است هفته آتی با حضور رییس جمهوری و میهمانان داخلی و خارجی به طور رسمی افتتاح شود.
 
با افتتاح رسمی چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی نیز سالیانه حدود 2 میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین