|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۵۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
کمرئی ادامه داد: ان‌شالله با توجه به اینکه روند کار سرعت گرفته تا آخر خرداد مشکل سپرده‌گذاران کاسپین حل خواهد شد.
مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی گفت: با توجه به‌سرعت گرفتن کارها در مورد موسسه کاسپین تا آخر خرداد مشکل سپرده گذاران حل می‌شود، همچنین موسسه‌ای که بانام آرمان فعالیت می‌کند غیرمجاز است.

 عباس کمرئی در گفتگوی تلفنی با برنامه پایش شب گذشته اظهارداشت: موسسه اعتباری کاسپین متشکل از 8 تعاونی غیرمجاز است که فعالیت می‌کردند، این هشت تعاونی عبارت‌اند از فرشتگان، امید جلین، بدر توس، پیوند، الزهرا، حسنات، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، دامداران و کشاورزان مازندران هستند که به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند و سپرده‌های مردم را با تبلیغات گوناگون جذب کرده بودند.

وی افزود: این‌ها هیچ‌گونه التزامی در خصوص رعایت قوانین و مقررات نداشتند بنابراین با این منابع سپرده دارایی‌هایی را ایجاد کردند، تسهیلات داده‌اند و وارد سایر دارایی‌ها مانند املاک شدند.

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری گفت: بانک مرکزی بحث ساماندهی این تعاونی‌ها را با توجه به برنامه پنجم توسعه در دستور کار خود قرارداد و تعاونی‌های غیرمجاز را منحل کرد.

کمرئی با بیان اینکه سپرده‌گذارانی که اکنون با مشکل مواجه شدند سپرده‌گذارانی نیستند که بعضاً نزد کاسپین سپرده‌گذاری کرده‌اند، تصریح کرد: این سپرده‌گذاران در آن هشت تعاونی غیرمجاز سپرده گزاری کردند، بانک مرکزی در راستای کمک به هم‌وطنان عزیز وارد عمل شدند چون یک‌راه این بود که آن هشت تعاونی منحل شوند و از محل فروش دارایی و بدهی‌ها پول سپرده‌گذاران پرداخت شود که میزان دارایی آن هشت تعاونی با پول سپرده‌ها همخوانی نداشت.

وی افزود: بانک مرکزی در قبال آن 8 تعاونی مسئولیتی نداشت ، بانک مرکزی برای اینکه هم‌وطنان دچار ضرر و زیان نشوند مسئولیت و سنگینی کار را پذیرفت و با اعطای مجوز به کاسپین در روزهای پایانی سال 94 این کار عملیاتی شد. اکنون باید دارایی و این هشت تعاونی ارزیابی دقیق شود و این ارزیابی دارایی و اموال تا آخر فروردین‌ماه امسال به پایان می‌رسد.

کمرئی ادامه داد: احتمال دارد برخی از این تعاونی‌ها بین دارایی و بدهی‌هایشان تعادل برقرار نباشد و دچار کسری یا فزونی باشند . تاکنون دارایی 5 تعاونی کارشناسی شده و به هیئت مدیر کاسپین تحویل داده‌شده است. سه تعاونی هستند که وضعیت آن‌ها با 5 تعاونی دیگر متفاوت است و ان‌شاالله با همت مقامات قضایی آن سه تعاونی دیگر نیز تحویل هیئت‌مدیره کاسپین و هیئت تسویه شود.

کمرئی ادامه داد: ان‌شالله با توجه به اینکه روند کار سرعت گرفته تا آخر خرداد مشکل سپرده‌گذاران کاسپین حل خواهد شد.

*موسسه آرمان غیرمجاز است مردم در موسسه غیرمجاز سپرده گزاری نکنند

وی در مورد مشکل سپرده‌گذاران موسسه آرمان گفت: قبل از اینکه کاسپین شکل بگیرد تحت عنوان آرمان فعالیت می‌کرد که یکی از شروط شورای پول و اعتبار برای اعطای مجوز تغییر نام موسسه به کاسپین بود.

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری افزود: آن مؤسساتی که از بانک مرکزی مجوز دارد کاسپین است و موسسه که تحت عنوان آرمان فعالیت می‌کند، غیرمجاز است و آن دست مؤسساتی است که از هم‌وطنان خواهش می‌کنم در این موسسه و این‌گونه مؤسسات که مجوز ندارند سپرده‌گذاری نکنند.

انتهای پیام/
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین