|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۵۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
البته طرح «اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما» در سال ١٣٩٠ در مجلس هشتم با ١٣ ماده کمتر از طرح فعلی مطرح شده بود که به سرانجام نرسید.
یک طرح با یک فوریت؛ فوریت رد شد و طرح به شکل عادی بررسی خواهد شد؛ «طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران». پس از در دستور کار قرارگرفتن این طرح، نمایندگان مخالف و موافق طرح به ایراد سخنرانی له و علیه یک فوریت آن پرداختند. «علی مطهری»، نایب‌رئيس مجلس، به‌عنوان نماینده طراحان طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما به ایراد سخن پرداخت. او با بیان اینکه صداوسیما باید براساس قانون اساسی دارای سه قانون مجزا باشد، گفت: «صداوسیما درحال‌حاضر بدون قانون اداره می‌شود».به گزارش «ایرنا»، مطهری با یادآوری اصل ١٧٥ قانون اساسی گفت: «خط مشی و اداره سازمان صداوسیما و نظارت بر آن را قانون تعیین می‌کند؛ بنابراین ما درباره صداوسیما نیاز به سه قانون؛ خط مشی و اصول کلی، قانون اداره صداوسیما و قانون نظارت بر صداوسیما داریم».

او با بیان اینکه قانون خط مشی و اصول برنامه‌های سازمان صداوسیما در اوایل انقلاب تصویب شده و قانون خوبی است، گفت: «این قانون کلیاتی را از نظر پایبندبودن صداوسیما به اصول کلی اخلاقی بیان کرده، اما قانون اداره سازمان صداوسیما در سال ٥٩ یعنی قبل از بازنگری و پس از آن اصلاح نشده است».نایب‌رئيس مجلس ادامه داد: «درحالی‌که در بازنگری قانون اساسی درباره اداره صداوسیما تغییراتی ایجاد شد و طبق قانون اساسی اولیه، سازمان صداوسیما دارای شورای سرپرستی متشکل از نمایندگان قوای سه‌گانه بود که این شورا مدیرعامل سازمان را تعیین می‌کرد».او با یادآوری اینکه بعد از بازنگری قانون اساسی شورای سرپرستی از بین رفت، افزود: «رئیس این سازمان از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌‌شود و لازم بود که قانون اداره صداوسیما که از سال ٦٨ به بعد اصلاح نشده، مورد بازنگری قرار گیرد».نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «درحال‌حاضر صداوسیما بدون قانون اداره می‌شود، درواقع بعد از بازنگری قانون اساسی با مجوزی که رهبر معظم انقلاب به رئیس وقت داده‌اند، اداره می‌شود».مطهری قانون شورای نظارت بر صداوسیما مصوب سال ٧٠ را قانون ضعیفی دانست و گفت: «نظارت بر صداوسیما از سوی این شورا، نظارت و امری تشریفاتی است. بنده دو دوره نماینده قوه مقننه در این شورا بودم و به عیان مشاهده کردم که نظارت این شورا تأثیرگذار نیست و انتقاداتی هم که از شورا به رئیس سازمان ارسال می‌شود یا بدون پاسخ می‌ماند یا در صورتی که کار به رسانه‌ها کشیده شود، پاسخی خواهد داشت».عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه لازم است قانون نظارت بر سازمان صداوسیما اصلاح شود، گفت: «از همین جهت طرحی را با عنوان اداره و نظارت بر صداوسیما تهیه کرده‌ایم که کار کارشناسی لازم انجام شده، با مدیران سازمان،‌ رؤسای قبلی و مرکز پژوهش‌ها نیز مشورت‌هایی انجام شده است، بنابراین فوریت این طرح ضرورت دارد. در صورت نیاز به اصلاح در جزئیات در کمیسیون فرهنگی این کار انجام می‌شود».«ولی داداشی»، نماینده مردم آستارا در مجلس، نیز در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: «در شرایط امروز جامعه که نیاز به کار و تولید بیشتر است، ارائه چنین طرح‌هایی در مجلس موضوعیت ندارد، درحالی‌که جزئیات آن نیز نامشخص بوده و درباره آن اطلاع‌رسانی نشده است».همچنین «ولی ملکی»، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس، به‌عنوان موافق یک‌ فوریت این طرح نیز گفت: «از سال ٦٨ تا به امروز با وجود تحولاتی که در دنیا در بحث رسانه‌ها به وجود آمده اما صداوسیما که رسانه ملی است تابه‌حال هیچ اقدامی انجام نداده است، بنابراین یک‌ فوریت این طرح برای الزام اصلاح در اداره و نظارت این سازمان است».

درنهایت نمایندگان با ١١٤ رأی موافق، ٦٦ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ٢٢٩ نماینده حاضر در جلسه با فوریت طرح اداره و نظارت بر صداوسیما مخالفت کردند و این طرح که یک رأی کمتر برای تصویب کسب کرد، به صورت عادی در کمیسیون فرهنگی بررسی خواهد شد.

طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما

در بخشی از دلایل توجیهی این طرح که به امضای ٣٥ نماینده رسیده، آمده است: «قانون اداره سازمان صداوسیما قبل از بازنگری قانون اساسی ١٣٦٨ که سازمان دارای شورای سرپرستی بود به تصویب رسیده و پس از آن اصلاح نشده است. قانون نظارت بر سازمان صداوسیما اگرچه بعد از بازنگری قانون اساسی به تصویب رسیده از کارایی لازم برخوردار نیست و نیازمند اصلاح است». پای این طرح به غیر از مطهری، نام نمایندگانی مانند «بهرام پارسایی»، «عبدالکریم حسین‌زاده»، «احمد مازنی» و ... به چشم می‌خورد.ماده چهار این طرح، ارکان سازمان را شرح می‌دهد که طبق آن از «هيئت امنا»، «هيئت‌مدیره»، «رئيس» و «شورای نظارت» تشکیل می‌شود. ماده پنج ترکیب هيئت امنا را توضیح می‌دهد: «هيئت امنای سازمان پنج نفر بوده و توسط مقام معظم رهبری منصوب می‌شوند». تبصره این ماده می‌افزاید: «سه نفر از اعضای هيئت امنا را در صورت صلاحدید مقام معظم رهبری سران سه قوه تشکیل می‌دهند». ترکیب هيئت‌مدیره سازمان هم طبق ماده ٧ از «رئيس سازمان» و «چهار نفر از معاونان به پیشنهاد رئيس سازمان و تصویب هيئت امنا» هستند.

اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما در مجلس هشتم

البته طرح «اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما» در سال ١٣٩٠ در مجلس هشتم با ١٣ ماده کمتر از طرح فعلی مطرح شده بود که به سرانجام نرسید. آن زمان طرح مذکور در ١٤ ماده مطرح شده بود؛ ١٤ ماده‌ای که تقریبا با ١٤ ماده از طرح ٢٧ ماده‌ای جدید تقریبا یکسان است. از قضا آن زمان هم «علی مطهری» جزء امضاکنندگان طرح بود؛ به‌همراه ٣٤ نماینده دیگر. هرچند در سال ٩٠ یک فوریت طرح «اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما» تصویب شده بود، ولی پس از جلسات کمیسیون فرهنگی وقت، با پایان دوره مجلس، فرصت بررسی آن در صحن مجلس هشتم ايجاد نشد. این طرح در سال ١٣٩٠ تلاش کرده بود که دایره نظارت شورای نظارت بر صداوسیما را به امور مختلف از جمله جذب نیرو، تولید، تجهیزات فنی، توسعه شبکه‌ای، قراردادهای بین‌المللی و پخش آگهی‌های بازرگانی نظارت توسعه دهد و حتی از سازمان و دیگر مسئولان آن درباره عملکردشان سؤال کند و توضیح بخواهد.حالا مطهری و ٣٤ نماینده دیگر طرحی با همان نام و البته در ٢٧ ماده ارائه کرده‌اند که این‌بار یک فوریت آن با یک رأی کمتر از میزان لازم، تصویب نشد و به صورت عادی باید در کمیسیون فرهنگی بررسی شود.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین